Gå til innhold
CastorFiber

Preamp til bass, noen forslag eller erfaringer?

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg trenger en bass- preampting.

Jeg har ikke veldig mye kroner å legge i dette for tiden, la oss si maks 1500.

Jeg trenger egentlig null effekter, men det hadde vært greit med en limiter og en form for EQ. Videre hadde det vært praktisk med noe form for DI for tilkobling til mikser.

Ser for meg en gulv-enhet, noe som funker som preampdelen i en vanlig bassforsterker, og som da kan kobles til et PA- sluttrinn, for eksempel.

Noen forslag/erfaringer eller lignende? Tilbud kan mottas på PM, tar ikke det ille opp. Lager for ordens skyld en kjøpstråd også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Har ikke prøvd, men har har hørt mye bra om Aguilar Tonehammer. Det er, som du ønsker, en preamp i pedalform med DI. :) Den koster noe mer ny, men tror den skal gå for under 1500 brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bassisten vår sverger til en Sadowsky Preamp / DI Mulig det kunne vært noe?

Vet ikke hva den koster og om du får tak i en brukt, men søke kan du jo gjøre selv... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bassisten vår sverger til en Sadowsky Preamp / DI Mulig det kunne vært noe?

Vet ikke hva den koster og om du får tak i en brukt, men søke kan du jo gjøre selv... ;)

Har en selv, og den er fantastisk i mine ører. Kjøpte min brukt for 800, men skjelden å se brukt.... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm.. Er dette noe jeg ser etter? Er litt blank her, og litt for lat til å lese meg opp akkurat nå.

http://forum.gitarnorge.no/topic/51811-selgesbyttes-sansamp-bass-di-markbass-distorsore/

Tenker da på den sansampen. Vreng på bass er som bleie på en gris.

Den SansAmpen kan være noe det ja. Jeg har en tilsvarende SansAmp for akk. gitar, og den funker veldig bra, så det skulle ikke forundre meg om bassversjonen gjør jobben sin den også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå for SansAmp'en. Det finnes knapt bedre pre-amp pedaler for bass. Til den prisen er det bare å kline til med en gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at det du "trenger" er Eden's WTDI.. Koster en 1000lapp og har Eq, Compressor og DI, Samt ingen vreng. Jeg har aldri falt helt for Sansamp vrengen når jeg spiller selv, men jeg er fan av folk som bruker den (Blant annet Geddy Lee...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan skal den preampen låte da? Skal den være clean som feks. Sadowskyen, litt rockete i mellomtonen som Tonehammer, eller noe i mellom som Eden? Kanskje du finner en EBS microbass til en grei pris også.

Den Eden boksen ser fornuftig ut, låter veldig fint de Eden preampene.

Endret av Bugbass

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser for meg at jeg ikke trenger noe særlig vreng, for å si det slik, men sånn glassklar hitech basslyd er jeg ikke fan av. Liker at det låter slik som jeg spiller, sånn middelmådig og ikke så oppsiktsvekkende.

Tror egentlig jeg er ganske romslig på hva slags lyd jeg synes er bra nok.

Den Edensaken ser egentlig ut til å passe enda bedre enn den Sansampen. Vil mye heller ha kompressor enn drive, for å si det sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at jeg fikk meg Zoom MS-60B og Mooer DI har jeg ikke vurdert å kjøpe noen preamp. Zoom-boksen kan simulere flere av de kjente DI-boksene, så eneste grunn til å ha DI i tillegg er XLR-utgangen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært en smule kresen på mine bokser, men en Zoom B3 har forsåvidt dyttet ut vrengpedalen min fra bruk.. fungerer fett som DI og, men er noe dyrere en 1000lappen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MS-60B dekker ikke ALLE boksbehov, men i det siste har det faktisk vært eneste boks som er med på øvinger. Live-opptredener krever litt mer tilgang til enkelteffekter (samt at jeg er litt kresen på Phaser-lyden), men det er utrolig hva man kan få til med det enkle utgangspunktet.

MS-60B er backup for hele pedalbrettet om det kniper.

Men altså, jeg er godt fornøyd med MS-60B, og i live-situasjon kan den dekke alle mine behov dersom jeg bøyer meg ned litt mellom låtene og klargjør for låta. Den koster ca 1000 kr ny, om jeg husker riktig. Mulig den ikke har 100% studiokvalitet (det er jo en digital boks og har sikkert litt støy sammenlignet med analoge slektninger), men jeg klager ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, noe av poenget er vel at jeg aldri bruker effekter på bass, bortsett fra kompresser. Derfor ser jeg ingen grunn til å ha en masse muligheter jeg aldri kommer til å bruke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av CastorFiber
      Etter hvert som man blir eldre, innser man at livet har flere faser.

Jeg er ferdig med en av mine, nemlig gitarfikling.
      Jeg er ikke så veldig glad i å selge ting på nettet, så derfor spør jeg her om en flyttekasse full av ting og tang kan være et salgsobjekt for folket her?
      Jeg kunne jo ha solgt unna en og en ting, men det er faktisk ikke så fristende for meg. 
      De tingene jeg har, er mer "billig skrot, men veldig mye av det" enn "Godbiter og fantastiske skatter fra det uåpnede skapet til bestefar".
      Det er snakk om for eksempel pickups, type Epi, GFS, og så videre. Jeg har en god del verktøy, stort sett fra StewMac, et stratbyggesett (igjen rimelig) noen bøker om gitarbygging, potmetre av mer eller mindre kurant type, brytere, knotter, skruer,  beis, fillers, superfint slipepapir, brytere, nuts, diverse bånd, noe binding, og jeg kan holde på lenge.
      For mange år siden var en forhandler innom her, og han utbrøt "Du har faen meg mere ting enn det jeg har i butikken".

Jeg er ikke ute etter å få inn en vanvittig sum, men det er for dumt å kjøre dette på søppelplassen. Jeg er ikke blakk, så jeg vil ha igjen litt for dette.

Før jeg bruker tid på å samle sammen og ta bilder, vil jeg gjerne vite om dette er en kurant måte å selge ting på. Hvis jeg ikke får noen svar, får jeg finne andre måter å kvitte meg med alle disse tingene på.

Svar i tråden, eller PM. Uforpliktende.
    • Av CastorFiber
      Det viser seg at Gibson har tenkt å saksøke blant annet Dean guitars for å kopiere flere modeller.
      Der fikk jeg skikkelig respekt for et selskap som for eksempel for noen få år siden lanserte en "Jimi Hendrix"- modell...
      Det at Dean har laget gitarer med V- fasong siden oppstarten på søttitallet, spiller tydeligvis ikke noen rolle.

På en måte skjønner jeg det jo. Se selv, det er jo klin umulig å se forskjell på silouetten.
      For den som vil lese mer, se lenke. https://guitar.com/news/industry-news/gibson-sues-dean-guitars-trademark-infringement/?fbclid=IwAR1FYnfKR7DlYf_McaygzWYl9ARFKOcTAvJ24AyZ9HI4Vm9nxLrEZXO83XU

• Av CastorFiber
      I riktig gamle dager lagde jeg noen videoer om Behringer VS Boss, Behringer VS Shure og så videre. Disse gamle postene er vel knapt nok i live, men slik jeg husker det, var det vanskelig for datidens medlemmer å høre forskjell på de lydtestene jeg lagde.

Jeg er jo ikke noen ekspert, men jeg kom over denne videoen fra JHS pedals som jeg synes var spennende.
      Hør selv. 
      Bare så det er nevnt, jeg er veldig klar over det den mekaniske byggekvaliteten ikke er helt lik.

• Av CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy

• Av CastorFiber
      Det får man si!

https://www.pledgemusic.com/projects/conception-ep

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.