Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergensbassister: Skjekk ut Schecter Fretless på hagstrøm!


Faktor

Anbefalte innlegg

HoiHoihoi... den var nice. En slik som de pleier å selge for kunder.

Rød kropp, to jazz mikker og fretless med merkinger og nesten speilblankt gripebrett. Pris: 12500 :/

Jeg ble veldig grepet. hadde jeg ikke hatt vett hadde jeg kjøpt den der og da :P

Skjekk den ut neste gang dere er der. Den står med vinduet ved siden av de akustiske gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HoiHoihoi... den var nice. En slik som de pleier å selge for kunder.

Rød kropp' date=' to jazz mikker og fretless med merkinger og nesten speilblankt gripebrett. Pris: 12500 :/

Jeg ble veldig grepet. hadde jeg ikke hatt vett hadde jeg kjøpt den der og da :P

Skjekk den ut neste gang dere er der. Den står med vinduet ved siden av de akustiske gitarene.[/quote']

Så den igår! Den var diggbar! Kosta 12k gjorde ikke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil igjen minne om noen av reglene vi har her:

1: Argumenter for eller mot sak, ikke person. Dersom du ikke har som intensjon å argumentere eller gi relevante svar, la være å poste.

2: Ikke prøv å starte krangler. Prøv etter beste evne å være tolerant ovenfor andre, igjen for å unngå krangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde den i går. Ble ikke helt begeistret. Testet den ikke med forsterker da, så det kan nok ha hatt en del å si. Syntes den virket litt stor og klomsete.

Liker bedre Jaco Pastorius bassen som de har på prøverommet.

De har også en Warwick fretless uten linjer som er ganske artig... ..forøvrig ganske rimelig og, 5500 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dem alle tre på lørdag.

Warwick: den hadde fin hals profil og behagelig gripebrett, men en "klissete" finish på baksiden v halsen. Og et forferdelig dødpunkt rundt D på G-strengen.

"Pastorius" bassen: enda mer "klissete" hals finish, men mer rund og fin tone. Fortsatt dødpunkt rundt D å¨G-strengen.

Schecter bassen: herlig hals finish, herlig gripebrett. Noe tykk hals o forhold til hva jeg er vandt med. Et voldsomt dødpunkt rundt C på G-strengen. Dårlig balanse i forhold til de andre bassene (muligens pga. de voldsomme vingmutterene på stemmeskruene? :shock: )

Så, ingen av dem var noe for meg. Kanskje jeg er bortskjemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde dem alle tre på lørdag.  

Warwick: den hadde fin hals profil og behagelig gripebrett, men en "klissete" finish på baksiden v halsen. Og et forferdelig dødpunkt rundt D på G-strengen.

"Pastorius" bassen: enda mer "klissete" hals finish, men mer rund og fin tone. Fortsatt dødpunkt rundt D å¨G-strengen.

Schecter bassen: herlig hals finish, herlig gripebrett. Noe tykk hals o forhold til hva jeg er vandt med. Et voldsomt dødpunkt rundt C på G-strengen. Dårlig balanse i forhold til de andre bassene (muligens pga. de voldsomme vingmutterene på stemmeskruene?  :shock: )

Så, ingen av dem var noe for meg. Kanskje jeg er bortskjemt.

Vil vel tro at disse bassene er i ein rimelig prisklasse og vil derfor ha dødpunkt på halsen. Du har kanskje ein hi-end bass uten det problemet eller? Har selv ein dødpunkt på halsen til MTD Fretless bassen min, men det er noe ein må leva med visst bassen ikkje e i 15 000+ klassen. Men det går kanskje an å fikse dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel tro at disse bassene er i ein rimelig prisklasse og vil derfor ha dødpunkt på halsen. Du har kanskje ein hi-end bass uten det problemet eller? Har selv ein dødpunkt på halsen til MTD Fretless bassen min, men det er noe ein må leva med visst bassen ikkje e i 15 000+ klassen. Men det går kanskje an å fikse dette eller?

Ja. De to første var priset 5500 og 7x00 kroner, så det er en godtatt unnskyldning.

Men Schecter bassen tror jeg var priset til 12000 kroner! :shock: Og den er brukt? Det er jo mer enn jeg betalte for min bass! Som forresten er mitt referanse punkt, ja. Den hadde et dødpunkt den også, rundt E og F på G-strengen; men det var ikke på langt nær så voldsomt som det på Schecter bassen. Det forbauser meg. Schecter bassen var jo kjempefin ellers.

Jeg tror at det som gjør mest forskjell mellom min gamle Acacia fretless og Schecter fretlessen er at min hadde gjennomgående laminert hals, mens Schecteren har påskrudd hals av ett stykke (? ikke sikker) lønn.

En relatert teori: Schecter bassen har tykk hals, og dødpunktet ligger rundt C på G-strengen. De andre to fretlessene på Hagstrøm hadde tynnere hals, og dødpunkt rundt D på G-strengen. Min gamle bass hadde supertynn hals og (et lite) dødpunkt rundt E på G-strengen.

Sammenheng mellom hals-masse og dødpunkt virker innlysende fra min (begrensede) erfaring. Resonansefrekvensen vil jo stige ettersom massen avtar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Massen i halsen har absolutt noe med dødpunkter og frekvenser å gjøre.

Jeg hadde en gang i tiden en helt håpløs Yamaha BBN5, som hadde et vanvittig dødpunkt i området fra C# til Eb. For å eksperimentere litt, satte jeg på en stor tvinge på hodet. Med den på, forsvant dødpunktet nesten helt, det ble i hvert fall så mye mindre at det ikke utgjorde noe vesentlig problem. Nå kan man jo ikke spille på en bass med en tvinge på hodet (kan du stave neck-dive?? :mrgreen: ), men teorien er interessant.

Vet at det finnes (eller fantes) en stålplate å få kjøpt som passet på baksiden av et Fender-hode, slik at man kunne montere det og redusere problemet med dødpunkter. Avhengig av hvor ille dødpunktet er, kan man da minimere eller eliminere det.

Problemet med dødpunkter øker når halsen er laget i ett stykke, fordi hvert enkelt treslag og -stykke har sin egenfrekvens. Dødpunktet oppstår når egenfrekvensen demper strengens vibrasjon. Derfor vil en grafitt-hals ikke ha noen dødpunkts-problemer (fordi grafikk ikke er så plaget av slike egenfrekvenser), mens en laminert hals vil ha redusert problemet, fordi ulike trestykker vil motvirke hverandres egenfrekvenser. Å laminere halser som er laget i bare et materiale vil også motvirke egenfrekvensene (lamineringen i seg selv virker positivt inn). Min egen fretless har gjennomgående hals i lønn, men er laminert i tre lag, og har lite problemer med dødpunkter.

Fender sine konstruksjoner er kjente (beryktet?) for dødpunkter, men det finnes en rekke bassister som ikke synes det gjør noe. De utnytter heller den litt dødere tonen bevisst i spillet sitt. Selv er jeg ikke så opptatt av det, heller. Så lenge det ikke er så dominerende at tonen dør helt (som den gjorde på den gamle Yamahaen jeg hadde), så spiller det ikke egentlig så stor rolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest HeavyBassDude

Fender sine konstruksjoner er kjente (beryktet?) for dødpunkter' date=' men det finnes en rekke bassister som ikke synes det gjør noe. De utnytter heller den litt dødere tonen bevisst i spillet sitt.[/quote']

H.. Rart verken Geddy Lee sig. Jazz Bassen Min Eller Fender CIJ 70's reissue Bassen min har noen dødpunkter da.. er det da sånn at Fender Japan rund banker de to andre landene når det gjelder kvalitet og sånt da? Jeg vet vertfall at jeg finner mine bedre enn noen av de amerikanske eller meksikanske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H.. Rart verken Geddy Lee sig. Jazz Bassen Min Eller Fender CIJ 70's reissue Bassen min har noen dødpunkter da.. er det da sånn at Fender Japan rund banker de to andre landene når det gjelder kvalitet og sånt da? Jeg vet vertfall at jeg finner mine bedre enn noen av de amerikanske eller meksikanske...

Det er klart at du finner mange Fender-basser som ikke har dødpunkter. Om det er forskjell mellom MIJ, MIM eller MIA vet jeg selvsagt ikke, men jeg antar at problemet er mer fremtredende på billige modeller.

Jeg sier ikke at alle Fender-basser har problemer med dødpunkter, men jeg sier at Fender-designet er utsatt for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.