Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

tuning/intonasjons problem. (PROBLEM LØST)!


Anbefalte innlegg

Hovedgitaren min har vært klokkerein i stemming hver eneste gang jg har byttet strenger. Til og med så nøyaktig at det er maks 0.5 heartz fra eller til. Etter strengebyttet i overigår, så har den ikke holdt stemminga så bra. Før så brukte jeg 0.10 - 0.46 i E.. Nå byttet jeg til en hybrid av 09 og 11 sett. Etter det, så er åpen A streng kontra 12 bånd A 20 cent forskjell. Det vil si at åpen A er helt rein,mens 12 bånd A er A+20 hertz. Og nå begynner problemet. Jeg har Gotoh tune o matic bridge. Alle strengene er veldig greit intonerte untatt A. Har skyvd saddlen mot headstocken. MAKS. og da er det 20 Hz sharp. Hva i gjør jeg da?!?! får ikke justert den mer opp.

Er det strenga som er rævva? har ikke hatt dette problemet med Ernie eller Rotosound. Men kjøpte Dunlop på fredagen. vegert meg litt siden de er det billigste butikken hadde, men liker dem utrolig godt! der er skikkelig glatte (g,b og e), og det er masse +++ i boka for min del!

post-13630-0-20275000-1390259559_thumb.j

Endret av Sexual_harrassement
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrudd MOT bridgen. Da får jeg 36 cent FLAT. Og da jeg akkurat skrudde den tilbake MOT headstocken, altså kortere lengde, så får jeg 15-16 cent flat. altså at den blir flattere jo mer jeg skrur mot bridgen og sharpere mot headstocken. Problemet er at jeg har den på maks og trenger mer avstand, men det er jo umulig!.. ah, dette er like kjipt at når jeg stemmer BSG med floyden. Når jeg stemmer den litt flatt før jeg tar på nutskruene, så blir den jaggu mer flattere etter jeg har skrudd dem på! helt motsatt av alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo helt merkelig ut. Umiddelbart vil jeg si at du har fått en "spøkelsesstreng". Skift den ut og se hva som skjer.

Ellers har denyeverything rett. Lager du strengen kortere, vil intoneringen bli slik at det blir for høyt på 12. bånd, altså "sharp", hvis jeg ikke har misfortstått hvordan du bruker begrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spøkelsesstreng høres jo ut som en mulig forklaring. Om jeg leser dette riktig, startet du med at den var for høy, noe som virker rimelig nok, siden du hadde intonert den så høyt som det går, så er problemet nå blitt til at du ikke får den høy nok, i samme posisjon. Dette er jo ikke akkurat etter boken...

Sikkert lurt å prøve med en annen streng først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Da må det være en "spøkelsesstreng". Kjipt, for jeg har aboslutt ikke lyst til å ta hull av det eneste settet jeg har liggendes som er Pyramid Gold. Er ikke riktig størrelse heller,siden jeg trenger en 0.38 i A. jeg kjører 09-11-16-28-38-50. blanding mellom Dunlop 9`sett og 11`sett. Vegrert meg noe jævlig før jeg kjøpte dem, siden de var så billige(ikke at billig=rass) men siden dem ikke hadde str min, så hade jeg ikke så mye annet valg. Vel, etter denne opplevelsen, så blir det ikke Dunlop mer. Men må være veldig klar på at jeg DIGGER G-B-og lys E strengen, siden de er skikkelig glatte!

Vel, blir Thomastik-infeld heretter. Nå gidder jeg ikke mer strenge tull. har pløyd igjennom 1 merke hver 2.uke i 16 uker nå, og har gjortmeg opp en mening om de 3 beste=)

Og CastorFiber: Du bor i Hamar,rigth? Har bestilt meg en BKP MM bridge i dag. Har ikke loddebolt. Er det noe du kunne ha gjort for meg hvis jeg møter deg i Hamar?? får selvsagt belønning for strevet=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfekt! har faktisk 2 år på elektronikk, så det er lov til å gapskratte nå=)

Høres veldig bra ut for min del! Klart du får betalt=) Legger heller igjen penger til ett forummedlem, istedenfor å gi penga til en som ikke gidder å svare etter 1mnd med lovte datoer i Elverum. Det var jo ang noe annet, men alikevel. Kunne faktisk tenkt meg en singlecoil funksjon slik at jeg kan splitte bill lawrence`n min i neck med Miracle Man hvis det går ann, Men kan også drite i det forsåvidt=) vil engetlig bare ha MM montert, Jeg har loddebolt selv, men jeg må dra laaangt for å hente den, så da er det lettere for meg å dra til Hamar, og betale deg for jobben=) Regner med at jeg får mail fra BKP imorgen om leveringstid, så da kan jeg vel sende deg en PM da jeg har fått dem? går vel rimelig kjapt som alt annet jeg har fått fra England tenker jeg. Som du sikkert har skjønt,så bor jeg på Elverum, så jeg kan komme så fort det passer, etter jeg har fått dem=)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker at jeg skal fikse mens du er innom, noe som er mulig (har kaffe), så er det greit, men da er det greit om du har hostet opp koblingskjema/fargekoder hvis det er snakk om coilsplit. Da slipper du å se på at jeg søker etter nevnte fargekoder og slikt. Det er ikke så veldig artig, for å si det slik. Lodde kan jeg gjøre, men man må vite hvilke kabler som skal hvor, og uansett hvor dreven man er så er det slik at man ikke kan vite hva som skal hvor så lenge det ikke finnes noen standard på hvor den grønne lederen skal. Altså. skal det kobles om slik at det ikke er bare å lodde ut den gamle og erstatte det, så må man skaffe seg info først. Ikke vanskelig, men det tar tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.