Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy i forsterker - forslag til tiltak?


tommy_sn

Anbefalte innlegg

Hei

Har en Fender Roc Pro 1000 som det er endel støy i - meste 50hz brumm, men også noe susing. Kan vel ikke forvente at det er helt tyst, men jeg syntes det er i overkant.

Jeg mistenker blant annet at endel ting på strøm-nettet her lager støy. Jeg må slå av dimmerene på den ene kursen i stua for at det skal være levelig å bruke forsterkeren. Dimmeren på samme kurs må også være av, men den i stua er den som genererer mest støy.

Er det noe jeg eller en elektrikker kan gjøre med dette, eller er et strøm/støy filter løsningen? Isåfall trenger jeg tips til noe som fungerer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info er det samme resultat i flere kontakter, på forskjellige kurser. Det spiller heller ingen rolle om jeg bruker jordet eller ujordet kontakt.
Det sitter 2 dimmere på den kursen støyen kommer fra. Den ene lager 90% av den hørbare støyen - den andre 10% - sånn ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om dimmerne er godkjente (CE-merket) og riktig montert av godkjent instalatør.

Dimmere produserer i utgangspunktet uendelig med støy. Dette er det mulig å filtrere bort. Denne filtreringen koster penger og blir på noen (ikke godkjente) produkter sløyfet for å redusere kostnader.

Det er mulig å måle evt. støy, men dette krever litt mer utstyr enn et universalinstrument.

Er dimmerne montert av godkjent instalatør er dette strengt tatt instalatørens problem. Er dette noe som er selvgjort, bytt dimmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.