Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye skruehull i gitar kropp og hals - nødvendig med å gjenge opp hullene?


Anbefalte innlegg

Jeg har som dere kanskje har sett i en annen tråd fått inn en Warmoth gitar. Nå skal jeg til å skru fast plekterbrett, stemmeskruer, reimknotter osv.

På Warmoth forumet ser jeg at de anbefaler å borre opp hull først, samt å gjenge dem opp med slikt utstyr:

3000_detail08.gif

Dette for å unngå at skruer knekker når man setter dem i. Men jeg kan ikke forstå at det skal være nødvendig.

Hva sier dere med litt mer peiling/erfaring i å bygge/sette sammen gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en sånn "gjenger", men har et stearinlys i skuffen med gitarverktøy. Den pleier jeg å dra skruene over på tvers, og det "smører" litt når man skrur inn. Knekte skruer for meg gjelder nesten bestandig små skruer på for eksempel stemmeskruer. De er jo også da helt umulige å få ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjenget opp slike hull, bare borret hullet litt mindre enn skruestørrelsen og tatt stearin eller hard såpe på gjengene. På de små skruene til mekanikken kan det være lurt å skru forsiktig inn og så litt tilbake av og til, nesten som om du hadde brukt gjengeverktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt mer rundt på Warmoth forumet og fant følgende info, som ser nyttig og smart ut (litt av det samme som du sier med stearin Castor)

On hardwood, and maple is a hard wood, all neck woods are hard woods, you want a pilot drill that is "just smaller" than the maximum thread diameter. You do NOT want a pilot that is the minimum (inner) thread diameter. When the screw is just smaller than the max thread diameter, the wood is displaced into the smaller diameter between the "threads" and you're not compressing wood, but displacing it. If you dont leave some "air space" on that inner diameter, you're gonna either have to compress wood or break the screw.

Use a lube on the screw as well. I like to use birthday candle wax - its softer than other candle wax and lubes up really well. I just mooch some used candles from somebody elses cake and ... I got a nice stash of em (since I'm too damn cheap to put candles on my own cake, or even have a cake for that matter).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treet i lønnehalsen er som andre har nevnt hardt. Hvis du har kjøpt strengetrær fra warmoth så vær ekstra obs. Mine kom med aluminiumsskruer som brakk som smør. Jeg har også brukket en bråte med mer solide skruer når jeg har skrudd de i eik med litt for små hull. Det er definitivt et godt råd som er gitt ovenfor å ikke borre hullene for trange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt mer rundt på Warmoth forumet og fant følgende info, som ser nyttig og smart ut

"On hardwood, and maple is a hard wood, all neck woods are hard woods, you want a pilot drill that is "just smaller" than the maximum thread diameter. You do NOT want a pilot that is the minimum (inner) thread diameter. When the screw is just smaller than the max thread diameter, the wood is displaced into the smaller diameter between the "threads" and you're not compressing wood, but displacing it. If you dont leave some "air space" on that inner diameter, you're gonna either have to compress wood or break the screw. "

Har alltid forholdt meg til dette og aldri støtt på problem. Ikke bruker jeg voks heller, men det skader ikke om du likevel skulle støte på problem med å få skruen inn. Det skal dog ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.