Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken funkjson på deksel humbuckere?


Siss29

Anbefalte innlegg

Ser at blant annet enkelte Les Paul gitarer har slike deksel i krom eller gull etc på humbuckerne. Hva slags funksjon har egentlig disse? (Mulig det er ett veldig simpelt spørsmål, men jeg er ikke helt inne på alt dette gitartekniske :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå det ser litt tøffere ut med sort pickupring ja. Faktisk ganske tøft med chromefarget deksel på pickupen og. (Sort pickupring er vel like om hjørnet nå, så får man se når man tør å bytte den :P)

Epiphone Les Paul Junior slik den kommer med Rocksmith:

epi-les-paul-jr-600x205.jpg

Epiphone Les Paul Junior med sort pickupring og chromefarget deksel (fra E-bay):

$_3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere kommer med forskjellig "spacing", alt etter om de er beregnet på å sitte i gitarer med flytende stol eller ikke. Derfor snakker man om såkalt "Floyd rose- spacing".

De monteres ved at man skrur alle seks skruene ut av humbuckeren. Dette er helt udramatisk, det er bare en del skruing. Så varmer man pickupen opp litt med en hårføner til den er god og luken. Drypp stearinvoks på pickupen fra et par tente lys, og så setter du på dekslet og skrur i minst en skrue. Så kan du la den ligge og kjølse seg ned til den er kald. Sett i resten av skruene, og ferdig.

Det er ikke uvanlig at man lodder i tillegg, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbuckere kommer med forskjellig "spacing", alt etter om de er beregnet på å sitte i gitarer med flytende stol eller ikke. Derfor snakker man om såkalt "Floyd rose- spacing".

De monteres ved at man skrur alle seks skruene ut av humbuckeren. Dette er helt udramatisk, det er bare en del skruing. Så varmer man pickupen opp litt med en hårføner til den er god og luken. Drypp stearinvoks på pickupen fra et par tente lys, og så setter du på dekslet og skrur i minst en skrue. Så kan du la den ligge og kjølse seg ned til den er kald. Sett i resten av skruene, og ferdig.

Det er ikke uvanlig at man lodder i tillegg, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Drypper stearinvoks? Og føner den? Ehmmm....lurer på om jeg skal holde meg til å bytte pickupring... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaffer du delene og spanderer porto, så kan jeg fikse resten for deg. Send meg en PM om det er noe du kan tenke deg.

Edit

Oops. Tenkte litt kort her, det innebærer jo at man må lodde ut pickupen. Da er man jo like langt.

Greia med med føneren er jo bare å gi deg litt mer tid til å feste dekselet før stearinen størkner. Det er ikke mye som skal til, men bare nok til at man unngår klirrelyder mellom pickupen og dekslet. Dessuten vil stearinet fungere som lim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i. Jeg har vært borti det motsatte. Men til vanlig kan det et unødvendig råd, ja. :blush:

Jeg synes ofte det er lettere å få dekselet tett og fint på når skruene er vekk. Noen ganger er det litt unøyaktiheter med i bildet, og dekselet kan da henge i skruene. I og med at man har begrenset med tid, så har jeg erfart at det er lettere å få det på plass.

Det stemmer at skruene ikke skrur fast dekselet, for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spacing= avstand mellom senter av de ytterste polene/magnetene. Størrelser kan være 49.3, 50, 52 eller 53mm. Nå har jeg prøvd mange cover og det er dessverre slik at de aller fleste for salg er dårlig i den forstand at de ødelegger tone. Gibson og flere andre lager egne cover, de har selv kontroll at de blir gode, men de får man sjelden tak i.

De seks skruene på topp behøves ikke skrus ut. Stearin/silikon/smeltelim osv har funksjon at de skal hindre metallet i coveret til å vibrere. Slik vibrasjon blir uønsket feedback.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.