Gå til innhold
CastorFiber

Kabinettsnekring på lavbudsjett

Anbefalte innlegg

Bra bygg Castor!

La du bare "innmaten" fra Georg løst inni?

Ingen bass port/refleks?

Hvilket element brukte du?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyllet fra Georg var jo omtrent som slikt man får kjøpt til å fylle puter med, sånn hvitt bomullsaktig kunstfiber, så jeg bare la det løst inni. Det er ingen port i kassen.

Noe sier meg at skal man hanoe effekt av det, må man beregne størrelse, lengde på rør, størrelse og så videre, og siden størrelsen på platene bestemte fasongen her, er jo det man starter opp med ikke optimalt. Hensikten var jo i første rekke å lage noe som var så transportvennlig som mulig. Trenger jeg mer Ooomhp! har jeg et par kasser til.

Det sitter et lettvekts Gallien Krueger- element der. Det skal tåle 300 watt, og kommer fra en Neo II- kasse.

http://secure.netsolhost.com/272252.276452/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=GS&Product_Code=082-0360-A&Category_Code=S8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje slik at jo lenger refleksrør man har, jo mer bass, kortere mer punch? Til den store 1X12 kassa jeg driver med bør jeg kanskje ha 2X 10 cm rør?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke jeg den rette til å svare på. Denslags har jeg faktisk aldri syslet med, men tror kanskje Sarge er rett mann der, om jeg ikke husker felt feil. Det finnes vel også programvare som beregner slikt for deg, hvis man har noe data om elementet fra produsenten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regneprogrammene der er heller ikke å stole på. Bassport: må jobbes med og prøve og prøves til man finner riktig resonans.

Men du kan, hvis du treffer få mye mer punch ut av kassa med bassport!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regneprogrammene gir deg et veldig bra utgangspunkt, IMHO. Men man må vite hva man er ute etter. Man må tolke de simulerte kurvene og tallene og justere til man får det man søker.

Gjør man det riktig, så trenger man ikke eksperimentere spesielt mye.

Endret av sarge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regneprogrammene der er heller ikke å stole på. Bassport: må jobbes med og prøve og prøves til man finner riktig resonans.

Men du kan, hvis du treffer få mye mer punch ut av kassa med bassport!

Og hvis man er ute etter dybde går man for rør (refleks?), med litt lengde?

Regneprogrammene gir deg et veldig bra utgangspunkt, IMHO. Men man må vite hva man er ute etter. Man må tolke de simulerte kurvene og tallene og justere til man får det man søker.

Gjør man det riktig, så trenger man ikke eksperimentere spesielt mye.

Har du en link?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også gjort noe lignende med en dårlig amp fra gitarhuset.. vel og merke min første amp som er blitt litt hotrodda den siste tiden.

Lagd combo av en hobbyplate til 120,- og noen få timers arbeid.

MkJ1U0dZ.jpeg

T2Y2aitR.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjærede hjørner, det var snasnt :)

Skruddlimt eller bare limt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt er kun limt, slet litt med å finne så store tvinger så brukte noen lastebånd til å tvinge den sammen med...

Her er den ferdig beiset og igjen nedpusset etter forferdelig fargevalg.. :blush:

cDh1a0NP.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av CastorFiber
      I riktig gamle dager lagde jeg noen videoer om Behringer VS Boss, Behringer VS Shure og så videre. Disse gamle postene er vel knapt nok i live, men slik jeg husker det, var det vanskelig for datidens medlemmer å høre forskjell på de lydtestene jeg lagde.

Jeg er jo ikke noen ekspert, men jeg kom over denne videoen fra JHS pedals som jeg synes var spennende.
      Hør selv. 
      Bare så det er nevnt, jeg er veldig klar over det den mekaniske byggekvaliteten ikke er helt lik.

• Av CastorFiber
      Ser det er flere poster om dette på forumet allerede, men tenker det er verdt en egen tråd.
      Det er mange kilder som har dette som en nyhet, jeg har bare valgt en av dem.
      https://www.musicradar.com/news/gibson-files-for-bankruptcy

• Av CastorFiber
      Det får man si!

https://www.pledgemusic.com/projects/conception-ep

• Av CastorFiber
      Forsøker å sette som standardstrøm at innhold jeg ikke har lest skal være standard.

Neste gang jeg klikker på "ulest innhold" oppe til høyre, får jeg med nye innlegg som jeg har lest, og forumets default er igjen standard. Hvorfor det?

Edit- Windows 10 og nyeste Chrome.
    • Av CastorFiber
      Jeg må innrømme at jeg ikke har videre greie på effektpedaler. Jeg eier svært få, og følger ikke med.
      Som før nevnt har jeg en bekjent som trenger noen løse pedaler. Han er fra Kurdistan, og har et ganske begrenset budsjett. Trenger råd om en rimelig pedalserie jeg kan anbefale for han. Han sier han trenger "alle typer", men det tror jeg ikke helt på, Tror mer på at han ikke helt vet hva han snakker om. Jeg kan såpass at jeg vet hvordan de forskjellige effektene fungerer, det er ikke noe problem.
      Det å finne skjæringspunktet mellom hva som er så rimelig at han kanskje har råd til noen, og at de låter greit og er mekanisk solide trenger jeg hjelp til.
      Tips? Veldig vanskelig å si noe om pris, altså.
      Har noen noe rimelig som er pent brukt i "basisutvalget", så send meg en PM, men dette er i utgangspunktet ikke en "kjøpetråd", men for all del.
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.