Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kabinettsnekring på lavbudsjett


Anbefalte innlegg

Det en stund siden jeg har bidratt med ting i denne tråden, men nå synes jeg det er på tide.

Har man et element eller to liggende, er det ikke så vanskelig å smelle sammen en kasse til elementet. Problemet kan være at det koster en del kroner for de tingene man trenger ut over høyttaleren. Her er det en ydmyk byggetråd der jeg nesten ikke har brukt penger i det hele tatt. Ta med i betraktningen at jeg har litt verktøy liggende, og har en garasje jeg kan holde på i.

Materialer til kasser kan være vanskelig å velge blant. Det beste er jo baltisk bjørkefiner, men det koster skjorta. MDF er et praktisk materiale, men ganske tungt. Biltema og en del andre selger såkalte hobbyplater i furu, men de kan også være ganske tunge. Her kommer tips nummer en- BBB- reoler, i første rekke underdelen!

(I samme åndedrag kan jeg jo nevne at blir det byttet ut en del skreddersydde furukjøkken for tiden, det var veldig populært for den del år siden. der er det også en del fine massive furuplater å hente..)

For de som er så gamle som meg, så husker man disse. Bokhandlerens beste bokhyller, solgt av bokhandlere i hele Norge, laget på Eidsvold rivefabrikk fra 1953. Skikkelig møbelfuru, ikke sånne kjipe hyller som ble svaie av vekten på bøkene. Opplegget finnes fortsatt, men i korte trekk er vel de gamle "gladfuruhelvete"- hyllene noe utdatert for å si det slik. Underdelen er ganske dyp, og passer bra til kabinetter. Tviler litt på at platene er så store at man kan lage 4x12", men 2x12", 4x10" og nedover går bra. Så, hiv deg over en slekting på femti eller deromkring, eller oppsøk et loppemarked og finn deg en underdel. Dette bør ikke koste deg mange kronene.

Siden disse platene er minst tretti år gamle, er de stort sett tørre som knusk, og veier nesten ingenting. Riktig lagret og slikt er de i vater og vinkel. Det er kun snakk om å kappe de opp i en fornuftig størrelse.

Jeg hadde lyst på en transportvennlig basskasse til EBS Reidmaren min, og gjorde følgende:

Jeg fikk mast til meg et ekstra lettvekts GK- element av knewt da jeg handlet en kasse av han. Så tok jeg meg en tur i platelageret mitt, jeg kaster nesten aldri treplater, og fant denne:

2014114_DSC_1065.jpg

Greit nok at jeg har en billig radialsag, men man kommer veldig langt med en stikksag, en vinkel, en god tommestokk og litt godt humør. Fant ut at hvis man kappet opp to plater fra skapet, så får man et innermål på litt over 35 cm, og det holder akkurat til å huse en tolvtommer.

"Dovetail"- skjøter er jo fine saker, men så sant man ikke skal ut på verdensturné med det første, så er det kanskje litt overkill. Jeg har i mange år hatt lyst på en "kjeksmaskin", og handlet faktisk en fres til overfresen for å gjøre dette, men etter noen forsøk fant jeg ut at jeg rett og slett ikke fikk det presist nok. Jeg skulle kanskje ha laget en jig eller noe. Har den liggende fortsatt, og trenger den ikke lenger, send meg en PM hvis du er på hugget. Sånne dedikerte freser har tidligere kostet tusenvis av kroner, men det har Jula gjort noe med. Til mitt bruk duger denne bursdagsgaven:

2014114_DSC_1066.jpg

Nå har jeg jo fått testet den, og den fungerer aldeles utmerket. Den er sikkert ikke like holdbar som de dyre enhetene, men nå står jeg da heller ikke åtte timer om dagen og setter sammen skreddersydde kjøkkeninnredninger.

Her er sporene til kjeksen frest ut, kjeks montert med lim, og jeg er veldig spent på om det passer.

2014114_DSC_1068.jpg

Av en eller annen grunn viste det seg at bitene passet sammen, så det var bare å lime og sette i spenn. Noen spennbånd er fine hvis man ikke har kjelleren full av digre limtvinger.

2014114_DSC_1069.jpg

Egentlig hadde det vel vært like lurt om disse platene var ubehandlet. Da kunne jeg ha limt langs hele skjøten, og fått en enda mer solid sammenføyning. Men det er noe med det at hvis det er solid nok, så er det det. Det tror jeg dette blir.

Så var det frontplaten. Jeg har ikke noen jig for å lage hull, men det kan man enkelt lage av en skjæreplate beregnet på kjøkken. Jo billigere og kjipere, jo bedre, for da er de ikke så tykke. Som over alt ellers, er det tynn som gjelder. Etter ti minutters skruing og boring, er jeg også eier av en jig for å lage hull til 12" høyttalere i plater. Jeg hadde faktisk to halve skjærefjøler liggende. Den platen var ikke begeistret over at jeg brukte den som underlag da jeg slo i filler en kalkunrygg med kjøttøks. Så kom den da omsider til nytte.

2014114_DSC_1070.jpg

Platen er allerede frest ut, det var veldig enkelt, men det har jeg ikke bilde av. Venter på noen deler fra eBay og Ljudia, og følger opp med flere bilder siden.

Håper det falt i smak, selv om dette ikke akkurat er noe kunstverk. Det kommer til å virke :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut, litt sånn Petter Smart / tager det man haver sus over det hele, det liker vi! Skal du kle den med tolex? Har alle deler liggende til et 1x12 kab inkl tolex osv, men har aldri jobbet med tolex før. Så det hadde vært artig å sett en detaljert post på fremgangsmåten isåfall :)

Sent from my iPad using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knallers CF, blir nok veldig bra. DIY tråder er kjempeartige å lese. Også jeg som trodde kassa mi var lavbudsjett ^_^ Tolex ville vel ødelagt veldig for lavbudsjettet. Kledde kassa mi med biltema høyttalerstoff. Funket knall, er ikke på verdensturne jeg heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er spennende. Lavbudget kabinett laget med ekte verktøy i ekte verksted.

Her er mitt lavbudget 1X12" kabinett (tatt i betrakting at jeg fikk gratis en deffekt Cube 60 forstrker)

Jeg laget det i stua mi mens kona sminket seg på baderommet. Innmaten til Cube60 blir sikkert brukt i andre prosjekter. Det finnes mye som kan brukes om igjen.

fole.jpg

4js4.jpg

Og det gikk akkurat under desken min

xo4n.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg betalte vel sånn ca 150 spenn på ebay for nok tolex til å kle et 1x12 og en forsterkertopp.

Jeg er heller ikke på verdensturnè, for å si det pent ;)

Hmm, ikke værre nei. Kikka litt på noen nettsider tidligere, og da lande det nesten på 600kr eller noe sånt. Hmm, kanskje jeg kan få meg snake skin tolex alikevel da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er det på tide med en oppdatering.

Først bakplaten. Fikk testet ut Dremelstativet til fresing. Det er noe skit. Ikke kjøp. Grunnen er enkel, man kan bare stramme til på den ene siden, og hele skrotet bøyer jeg. Handle den de selger på stewmac i stedet for. En liten skrue og en bolt er alt som skiller denne møkka fra noe som hadde funket aldeles utmerket. Likevel fikk jeg da til et hull.

2014127_DSC_1071.jpg

La på litt sort lakk fra en gammel boks på front og bakplate, sånn i tilfelle stoffet jeg skal bruke ikke dekker skikkelig. Lot boksen kose seg foran en ovn, slik at den holdt en grei temperatur før jeg la på litt lakk.

2014127_DSC_1072.jpg

Her har jeg satt på lister i bakkant. Brukte MDF-rester og Casco monteringslim, ser at det ikke er det optimale, men det er bra nok, og veier ikke stort. Dekselet jeg skal bruke fra Ljudia ses i forkant av bildet.

2014127_DSC_1073.jpg

2014127_DSC_1074.jpg

Har målt, og fronten trenger å være 40mm inn i kassen for at dekselet skal være beskyttet. Sagde opp noen avstandsttykker for enkel montering. La på disse, så listene, la på lim og paffet de fast med pistol.

For å få riktig lengde på listene, brukte jeg dette trikset. Som alle vet, er det en utfordring å måle innvendige korte mål med tommestokk. "Vidunderpinnene" fra Biltema fikser biffen. To pinner, litt gaffa, og voila, en mal..

2014127_DSC_1075.jpg

Siden de gamle bokhyllene er lakkert med høyglans maling (av meg), mattet jeg de ned med en slipemaskin, slik at limet skulle feste bedre. Fem- seks lag med maling forsvant lynfort med eksentersliper. Hadde trodd jeg skulle klare å bevare litt farge, men dette var ikke et tykt lag som jeg trodde.

2014127_DSC_1077.jpg

På budsjett tager man det man haver. Har en mistanke om at baderomslim er bedre, men det er nå dette jeg har stående:

2014127_DSC_1078.jpg

Selvsagt er Biltemamatten 10 cm for kort. Det får man da bare gjøre det beste ut av siden.

2014127_DSC_1079.jpg

Front- og bakplate har også fått pels på seg.

2014127_DSC_1080.jpg

Nå er dette snart ferdig, og det blir ikke akkurat noe superduperberegnet bygg. Målet har vært å skaffe seg en lett, transportabel kasse til så lite penger som mulig, og jeg er mye nærere det målet enn verdens mest vellydende kasse. Så langt har dette vært artig å pusle med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mye fres, nei. Da avslutter jeg bare med et par bilder fra "nesten ferdig", trenger bare fire skruer og en støvsuging. Hvordan det låter holder jeg for meg selv, siden ingen tydeligvis ikke bryr seg mer :P

Det lille som trengs av kabling

2014130_DSC_1081.jpg

Ser jo helt greit ut, og lite, lett og veldig flyttbart. Veier ikke stort mer enn et par melkekartonger.

2014130_DSC_1082.jpg

Hjørnedekslene er noe fra Biltema, fra den gang de solgte ting for herrer, og ikke skiftet fokus over på kjøkkenartikler og raffe blomsterkrukker. Hele sjappa burde jo skifte navn til "Kjerringtema". Heldigvis kommer Jula hit snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.