Web Analytics
Jump to content

Ny akustisk gitar. Trenger jeg luftfukter?

Nomina sunt odiosa

Recommended Posts

Hei.

Helt ny på forumet og leser med stor iver!

Jeg har et spørsmål som jeg har fått noe svar på via "søk" på forumet. Men jeg klarer ikke å konkludere...

Jeg har nylig kjøpt meg ny akustisk gitar. Den er ikke svimlende dyr, sånn 5-6000-klassen. I butikken fikk jeg beskjed om at jeg burde se til luftfuktigheten der den skulle stå, slik at bl.a halsen ikke skulle trekke seg sammen.

Nå har jeg lest litt og ser at det er mange forskjellige meninger.

Slik er ståa.

1. Jeg liker at gitaren står fremme i stua (ca 25m2).

2. Jeg har ikke hardcase, kun bag (av tøy).

3. Jeg bor i Østerdalen og hadde senest i dag -34 utenfor døra (her er det kaldt og svært tørt om vinteren!)

Hva gjør jeg for å ta vare på min nye gitar? Vil en slik gjøre susen (den vil vel ikke hjelpe for halsen?)? Er det et alternativ å bruke en luftfukter for kasse (planet waves) i tøybagen? Hvor viktig er det med luftfukter?

Kan selvfølgelig kjøpe en luftfukter å sette i stua, men jeg liker det ikke mtp fuktighet, dugg, sopp, støy osv...

På forhånd, takk for svar og hjelp :)

Roger

Ja du skal ha luftfukter! Hvis ikke ender du opp med ekle båndkanter og en trist gitar. Når du ikke bruker gitaren skal og bør du oppbevare den i trekk eller koffert.

Hei og takk for svar!

Tenkte meg omtrent det ja! Går det bra med trekk og en slik fukter som jeg har linket til? evt Planet waves-modellen?

Eller har jeg nå gjort meg avhengig av å ha luftfukter i hus for resten av livet? ;) Heller gitaren i trekket enn luftfukter i stua for evig og alltid liksom...

Halsen din (gitarens) nyter også godt av luftfukteren, selv om den er langt mindre følsom enn kroppen. Som nevnt over, så har den best i en koffert, i de tørreste periodene også. Den liker heller ikke særlig å stå i solsteika i stua. Det går ofte riktig galt...

Noen få ting til i tillegg til de gode rådene som er gitt over:

Siden du bor der du bor, bør du egentlig ikke bli overrasket hvis gitaren får "skjegg", dvs at båndene stikker litt ut over kantene på gripebrettet. Det fikses egentlig enkelt og greit, og trengs bare å gjøre en gang hvis man gjør det midtvinters. Ikke hver vinter, en en gang for alle. Da er det problemet løst.

Et godt tips angående temperatur- gitarer er ikke så glade i temperatursvingninger. Må du ta den med ut, så oppbevar den i bagen så lenge som mulig. Det som er aller verst, er overgangen fra kald til varm igjen. Andre veien er ikke så farlig. Så- ikke bli manisk, men ha gjerne gitaren stående i et "halvkaldt" rom i bag, så tar du den inn, og åpner glidelåsen og lar den ligge litt til før du tar den ut. Dette er det optimale.

Nå er det jo slik at det som regel går bra, så får du som vane å dra en gitar som holder tretti minus rett ut av bagen før du harver løs på den med en gang, så er det ikke sikkert at du opplever noen problemer. Men sjansen er litt større.

Det du ikke skal gjøre hjemme, er å henge gitaren på en yttervegg, jo eldre hus, jo viktigere.

Husker du de rådene du har fått her, så vil jeg tro du får et problemfritt forhold til klima og gitar.

Angående luftfukter så anbefaler jeg også det i ekstremperioder. Greit nok at man ikke trenger å pumpe opp fuktigheten til tropenivå på vinterstid, (noen skal bestandig overdrive) men det å holde fuktigheten over la oss si 20-25 prosent er ikke så dumt. Jeg kjenner selv at det er mer behagelig hvis jeg gjør det, og merker at gitarene mine har det bedre og forandrer seg mindre.

Ja, du bør kjøpe deg en god luftfukter til gitaren din.

Ja, du bør kjøpe deg en luftfukter til stua di også, av hensyn til slimhinner på folk og dyr, møbler osv osv ;)

Ja, den oasis-fukteren er fine greier til gitaren. Kjøper du luftfukter til stua, trenger du kanskje ikke en til gitaren i tillegg.

Halsen din (gitarens) nyter også godt av luftfukteren, selv om den er langt mindre følsom enn kroppen. Som nevnt over, så har den best i en koffert, i de tørreste periodene også. Den liker heller ikke særlig å stå i solsteika i stua. Det går ofte riktig galt...

Noen få ting til i tillegg til de gode rådene som er gitt over:

Siden du bor der du bor, bør du egentlig ikke bli overrasket hvis gitaren får "skjegg", dvs at båndene stikker litt ut over kantene på gripebrettet. Det fikses egentlig enkelt og greit, og trengs bare å gjøre en gang hvis man gjør det midtvinters. Ikke hver vinter, en en gang for alle. Da er det problemet løst.

Et godt tips angående temperatur- gitarer er ikke så glade i temperatursvingninger. Må du ta den med ut, så oppbevar den i bagen så lenge som mulig. Det som er aller verst, er overgangen fra kald til varm igjen. Andre veien er ikke så farlig. Så- ikke bli manisk, men ha gjerne gitaren stående i et "halvkaldt" rom i bag, så tar du den inn, og åpner glidelåsen og lar den ligge litt til før du tar den ut. Dette er det optimale.

Nå er det jo slik at det som regel går bra, så får du som vane å dra en gitar som holder tretti minus rett ut av bagen før du harver løs på den med en gang, så er det ikke sikkert at du opplever noen problemer. Men sjansen er litt større.

Det du ikke skal gjøre hjemme, er å henge gitaren på en yttervegg, jo eldre hus, jo viktigere.

Husker du de rådene du har fått her, så vil jeg tro du får et problemfritt forhold til klima og gitar.

Angående luftfukter så anbefaler jeg også det i ekstremperioder. Greit nok at man ikke trenger å pumpe opp fuktigheten til tropenivå på vinterstid, (noen skal bestandig overdrive) men det å holde fuktigheten over la oss si 20-25 prosent er ikke så dumt. Jeg kjenner selv at det er mer behagelig hvis jeg gjør det, og merker at gitarene mine har det bedre og forandrer seg mindre.

Takk for mange gode svar! Dette var informativt!

Kan jeg da konkludere med at jeg kan ha god samvittighet hvis jeg kjøper en slik Oasis-luftfukter og oppbevarer gitaren i bagen? Evt kjøper meg en hardcase?

Hvis du liker å ha gitaren framme og liker å pusle litt kunne du jo vurdere noe slikt?

http://www.stewmac.com/shop/Kits/Wall_Display_Case/Gerstner_Guitar_Display_Case_Kit.html#shop/Kits/Wall_Display_Case/Gerstner_Guitar_Display_Case_Kit.html?tab=Instructions&_suid=138968947935705032762247552043

Ser ikke ut til å være stort vanskeligere enn å sette sammen et IKEA-skap. Så kunne du ha en fukter inne i gitaren.