Gå til innhold
Lundebird

Jazzmaster buzz (bridge/stol-alternativer?)

Anbefalte innlegg

Har skaffet meg en Jazzmaster som jeg fikk billig på eBay. Gitaren er nesten strøken, men likevel har jeg store problemer med den. Stolen og bridgen lager alt for mye buzzing. Har hatt den nede hos en venn som fikser Fender'ne mine og han fortalte meg at det ikke var så mye han kunne gjøre med den - på grunn av at det hele er en elendig patent.

Bridgen kan vippes frem og tilbake (sammen med vibb-armen), men kan den gjøre når jeg spiller helt vanlig også, noe som ødelegger for intoneringen osv. Vinkelene mellom stol og bridge gjør også at det kommer til å buzze nesten uansett hvordan man fikser på den. Gitarmekkeren hevet halsen litt, noe som hjalp, mens mellom stol og bridge måtte han legge en bit av en svamp for å stoppe det verste av buzzingen.

Jeg trenger nå - antageligvis (derfor jeg spør dere) - å bytte til et litt mer gjennomført system. Noen som har erfaring med dette? Har ikke så lyst å kjøpe Mastery til 1600, i tillegg til evnt ny stol (om det finnes).

Legger ved bilder av gitaren (og noen fra en helt lik en).

post-13014-0-49669800-1389638259_thumb.j

post-13014-0-73203400-1389638266_thumb.j

post-13014-0-60861500-1389638271_thumb.j

post-13014-0-32343700-1389638277_thumb.j

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en 'buzz stop' og drypp en liten dråpe klar neglelakk på skruene på stolen. Det fikser biffen. Ellers skal en jazzmaster/jaguar-stol kunne rikkes på, den skal følge strengene når man bruker tremoloen. Alternativt, hvis du ikke klarer å få den justert skikkelig, surr noen runder med kobbertape rundt stammene på stolen slik at den står mer fast i stolbøssingene.

Fet gitar du har fått deg. Jazzmaster er konge! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg en 'buzz stop' og drypp en liten dråpe klar neglelakk på skruene på stolen. Det fikser biffen. Ellers skal en jazzmaster/jaguar-stol kunne rikkes på, den skal følge strengene når man bruker tremoloen. Alternativt, hvis du ikke klarer å få den justert skikkelig, surr noen runder med kobbertape rundt stammene på stolen slik at den står mer fast i stolbøssingene. Fet gitar du har fått deg. Jazzmaster er konge! :)

Takk for svar! :) kjøpte buzzstop nå, også får jeg se om jeg får tak i en bridge i samme slengen. Kan være jeg prøver en Mustang-bridge (med mindre jeg finner en Mastery som selges billig). Gitar-mekkeren min brukte neglelakk på skruene, så det er done.

Det siste du nevner, er det for å stoppe at bridgen beveger seg med tremoloen? Det kunne jeg tenkt meg å stoppe.

Igjen, tusen takk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er for å kile fast tremoloen på en måte. Om gitaren er satt skikkelig opp så er det ikke noe problem altså. Jeg hadde null problemer med Jaguaren jeg hadde (men jeg satte en Mastery på den etter hvert, og det anbefales, massiv toneoppgradering). Største problemet med Jaguar/Jazzmaster-stolen er at det er for små spor til strengene slik at de hopper glatt ut om man drar litt til. Det problemet elimineres med en buzz stop, men samtidig blir det ofte enda vanskeligere å gjøre et godt setup på stolen (og det er her kobbertape rundt stolstammene kommer inn).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg ser buzzstop litt døvt ut :)

Jeg har buzzstop til min Jaguar, men har plukket den av.

Mustang bridge holder ikke. Som nevnt hopper E og e ut av sporene sine når en blir litt ivrig. (Eller gjør lyse bends på e)

En shim i bakkant under halsen hjelper litt på brekkvinkelen over bridge, men vet ikke om det er nok. .11 eller .12 strengesett hjelper også på spenn over bridge.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.