Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bygge 12-strengers OM


Anbefalte innlegg

Finfint arbeid!

Når du freser bort overheng fra toppen og bunnen, og kanal for kantlist, skyver du bare fresen rett på toppen/bunnen av gitaren?

Jeg ser mange på ulike fora bruker diverse jigger på fresemaskinen for å sørge for at fresestålet går 90 grader på toppen.

Jeg skal nå i gang med å frese bort overheng og spor til kantlister på mitt byggesett, og utsetter og utsetter det i det uendelige...

Hei, dette er vel først og fremst et problem i forhold til bunnen - toppen er ca 90 grader i forhold til sidene så der trenger man ikke tenke på dette. Jeg har heller ikke gjort noe spesielt i forhold til bunnen. Jeg bruker kantlister av tre, og hvis sporet blir litt skeivt pusser jeg ned kantlista tilsvarende slik at den blir nokså tynn. Synes ikke det gjør noe. Vet ikke hvordan dette blir hvis man bruker kantlister av plast. Man kan også gå det utfreste sporet med en fil, liten pussekloss eller minihøvel for å rette opp sporet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo veldig bra ut.

Jeg driver selv å bygger ett par akkustiske nå, og den ene skal bli 12-strenger.

Det jeg kom til å tenke på nå var bracingen i lokket... Bruker du standard bracing der, eller noe kraftigere/forsterket, siden den skal ha 12 strenger?

Og dimensjonene på halsen. Gjør du den noe breiere, eller samme som for en 6-strenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kom til å tenke på nå var bracingen i lokket... Bruker du standard bracing der, eller noe kraftigere/forsterket, siden den skal ha 12 strenger?

Og dimensjonene på halsen. Gjør du den noe breiere, eller samme som for en 6-strenger?

Jeg prøver meg litt fram. Har lagd en 12-strenger tidligere, da brukte jeg stort sett samme bracing som jeg pleier, men x-bracingen hadde samme profilen hele veien (ikke topper og bunner). Har tenkt at utgangspunktet med hals som fortsetter inne i kassa fram til lydhullet burde gi nok stivhet. Jeg ser nå at det er veldig kraftig belastning akkurat langs lydhullet - på den ferdige 12-strengeren bøyer lokket seg litt her. På den nye har jeg derfor limt inn et par ekstra avstivere som går omtrent i gitarens lengderetning fra x-bracingen og fram til eksisterende avstiver - en slags a-frame mellom forlengelsen av halsen og x-bracingen. Siden jeg oppdaget dette problemet etter at jeg hadde limt sammen den nye 12-strengeren måtte jeg gjøre det på denne måten. Skal gjøre tilsvarende med den som er ferdig.

Hvis jeg skal lage flere 12-strengere vil jeg nok prøve å lage øvre del av bracingen slik at det går støtte tett opp til lydhullet, mest mulig i gitarens lengderetning, mellom x-bracingen og forlengelsen av halsen. Denne bør nok også være ganske kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg litt fram. Har lagd en 12-strenger tidligere, da brukte jeg stort sett samme bracing som jeg pleier, men x-bracingen hadde samme profilen hele veien (ikke topper og bunner). Har tenkt at utgangspunktet med hals som fortsetter inne i kassa fram til lydhullet burde gi nok stivhet. Jeg ser nå at det er veldig kraftig belastning akkurat langs lydhullet - på den ferdige 12-strengeren bøyer lokket seg litt her. På den nye har jeg derfor limt inn et par ekstra avstivere som går omtrent i gitarens lengderetning fra x-bracingen og fram til eksisterende avstiver - en slags a-frame mellom forlengelsen av halsen og x-bracingen. Siden jeg oppdaget dette problemet etter at jeg hadde limt sammen den nye 12-strengeren måtte jeg gjøre det på denne måten. Skal gjøre tilsvarende med den som er ferdig.

Hvis jeg skal lage flere 12-strengere vil jeg nok prøve å lage øvre del av bracingen slik at det går støtte tett opp til lydhullet, mest mulig i gitarens lengderetning, mellom x-bracingen og forlengelsen av halsen. Denne bør nok også være ganske kraftig.

Okei, høres ganske fornuftig ut dette.

Hva med bredden på halsen, ved nut og 12. bånd? M.t.p. spacing mellom strengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

12-strengeren er mer eller mindre ferdig - litt justering av hals og strengehøyde, og så må plekterbrettet gjøres ferdig og festes.

Her er noen bilder fra siste økt - lakkering - french polishing med skjellakk løst ut i rødsprit gnidd inn i treet:

2014518_DSC01010.JPG

2014518_DSC01011.JPG

Sliping av bånd:

2014518_DSC01014.JPG

Stolen limes på og hullene til strengene gjøres ferdig

2014518_DSC01012.JPG

2014518_DSC01015.JPG

Et par bilder av den ferdige 12-strengeren

2014518_DSC01017.JPG

2014518_DSC01018.JPG

Det er "0-te" bånd på denne - tror jeg kommer til å lage flere med denne løsningen.

2014518_DSC01019.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.