Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppussing av bass - råd og tips ønskes


lammis

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål ang. en bass jeg har fått lånt av en kar som har sluttet å spille...

Jeg har lagt inn en tråd om denne bassen tidligere, hvilken type osv her: http://forum.gitarnorge.no/topic/52743-noen-som-kan-fortelle-meg-litt-om-denne-bassen/ Så diskusjonen om type/ verdi/ o.l. kan tas i den tråden :)

Den trenger litt kjærlighet og oppussing. Alle råd og tips vil bli satt stor pris på! Jeg håper å kunne gjøre mesteparten selv, men det som har med elektronikken og strenger osv. vil jeg overlate til fagfolk helst. Det er ikke mitt instrument, så jeg vil ikke bruke dette som noe "forsøkskanin" annet enn vask og rens/ polering, da med eier sin tillatelse selvfølgelig.

Jeg har lagt ut noen bilder av bassen her: http://www.lammis.no/albums/bass/

(Klikk på de forskjellige bildene for å få det i full str.)

Den trenger litt oppussing for å bli strøken igjen. Det som må fikses er:

  • Puss/ rens av alt crom (det fikser jeg selv med Autosol/ qtips/ trykkluft/ Dremel)
  • Rens av hals/gripebrett/bånd (det fikser jeg selv med en myk børste/ såpe og vann. Autosol på Dremel over båndene). Det jeg lurer litt på er hva jeg skal etterbehandle gripebrettet med. Treolje? (i dette tilfellet)
  • Skifte skruer på plekterbrett (de er rustne) (det fikser jeg selv, når jeg finner ut hvilke jeg trenger)
  • Pickups er litt rust på. Går det an å pusse dem litt (på selve metallet), og bare bruke de som er? Eller bør de skiftes?
  • Rens/ sjekk av plugg/elektronikk, da jeg får vanvittig med statisk lyd/skurr/bråk i høytalerne når jeg bruker bassen innimellom. Det er dårlig kontakt en plass. (Her trenger jeg nok hjelp)
  • Nye strenger (alle) (Her trenger jeg også hjelp, og vil ha det gjort av fagfolk)

Ellers er det noe du ser/ tenker som burde ha vært gjort ved en evt. «overhaling»? Gitaren er alt for fin til bare å forfalle. Men jeg lurer litt på hva jeg skal behandle halsen med (utenom å polere båndene med Autosol). Bruke en my børste og vaske med såpevann, og evt. Sette det inn med treolje?

Hva polerer man best en gitar som er lakket med? Jeg er "detailer" når det gjelder bil, så utstyr og stoff til polering av alt mulig har jeg her i massevis, så er det noe jeg kan bruke av det, så blir det bra greier :)

Setter stor pris på alle tips jeg kan få. Evt. hvor jeg kan det hele gjort som passer en slunken lommebok etter jul på vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gripebrettet kan du tørke av med en fuktig klut og sette inn med en ikke-herdende olje. Det finnes spesial-gitar-oljer på musikksjappa som funker bra, men du kan også bruke mineralolje, valnøttolje, rå linolje og mange andre typer.

Skruer til plekterbrett er nok standard Fender-type skruer, kan kjøpes hos f.eks. Gitarist.no eller Guitarfetish ganske billig.

Rust på pickup er ikke noe alvorlig, du kan gni av det verste med 5-56 e.l. og bare spille videre.

Elektronikken på en P-bass er ekstremt enkel og bør ikke by på problemer å fikse, det kan hjelpe hvis du legger ut et bilde av det slik det ser ut nå.

Du kan fint bruke "bilting" til å polere bassen med, de aller fleste produsenter bruker hyllevare fra bilindustrien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville stå over rå linolje på gripebrettet. Grunnen er at den tørker veldig sakte. Det koster ikke stort med en flasken med olje beregnet på gripebrett på en musikkbutikk. Man skal ikke bruke mye, du har veldig lenge av en liten flaske.

Strenger klarer du vel strengt tatt å skifte selv? Det er vanskeligere å sjekke/polere bånd enn å skifte strenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skruene på plekterbrettet er rustne har ingenting å si så lenge de ikke er gjennomrustet og ikke holder plekterbrettet på plass. Synes tvert i mot at det har sin sjarm. I verste fall kan du pusse dem med en fin stålbørste og koke dem i vann med en dråpe såpe i fem minutter for å stabilisere rusten. Da blir rusten svart. Bruker forresten dette trikset for å patinere ståldeler til japanske sverd, først ruste i saltvann, pusse av og koke med litt såpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale deg å bruke dremel på båndene, heller bruk en pusseklut av lær eller mikrofin stålull.

Mye i likhet med bil så er finishen på bassen ganske solid, Folk flest er ikke intressert i å få riper i noen av delene så der tror jeg du har det du trenger. Til gripebrettet så vil jeg anbefale Jim Dunlop sin "Formula 65" serie, jeg bruker personlig ikke noe annet, men jeg er littt Dunlop-fanboy (Strenger, straplocks, you name it) men en hvilken somhelst sitronolje vil fungere (Vel, ikke den basert på matlaging), Dette er noe de skal ha på din lokale musikkbutikk, og det skal heller ikke være alt for dyrt. Du trenger bare en klut til å få vekk det verste gruffet.

Skruene på plekterbrettet er ikke noe vits i å bytte med mindre du ønsker at de skal være "shiny". Personlig synes jeg det er kult at hardware viser alderen på instrumentet.. Har du et over 30år gammelt instrument så skal du se det.

Strenger er og noe du kan klare å gjøre selv, men intonering og setup er nok best å overlate til erfarne folk bare fordi det kommer til å ta mindre tid, Elektronikk-problemene dine høres ut som om at det er jacken som bør festes skikkelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenger klarer du vel strengt tatt å skifte selv? Det er vanskeligere å sjekke/polere bånd enn å skifte strenger.

Det skulle ikke forundre meg om jeg hadde klart det :P Jeg ser ikke det helt store problemet med det selv, men har aldri gjort det før, og dette som med det meste annet, har noen "vær obs" greier (som jeg ikke vet om). Derfor vil jeg ha det gjort av noen som har peiling. Samt at jeg da får justert alt i samme slengen... (trenger hals å strammes/slakkes? Justere strenger i forhold til gripebrett osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helt ærlig si at det er nok ikke mye mer jeg kan si uten å faktisk ha bassen i hendene, men det er nok overhengende fare for at du burde stramme trussrodden litt og, ja.

ang strengebytte: Se nøye på hvordan strengene er festet før du tar de av, Strengebytte er muligens den enkleste delen av alt du har tenkt å gjøre med bassen. De skal bare gjennom et hull nede med stolen og ned i et hull i stemmekskruen, sørg for at du presser ned strengen mellom nut'en og stemmeskruen når du strammer den, så får du en fin "coiling" av strengen og ingen overlapping. Du kan forøvrig strekke strengen forbi første stemmeskrue og klippe den av ca ved nestet før du fester den. for å ikke få for mye streng til overs. (Om det gjorde noen mening)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler for å legge til en update her etter at jeg har fått Epiphone bassen i hus, og har fått prøvd denne litt opp mot Morris bassen.

Forskjellen er ikke så stor spillemessig, Men lydmessig, så er det himmel og hav. Morris bass'en leverer en helt annen "punch" hva Epi'en gjør. Samt at det er jo Morris'en jeg er vandt til, så jeg yter vel ikke Epi'en sin fulle rett enda, men etter å ha prøvd begge to om hverandre i snart en uke, må jeg si at jeg helst vil spille på Morris bassen uten tvil.

Men vi får se fremover. Begge fungerer iallefall bra. Men Morris bassen skal få den overhalingen den fortjener, om ikke bare for syns skyld. Den fortjener å bli tatt vare på, og det akter jeg å sørge for at den blir :)

Tusen takk for alle innspill her i tråden, det har vært lærerikt! Jeg skal høre med folka der bassen ble kjøpt, hvor mye de skal ha for å fikse det forskjellige tingene, ellers så skal jeg nok fint klare resten selv :)

Men som jeg har nevt over/tidligere: Jeg har ikke peiling på dette, så i og med at dette er ett lånt instrument, så vil jeg ikke ta noen sjanser på noe vis, og overlater det viktigste til proffene.

Før og etter bilder vil komme :) Jeg regner med at lyden er den samme, så den trengs ingen demo av :)

Endret av lammis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg begynt oppussingen av bassen. Jeg har vært hos musikkforhandler med instrumentet, og fikk raskt konstatert at det trengs litt justeringer her og der, samt nye strenger og en vanvittig rengjøring.

At forhandleren skulle gjøre dette har jeg ikke råd til, men takk Gud så er jeg født med 10 fingre osv. (hadde jeg vært født med mindre, så hadde ikke det satt noen stopper heller, bare for å ha sagt det).

Jeg gikk derfra med mange gode råd, nye strenger samt ett sett for å rense gripebrett og olje til å sette det inn med igjen. (Dunlop 01 og 02, med pussefille og pussepapir).

Jeg tok av strengene, strammet halsen litt (med umbraco), og gikk i gang å rense halsen. MYE dritt for å si det mildt. Etter noen omganger var det bra, og jeg oljet inn halsen igjen til treet ikke ville ha mer olje.

Tok fram Autosol og gikk løs på crom (stemmeskruer og alt som er i den enden av halsen) med dette. Pussing og gniing, så er det nesten som at man ikke kan tør å stemme gitaren lenger fordi alt er så blankt. Så det var vellykket må jeg si. Jeg har tatt masse før/etter bilder, som jeg skal legge ut når jeg er ferdig.

I dag tok jeg for meg fret's på gripebrettet. Maskerte og pusset også dem med autosol. Jeg testet også med Dremel med poleringspute på. Det fungerte fint, men jeg fikk samme resultat ved å gni for hånd også faktisk. Så da ble det for hånd jeg tok resten. Nå er all eir og dritt borte, og frettene er blanke å fine igjen :D

Selv om jeg brukte maskeringstape som ikke skal legge igjen rester, så på rosentre (som mitt gripebrett er laget av), så er allikevel limen sterk nok til at den drar av litt av oljen jeg la på i går. Dette var forventet, så jeg renset og pusset gripebrettet igjen, og har satt det inn på nytt med ny olje. FANTASTISK resultat.

1003042_219683914886392_1112329596_n.jpg

Bare for å vise hvordan jeg har gjort det når jeg polerte fret's i dag.

Selve gitaren skal jeg polere med bilvoks. Siden jeg er detailer vedr. bilpleie, så har jeg noen gode vokskombinasjoner jeg tror vil bli veldig bra. Men skal selvfølgelig teste på ett lite område først osv osv. Så får vi se.

Dere vil bli oppdaterte :)

Endret av lammis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må helt ærlig si at det er nok ikke mye mer jeg kan si uten å faktisk ha bassen i hendene, men det er nok overhengende fare for at du burde stramme trussrodden litt og, ja.

ang strengebytte: Se nøye på hvordan strengene er festet før du tar de av, Strengebytte er muligens den enkleste delen av alt du har tenkt å gjøre med bassen. De skal bare gjennom et hull nede med stolen og ned i et hull i stemmekskruen, sørg for at du presser ned strengen mellom nut'en og stemmeskruen når du strammer den, så får du en fin "coiling" av strengen og ingen overlapping. Du kan forøvrig strekke strengen forbi første stemmeskrue og klippe den av ca ved nestet før du fester den. for å ikke få for mye streng til overs. (Om det gjorde noen mening)

Takk for svar! Men du hadde rett. trussrodden måtte strammes, samt strengeskift. Og en heildundrende rengjøring.

Når har jeg strammet trussrodden litt selv, og det ser greit ut, men når jeg nå blir ferdig å pusse opp bassen (rengjøre/polere osv) i helgen, så tar jeg den med tilbake til han som har peiling og får justert alt der. Jeg fikk beskjed om å stramme halsen litt så den får "gå seg til" i noen dager, så blir det enklere å foreta små justeringer i ettertid, uten at det må så alt for store inngrep til. Men halsen var buet som bare f**.

Men det blir ordnings :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heilt konge! Helst ikke skru noe særlig mer en 1/4 runde på trussrodden om gangen.

Nei det var det jeg fikk beskjed om å ikke gjøre. Så det var derfor jeg skulle vri om 1/4 omgang i 2 dager så halsen skulle få tilpasse seg. Så ble det enklere for mannen som skulle sluttjustere alt for å få det hele mest perfekt som sluttresultat. At treet hadde fått "gått seg til" omgivelsene osv. Vel uansett, det enkelste er det beste. Jeg var der på torsdag, og kommer ikke tilbake før over helgen. Så kan jeg stramme litt hver dag (for det var ganske mye som måtte justeres), så slipper vi problemet med å sprenge en skrue e.l. (trussrodden). Utrolig nok som det kan låte, så har jeg ett godt sikte. Jeg har god tid. Så da bruker jeg god tid. Ingen hast. :)

Sluttendringen skal fagfolk få ta seg av :) (merker jeg).

Endret av lammis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.