Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken gitar skal jeg velge?


Martin080890

Anbefalte innlegg

Hei, har et spørsmål som sikkert mange av dere har greie på.

Hvilke akustiske gitarer er det som egner seg best til fingerspill uten plekter? Ønsker at det skal være mulighet for å koble til forsterker, men at den låter ganske høyt uten også. Er det noe spesielt treverk man må ha for at basstonene kommer godt frem?

Brukt eller ny gitar spiller ingen rolle. Har god erfaring så langt med alle brukte gitarer jeg har handlet:)

Prisklasse har jeg ikke tenkt så mye på enda men kanskje 8000 - 12,000 kr?

Mvh

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for en Taylor i x14 serien eller x12 serien. 714ce har cedar-tre i toppen. Absolutt et bra trevirke med tanke på fingerspill. Kan kanskje bli noe lavt. De har en halsbredde på 1 3/4 som passer ypperlig til fingerspill De fleste er gjort klar til forsterker. Taylor 314ce er vel en bestselger. Den funker til alt.

Eller kanskje en Martin i OM eller OOO størrelse.

Etter å ha hatt både Taylor 714, 814, 914 og en Martin D-28 ble det OM størrelse på meg og jeg spiller kun fingerspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furch gir mye for pengene. Ett forbehold for pickup/preamp-kombinasjonen på de enkleste modellene. Mange av disse benytter en B-Band A3T med UST som jeg ved flere tilfeller har erfart at har problemer med balanse mellom strengene. Noe kan dempes med EQ, men om en enkelt streng gir 6db mer (dobbel signalstyrke) enn de andre er det vanskelig. Batteriet sitter også særdeles vanskelig tilgjengelig, men mange flytter batteri-holderen fra plassen på toppen av elektronikken til enden av hals-blokka. Jeg spiller sammen med en kar som har en Furch D19-CM (ca 7500,-). Akustisk gir den en kraftig, fyldig tone og er grei til både strumming og fingerspill. Dyrere Furch-gitarer leveres i utgangspunktet uten pickup, men fabrikken monterer Fishman-kit på bestilling. Blant mine favoritter til fingerspill er G22-SR og G23-CR. De er i prinsippet identiske med Furchs aller dyreste modeller, men strippet for det meste av pynt. Uten pickup/preamp har de en pris i øvre enden av budsjettet.

Yamaha-gitarer i A3-serien (6-8k) er slett ikke verst. Var nær ved å kjøpe en AC3R i høst (7500,-). Den låt bra både akustisk og gjennom pickup, men jeg endte med en Martin isteden.

Ovenfor nevnte modeller fra Taylor og Martin er bra. En Martin som skiller seg ut fra de tradisjonelle modellene og lyder litt mer som Taylor er Performing Artist serien. En GPCPA4 bør du kunne få for en pris som er i øvre enden av det angitte budsjettet. Den akustiske jeg bruker mest er en GPCPA4 med lokk i gran og bunn/sider i rosentre.

Larrivee er verd en titt.

Gibson og Guild har flere greie modeller, men for meg blir det for klamme halser. Jeg orker ikke lenger seige blanke halser når det finnes andre alternativer.

Det er mye å spare på å kjøpe brukt om du har tid til å lete litt.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.