Web Analytics
Jump to content

Studio One - tips og triks


sarge
 Share

Recommended Posts

Tips: Hvordan sende MIDI-klokke til MIDI-keyboard for synkronisering, f.eks. med arpeggiator (f.eks. Akai MPK Mini)

Jeg slet litt med dette. Den grunnleggende innføringen i oppsett av MIDI-instrumenter dekket ikke dette.

Det løsnet litt da jeg fant denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=OHGRYNlp-Sc

Den ga meg det jeg trengte, men avsluttet litt raskt. Så for å klargjøre:

Hvert instrumentspor i Studio One kan kun motta fra en MIDI-kilde og sende til en MIDI-mottaker. Så når du så bruker et instrument i DAW, drevet av ett MIDI-spor, så sendes lyden til Instrumentet (f.eks. Impact, Presence eller Mojito). Da kan du ikke bruke samme sporet for å fortelle Studio One at du skal sende klokkesignal fra DAW til Keyboard. Derfor må du opprette et eget spor for å få til den koblingen.

Du gjør først som i videoen over, setter opp en external device som keyboard (i mitt tilfelle Akai MPK Mini).

Så oppretter du en ny external device for samme Akai MPK Mini, men denne gangen som instrument. Dette er godt forklart i videoen.

Det som ikke er så godt forklart er altså at man opprette eget spor for å sende klokkesignalet til Akai MPK mini. Under er et bilde som illustrerer det hele. I tillegg til keyboard (MPKmini) som Studio One mottar MIDI-signaler fra, så har jeg altså definert et instrument (MPK Mini Instr), som jeg kan sende MIDI-klokke til. Det er viktig å huke av klokkesignalboksene nederst i vinduet for dette (nederst til høyre i bildet).

Når det er gjort, så oppretter du et eget track som kun har som hensikt å sende MIDI til instrumentet (MPK Mini Instr). Dette er merket Clock to AKAI MPK mini til venstre i skjermbildet under. Her må man også sette opp at det skal sendes til MPKMiniInstr (CH1 er default). Når dette er gjort, vil keyboardet motta klokke under opptak. Dette kan sikkert også benyttes for mange andre devicer som du ønsker å kun sende klokke til.

NB! Det er en liten feil i bildet under. Det er selvsagt ikke mulig å ta opp fra instrumentsporet, slik det er definert. Det er VoxDrumTrack jeg hadde tenkt å armere for opptak, men sånn er det når man skal ha med masse i samme skjermbilde...

201416_StudioOne_MidiClock2MpkMini.png

Jeg håper det var greit forklart. Jeg har plundret mye med MIDI i flere DAW-programmer (Energy XT, Reaper, Studio One bl.a.) og kommer sikkert til å plundre mye med MIDI senere også, men dette var et stort steg framover i Studio One for min del.

Grunnleggende MIDI-oppsett finner du her:
http://support.presonus.com/entries/21728493-MIDI-External-Devices-Control-Surfaces-Setup
og her:
http://www.presonus.com/videos/player#PreSonus-101-MIDI-Device-Setup-in-Studio-One

Edited by sarge
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare anbefale Presonus sin youtubekanal, og hjemmeside. Masse fine videoer der, både videoer og på forumet.

Ja, det er absolutt mye bra der, og det var en av de videoene som satte meg på sporet, men det måtte fortsatt litt mekking til for å finne ut hvordan dette med midiklokking fungerer i praksis.

Mulig jeg er MIDI-dyslektiker.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Litt on VST-plugins:

Noen spurte et sted om det er støtte i Studio One for plugins. Det er det, men kun for enkelte VST-plugins. AU, VST2 og VST3 er kun støttet i Producer og Professional, og det er heller ikke helt klare skillelinjer. Det er heller ikke alt som støttes i Producer og Professional, f.eks. hvis du kjører 64bits OS, så må du ha 64bits VST-plugin.

Jeg har i alle DAWs jeg har brukt forsøkt den enkle synthesizeren Charlatan (http://www.blaukraut.info/) Den er gratis, og har et grensesnitt det er morsomt og lærerikt å eksperimentere med dersom man er fersk ift. analoge, subtraktive synther (jeg regner meg fortsatt som fersk her selv).

For å hente inn VST-plugins, så må man legge VST-dll-filen i en katalog sted som er satt opp under Studio One->Options...->Locations->VST-plugins , eller man kan legge til en ny katalog der man har VST-filen. Når det gjelder Presets, så henter man inn det med menyen som ligger i selve instrumentvinduet i Studio One. Slik ser det ut for Charlatan-synthen (man styrer altså presets fra menyen som ligger under ikonet i den grønne ringen):

201419_StudioOne_InstrumentPresetMeny.pn

Når man finner Presets til en VST ute på nettet, så bruker man altså Import Preset fra denne menyen. Det er mulig man etterpå må gjøre en refresh av instrumentet i instrumentbrowseren på venstre side i Studio One (høyreklikk på instrumentet i Windows, så får man opp Refresh-menyvalget).

Lykke til med VST-importen.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Har noen inngående erfaring med Studio One? Bruker Cubase og har vurdert Ableton pga. enkelte shortcomings i CB med automasjon, sidechaining osv.

Jeg lærer gjennom bruken. Hvilke shortcomings sikter du til? Jeg er ikke engang sikker på hva "sidechaining" er, men automation av parametre har jeg forsøkt litt, og det virker veldig fleksibelt.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ampire - altså gitarampemuleringen i Studio One - er faktisk ikke så verst, altså. Det er jo noen begrensninger, men det er verdt å merke seg "Legacy"-innstillingene for henholdsvis amp og kabinett. Der skjuler det seg noen meget potente dyr av noen forsterkere. De må imidlertid temmes. Grunninnstillingene er som regel øredøvende, spesielt på high gain-variantene.

Så får det heller være at de har rare og ukjente navn... Selv om "Sheriff" må antas å bety "Marshall"...

Link to comment
Share on other sites

Neewbie-spørsmål, men hva er "sidechaine"?

Hvis du putter en kompressor med sidechainmulighet på feks bass sporet, kan du hente inn signalet fra basstromma og sette den opp slik at når et basstrommeslag kommer, så dukker bassen. For å forhindre frekvenskrasj i bunnen. Du finner sikkert en fin video om temaet på YouTube.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Hør med Roy Bang,( rbguitars) https://www.facebook.com/rbguitars2/  
    • Har ikke oppgradert elektronikken, her er alt originalt. Husker det er fullsize pots inni der, men ikke så rent lite rotete satt sammen. Mer som et kråkereir i forhold til Gibson`en du deler bilde av. Kan ta et bilde senere og poste, så har du fasiten. Burde sikkert gjort noe, for det er et eller annet funky med måten volum/tonekontroller fungerer sammen. Bare ikke kommet så langt, de siste par dagene har den gamle DBZ`en fått tafsefingrene på seg. Kjøpt i i 2010 hos Powerguitar i Kristiansund. Kinaversjon, men mye å like. Grover tunere, ekte rosewood, en anstendig lønnetopp, perfekt kuttet oversaden (men sikkert plast?), jumbobånd, fullsize pots, coilsplit osv. Pickuper som er til å leve med. Tyngre enn den nevnte HB`en som har masse weight relief. Lav action uten buzzing, noe som er utrolig siden jeg finner fler bånd som er uenige med de andre....blir vel å tape den ned og planslipe i morgen Ville ikke vært redd for å kjøpe HB som et eksperiment, for halsene er som regel veldig bra men trenger ofte båndjobb for å bli skikkelig gode. Geniale moddeplattformer, men for min del er det mest for å få litt "feel" med ulike gitartyper uten å bruke 10-20K for hver en. Og ikke minst øve meg på diverse ting som involverer verktøy.  Har siktet meg inn på 1-2 litt mer "premium" gitarer som skal i samlingen etterhvert  
    • Interessant lesning.Jeg er nysjerrig på Harley Benton og kvaliteten på disse.Ikke at jeg har tenkt å kjøpe en selv,hehe,jeg har vel de gitarene jeg skal ha og er fornøyd med det.Men jeg har skrudd på en del billiggitarer oppigjennom tidene,og har vel dannet meg et bilde av hvordan det ser ut under den skinnende overflaten.Vet ikke om du tok noe bilde av elektronikken før du oppgraderte,men det hadde vært interressant å se hvordan det ser ut. Her er forøvrig et bilde av elektronikken på en Gibson:
    • Ser ut som det er kun i USA du kan få tak i dette.
    • Var redd den SC550-II ` en måtte kasseres etter å ha konstantert at halsen hadde en svak s-form når den ble forsøkt justert rett, men til min store overraskelse ble den veldig bra. Oversadelen var bare slengt nedi hakket uten å renske opp først, deretter hadde de kutta slottene. Tok den av, rensket og satte den i på ny. Da ble den marginalt lavere og et hakk under det jeg ville turt å file selv, men det fungerer helt perfekt. Og da kan det ikke bli bedre Båndene var så ujevne at gitaren ikke var spillbar uten ekstremt mye relief og kjempehøy action. Et bånd var mye høyere enn de andre til tross for at det tilsynelatende var forsøkt slipt allerede. Halsen ble ikke helt rett, som nevnt, ved å justere trussroden, så jeg satset på å kompensere med sliping av båndene. Her var det heldigvis masse å a av, og de er til og med rustfri. Holdt pusten etter at strengene var på, og kunne konstantere at den hadde fått ørlite relief av lasten strengene påførte. Action var svært lav, men - tadaa- ingen choking, unormal buzzing eller noe som helst. Det var ikke nødvendig å justere trussroden tilbake, halsen kom rett i stilling når strengene var spent opp. Justerte broa slik at action ved 1. streng havnet et sted mellom 1,25 og 1,5 og ca 1,75+ ved 6. Fungerte med lavere og, så jeg er veldig fornøyd med denne båndjobben - spesielt med et litt skremmende utgangspunkt. Tittet under pickup`ene og her hadde de på typisk Harley Benton-vis bomma med en skru slik at den stod nede i selve utsparingen. Får vel lime på en beta og bore et skikkelig hull. Ellers så pickupene forseggjorte ut med skikkelig strekkavlastning på kabel og 4 ledere til hver. Så her kan man sette opp coilsplitting om ønskelig. Alle hulrom er skjermet, og pot`ene er fullsize. Lønnetoppen ser ut til å være fullsize, men det er nok en veneer på toppen der igjen selv om den merkelig nok har en slående 3d-effekt. Gitaren låter bra akustisk og jeg høres sikkert dust ut når jeg påstår at disse Tesla-pickup`ene låter grisebra. Utrolig at denne gjengen klarer å selge en sånn haug med det som egentlig er kremdeler til den prisen - men det er dessverre ikke en ferdig gitar uten mye jobb når det er satt sammen på en sånn måte. Spesielt med tanke på at dette var erstatningen for et totalt vrak som ikke kunne reddes og gikk i retur. Vi vet jo at de får det til rett som det er - T-stylen jeg nevner over var nær perfekt i så måte (gitt bort til en ung musikkstudent som måtte flykte fra hjemlandet for et par måneder siden) og en TE40 Redblast (Filtertronsak)  hadde strøken hals og alle bånd sånn de skulle være. Nå må jeg bare få skaffet med en original Strat til samlingen. Og noe kult med floyd som den Solar`en nevnt over. Og få solgt den Big Muff Pi`en. Vi skjønner alle hvor dette bærer, ikke sant?          
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.