Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studio One - tips og triks


sarge

Anbefalte innlegg

Tips: Hvordan sende MIDI-klokke til MIDI-keyboard for synkronisering, f.eks. med arpeggiator (f.eks. Akai MPK Mini)

Jeg slet litt med dette. Den grunnleggende innføringen i oppsett av MIDI-instrumenter dekket ikke dette.

Det løsnet litt da jeg fant denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=OHGRYNlp-Sc

Den ga meg det jeg trengte, men avsluttet litt raskt. Så for å klargjøre:

Hvert instrumentspor i Studio One kan kun motta fra en MIDI-kilde og sende til en MIDI-mottaker. Så når du så bruker et instrument i DAW, drevet av ett MIDI-spor, så sendes lyden til Instrumentet (f.eks. Impact, Presence eller Mojito). Da kan du ikke bruke samme sporet for å fortelle Studio One at du skal sende klokkesignal fra DAW til Keyboard. Derfor må du opprette et eget spor for å få til den koblingen.

Du gjør først som i videoen over, setter opp en external device som keyboard (i mitt tilfelle Akai MPK Mini).

Så oppretter du en ny external device for samme Akai MPK Mini, men denne gangen som instrument. Dette er godt forklart i videoen.

Det som ikke er så godt forklart er altså at man opprette eget spor for å sende klokkesignalet til Akai MPK mini. Under er et bilde som illustrerer det hele. I tillegg til keyboard (MPKmini) som Studio One mottar MIDI-signaler fra, så har jeg altså definert et instrument (MPK Mini Instr), som jeg kan sende MIDI-klokke til. Det er viktig å huke av klokkesignalboksene nederst i vinduet for dette (nederst til høyre i bildet).

Når det er gjort, så oppretter du et eget track som kun har som hensikt å sende MIDI til instrumentet (MPK Mini Instr). Dette er merket Clock to AKAI MPK mini til venstre i skjermbildet under. Her må man også sette opp at det skal sendes til MPKMiniInstr (CH1 er default). Når dette er gjort, vil keyboardet motta klokke under opptak. Dette kan sikkert også benyttes for mange andre devicer som du ønsker å kun sende klokke til.

NB! Det er en liten feil i bildet under. Det er selvsagt ikke mulig å ta opp fra instrumentsporet, slik det er definert. Det er VoxDrumTrack jeg hadde tenkt å armere for opptak, men sånn er det når man skal ha med masse i samme skjermbilde...

201416_StudioOne_MidiClock2MpkMini.png

Jeg håper det var greit forklart. Jeg har plundret mye med MIDI i flere DAW-programmer (Energy XT, Reaper, Studio One bl.a.) og kommer sikkert til å plundre mye med MIDI senere også, men dette var et stort steg framover i Studio One for min del.

Grunnleggende MIDI-oppsett finner du her:
http://support.presonus.com/entries/21728493-MIDI-External-Devices-Control-Surfaces-Setup
og her:
http://www.presonus.com/videos/player#PreSonus-101-MIDI-Device-Setup-in-Studio-One

Endret av sarge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare anbefale Presonus sin youtubekanal, og hjemmeside. Masse fine videoer der, både videoer og på forumet.

Ja, det er absolutt mye bra der, og det var en av de videoene som satte meg på sporet, men det måtte fortsatt litt mekking til for å finne ut hvordan dette med midiklokking fungerer i praksis.

Mulig jeg er MIDI-dyslektiker.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt on VST-plugins:

Noen spurte et sted om det er støtte i Studio One for plugins. Det er det, men kun for enkelte VST-plugins. AU, VST2 og VST3 er kun støttet i Producer og Professional, og det er heller ikke helt klare skillelinjer. Det er heller ikke alt som støttes i Producer og Professional, f.eks. hvis du kjører 64bits OS, så må du ha 64bits VST-plugin.

Jeg har i alle DAWs jeg har brukt forsøkt den enkle synthesizeren Charlatan (http://www.blaukraut.info/) Den er gratis, og har et grensesnitt det er morsomt og lærerikt å eksperimentere med dersom man er fersk ift. analoge, subtraktive synther (jeg regner meg fortsatt som fersk her selv).

For å hente inn VST-plugins, så må man legge VST-dll-filen i en katalog sted som er satt opp under Studio One->Options...->Locations->VST-plugins , eller man kan legge til en ny katalog der man har VST-filen. Når det gjelder Presets, så henter man inn det med menyen som ligger i selve instrumentvinduet i Studio One. Slik ser det ut for Charlatan-synthen (man styrer altså presets fra menyen som ligger under ikonet i den grønne ringen):

201419_StudioOne_InstrumentPresetMeny.pn

Når man finner Presets til en VST ute på nettet, så bruker man altså Import Preset fra denne menyen. Det er mulig man etterpå må gjøre en refresh av instrumentet i instrumentbrowseren på venstre side i Studio One (høyreklikk på instrumentet i Windows, så får man opp Refresh-menyvalget).

Lykke til med VST-importen.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen inngående erfaring med Studio One? Bruker Cubase og har vurdert Ableton pga. enkelte shortcomings i CB med automasjon, sidechaining osv.

Jeg lærer gjennom bruken. Hvilke shortcomings sikter du til? Jeg er ikke engang sikker på hva "sidechaining" er, men automation av parametre har jeg forsøkt litt, og det virker veldig fleksibelt.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ampire - altså gitarampemuleringen i Studio One - er faktisk ikke så verst, altså. Det er jo noen begrensninger, men det er verdt å merke seg "Legacy"-innstillingene for henholdsvis amp og kabinett. Der skjuler det seg noen meget potente dyr av noen forsterkere. De må imidlertid temmes. Grunninnstillingene er som regel øredøvende, spesielt på high gain-variantene.

Så får det heller være at de har rare og ukjente navn... Selv om "Sheriff" må antas å bety "Marshall"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neewbie-spørsmål, men hva er "sidechaine"?

Hvis du putter en kompressor med sidechainmulighet på feks bass sporet, kan du hente inn signalet fra basstromma og sette den opp slik at når et basstrommeslag kommer, så dukker bassen. For å forhindre frekvenskrasj i bunnen. Du finner sikkert en fin video om temaet på YouTube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.