Gå til innhold
Vegard Følling

Sende bass med posten?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal sende en bass, og lurer på om det er noen som har erfaring med det? Bassen ligger i en rektangulær hardcase, og er ca. 140 x 40 x 15 (cm) og veier ca. 7 kg. tilsammen. Tenker litt på at innholdet skal komme fram helt, og eventuelt hva posten eller andre har av forsikringer. Innenlands.

På forhånd takk.

Vegard

Endret av Vegard Følling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sender du den som Norgespakke er den forsikret for inntil 10000 kr (om den er forsvarlig pakket. og det er det vel Posten som bestemmer ved en evt. skade...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyll opp med egnet materiale, gjerne bobleplast, slik at bassen ikke kan flytte seg inne i kassen.

Basser koster ekstra å sende pga lengden. Som regel går det bra, men Askret og jeg har erfaring med at det ikke gjør det.

Postens skadeavdeling har ikke peiling på gitarer, og er ikke videre villige til å sjekke markedet eller å godta videresendte eposter fra Norsk Musikk som bevis på hva varen er verdt. Derimot forlanger de utskrift fra konto, omtrent som om alle gjør opp via bankvesenet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar.

Fant dessuten dette på posten sin side. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/prisveileder

Det koster 150,- + 99,- siden det er spesialgods: "Spesialgods er pakker med lengde over 120 cm og bredde over 60cm og/eller høyde over 60 cm. Pakke uten ytre emballasje. Pakke i rullform. Maks lengde 240 cm. Maks lengde pluss omkrets 360 cm".

Dette burde vel gå bra hvis jeg i tillegg pakker inn basskassa med ett eller annet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt, det viktige er å fore opp inne i kassa slik at bassen ikke kan flytte seg. Hvorvidt du velger å pakke inn kassa, er egentlig bare hvis du ønsker å beskytte den, slik jeg ser det.

Hvor viktig dette er, avhenger jo litt av kassen. Er det en kasse fra åttitallet med sine skader og rifter, så spiller det jo ikke noen rolle, men er det en ny gitar, så er det kanskje hyggelig at kassen er rimelig uskadet.

Jeg har mottatt mange gitarer i kasser uten noe "overtrekk", uten at de har vært skadet, men fått gitarer med skader fordi de har flyttet seg inne i kassa. Selv synes jeg kanskje det er ganske fint hvis man gidder å pakke inn selve kassen i et lag med kraftpapir eller noe lignende, men det er da slik jeg ser det ikke så veldig nødvendig for å beskytte selve gitaren. Velger posten å kjøre over kassen med gaffeltruck, er det jo ikke noe bobleplast som kan beskytte mot det..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.