Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NIBD! Irish Bouzouki av bjørk fra Kolbotn.


Anbefalte innlegg

Et kinder-egg:

- Helt siden jeg hørte Planxty på 70-tallet har jeg hatt lyst på en Irish Bouzouki.

- Jeg har lenge hatt lyst til å lage et instrument av lokalt tre. Jeg fikk noe bjørk av en nabo, men det er for smått til å lage gitar av.

- Jeg ville teste noen detaljer som også kan brukes på gitarer.

Jeg fant en tegning for Irish Bouzouki på nettet, og bestilte også en fra Musicmakers i USA. Ingen av dem passet helt, men en kombinasjon av disse tegningene ble bra. Jeg ville prøve å bygge på samme måten som jeg bygger gitarer - halsen og toppen bygges sammen på en plate, resten settes på etterpå.

201411_1477725_10151749947651146_9296147

201411_1493254_10151749947421146_6514568

Nå er den ferdig. Resultatet ble bra:

201411_DSC00854.JPG

Toppen er av gran. I lydhullet har jeg lagt inn en utskåret rosett som jeg også bestilte fra Musicmakers. Den ble ikke lagt dypt nok, og siden den er av kryssfiner ble det ikke helt vellykket å pusse den ned. Men det ble brukbart likevel. Gripbrettet, stolen og plekterbrettet er av valnøtt.

201411_DSC00855.JPG

Sider, bunn og hals er av bjørk.

201411_DSC00856.JPG

201411_DSC00859.JPG

Jeg ville teste et par ting: 0-te bånd slik det ble brukt på en del gitarer på 70-tallet, og "slotted headstock". 0-te bånd fungerer veldig bra. Her har jeg lagd en slags nøtt av tre (valnøtt-tre :) ) for å holde strengene på plass før de går over 0-te båndet. Den skal byttes ut med en av plast seinere. "Slotted headstock" er stilig, men det er mye styr med å frese ut sporene. Tror jeg går tilbake til vanlig hode.

201411_DSC00858.JPG

I overgangen mellom hals og hode er det en forhøyning på baksiden, som danner en naturlig avslutning på et finér-flak som er limt bak på hodet. Dette øker soliditeten. Finéren på forsiden og baksiden av hodet er fra samme bjørkestykke som sidene og bunnen.

201411_DSC00857.JPG

Pickup er K&K Pure Mini, som er limt fast på innsiden av lokket. På grunn av pynten i lydhullet er det ikke mulig å komme til og få byttet noe batteri, så pickupen er passiv uten innebygd preamp.

Da gjenstår det bare å lære seg å spille Irish Bouzouki. Det er flere måter å stemme på. Har prøvd å stemme som mandolin - en oktav under. En del av grepene blir veldig lange. Prøver heller med åpen stemming - GDAD. Det fungerer fint, men må læres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig rått, som vanlig. Skulle ønske jeg hadde tid og pågangsmot til å sette i gang med slike. Har bare bygget et par elektriske, og vet hvor vanskelig jeg syntes det var.

Hva er egentlig forskjellen på en irsk og en gresk versjon? Vet jo at begge deler er med i "mandolinfamilien", men ut over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for skryt. Alltid hyggelig.

Hovedforskjellen mellom gresk og irsk bouzouki? Tja, så vidt jeg har skjønt (bl.a. av boka "The Irish Bouzouki" som jeg kjøpte med fra Irland sist sommer) var det noen musikere i Irland som begynte å bruke gresk bouzouki utover på 60-tallet, og etterhvert ble det utviklet en egen variant som passet for den irske musikken. Tror gresk bouzouki ofte har 6 strenger, dvs 3 dobbeltstrenger, stemt i DAD. Etter hvert kom det også 8-strengs greske bouzoukier, ofte stemt i CFAD. Irsk bouzouki har oftest 8 strenger, dvs 4 doble. Disse er oftest stemt GDAD eller ADAD. En variant er å sette den opp på samme måte som en 12-strenger, der de to tynneste parene er like mens de to andre har en oktav i forskjell. Jeg har foreløpig satt opp min på den måten.

En viktig forskjell er at den greske bouzoukien er rund bak, mens den irske er flat.

Det finnes også noe som heter oktav-mandolin som er nokså lik irsk bouzouki. Bouzoukien har ofte lenger scaling (mensur). Jeg brukte samme scaling som på en 12-strenger jeg har bygd - 24.9''.

Jeg spilte en del mandolin for mange år siden, men siden det er andre stemminger og også mye større avstand mellom båndene er det ikke så veldig mye å hente derfra. Åpne gitar-stemminger ligger kanskje nærmere, det har jeg ikke noe erfaring med. Men artig å prøve å lære noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.