Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke strenger til Les Paul type gitar?


Siss29

Anbefalte innlegg

Holder på å skal bestille iallfall ett sett til hver av Les Paulen og Strat'en på Strings and Beyond nå. Men det er jo så sykt mye forskjellige tykkelser, typer osv at jeg går meg helt i surr :blush: Ernie Ball strengene for eksempel, med Beefy Slinky, Power Slinky og alt mulig slags rart :wacko:

Strat-kopien skal guttungen bruke, siden han med sine 11 år fortsatt har ganske små hender. Ser for meg at den tynne strathalsen er enklere å spille på til å begynne med. Da bør han kanskje ha tynnest mulig strenger til å begynne med og?

Hvilken str blir vanligvis Les Paul gitarer levert med da? 10-46?

Ser Ernie Ball strengene iallfall har en veldig grei pris der nå. Noen som kan veilede meg i riktig retning med strenger til nybegynnere her kanskje ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Paul leveres med 010-46 som normalt (tror jeg....)

Jeg har Ernie Ball Regular Slinky 10-46 på mine LP'er, og er godt fornøyd!

Jeg liker ikke når det blir for tykke strenger og tungt å spille på.....

På Strat bruker jeg Ernie Ball Super Slinky, 8-42, av samme grunn og er godt fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fra fabrikken er vel standarden:09 på tremolo,.0.10 på hardtail.

Har vel litt å si på scale length på gitaren også hvilke tykkelse på strengene som de hiver på!

Hvor store nutslotsene er og div!

Bruker 09-42 og 10-46,Elixir Polyweb.

Downtuner ikke noe spess,synes 10-46 er ok til drop d og d standard tuning,må nok opp en størrelse hvis du skal under dette!

Endret av sveini83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter ofte mellom Ernie Ball 10-46 og 11-48 på LP. 10 er fint for bending og legato mens pickinghanda mi liker best 11. Jeg føler at det blir mer presisjon i attacket, særlig med litt perkussiv rytmespilling. Strengene får en tightere respons når de er tykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er relativt vanlig for den som ikke har vabler på hendene å bruke 09 på "Fenderskala" (25,5) , og 010 på "Gibsonskala" (24.75)

Som Debris allerede har nevnt, blir da motstanden ganske likt på de to forskjellige, og det er en vesentlig faktor for mange. Jeg har flest gitarer med 25,5", og strenget opp en gitar med 25,75 med 09- strenger. Surere enn det ble når jeg spilte på den bør man ikke klare å spille. 010- strenger fikset problemet.

Til trådstarter- av en eller annen grunn er det litt "tøft" å spille på kjetting blant gitarister. Lydmessig sett er det ikke uten grunn at den som har spilt en stund, og mange timer per dag, å velge tykkere strenger. For soveroms- og hobbygitarister er det likevel greit å velge tynne strenger. Det gjør livet litt lettere. Så kan man, med litt erfaring, gå opp i tykkelse.

Noen går også i den fellen at de ikke egentlig spiller noe særlig gitar, men bare eksperimenterer med strenger i det uendelige. Forskjellige merker, tykkelser og så videre. Vær klar over at gitarer, og særlig rimelige, innimellom trenger en ganske saftig justering når man skifter strenger. Det er mange faktorer ute og går her, stivhet på hals er en av de.

Derfor- 09 på "fenderskala", 010 på "Gibsonskala", og så bruker man samme sort og tykkelse hver gang. Det er ikke noen grunn til å gjøre ting mer komplisert enn det de er. Bruk tiden på å spille gitar, og så når man blir litt erfaren, så kan man søke opp strenger som passer bedre for fingrene. Det å bytte strengemerke og tykkelse medfører sjelden at man blir en veldig mye bedre gitarist. Det er bedre å øve med det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er relativt vanlig for den som ikke har vabler på hendene å bruke 09 på "Fenderskala" (25,5) , og 010 på "Gibsonskala" (24.75)

Som Debris allerede har nevnt, blir da motstanden ganske likt på de to forskjellige, og det er en vesentlig faktor for mange. Jeg har flest gitarer med 25,5", og strenget opp en gitar med 25,75 med 09- strenger. Surere enn det ble når jeg spilte på den bør man ikke klare å spille. 010- strenger fikset problemet.

Til trådstarter- av en eller annen grunn er det litt "tøft" å spille på kjetting blant gitarister. Lydmessig sett er det ikke uten grunn at den som har spilt en stund, og mange timer per dag, å velge tykkere strenger. For soveroms- og hobbygitarister er det likevel greit å velge tynne strenger. Det gjør livet litt lettere. Så kan man, med litt erfaring, gå opp i tykkelse.

Noen går også i den fellen at de ikke egentlig spiller noe særlig gitar, men bare eksperimenterer med strenger i det uendelige. Forskjellige merker, tykkelser og så videre. Vær klar over at gitarer, og særlig rimelige, innimellom trenger en ganske saftig justering når man skifter strenger. Det er mange faktorer ute og går her, stivhet på hals er en av de.

Derfor- 09 på "fenderskala", 010 på "Gibsonskala", og så bruker man samme sort og tykkelse hver gang. Det er ikke noen grunn til å gjøre ting mer komplisert enn det de er. Bruk tiden på å spille gitar, og så når man blir litt erfaren, så kan man søke opp strenger som passer bedre for fingrene. Det å bytte strengemerke og tykkelse medfører sjelden at man blir en veldig mye bedre gitarist. Det er bedre å øve med det man har.

WTF??? Med denne kommentaren at om gitaristen som spiller på tynne strenger kan kategoriseres til "soveroms- og hobbygitarist"… og de som går til tykkere er "erfaren". Hadde du vært her hadde du røket på en bitchslap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en veldig kraftig reaksjon, og det er da greit nok. Ikke ofte jeg blir bydd på "juling light" på grunn av strengeanbefalinger. Her kommer jeg kanskje de minst provoserende rådene når det gjelder strenger som kan gis, og så BOOM!

Trådstarter har flagget ganske kraftig at hun ikke er så erfaren, og jeg forsøkte å hjelpe etter beste evne. Mener du at jeg tar helt feil, så begrunn gjerne det, men jeg har tross alt basert meg på hva fabrikantene har levert med som "standard" strenger, og egne erfaringer.

Tykkere strenger krever mer muskler i fingrene, og har man ikke det, blir det "tungt" å spille på gitaren. Jeg tenker her på nivå hvor det er vanskelig å klemme ned et barregrep, noe mange sliter med til å begynne med, da man gjerne starter på en relativt rimelig gitar med tilhørende strengehøyde. Det å bende to hele toner på for eksempel 009 og 011 er da også helt forskjellige øvelser, etter det jeg har erfart.. Det er da heller ikke helt uvanlig å skifte til tykkere strenger uten å justere gitaren i det hele tatt, og det gjør jo ikke gitarspillingen noe særlig lettere.

Jeg har jo allerede nevnt at tykkere strenger har fordeler som en del liker, så der ser jeg ikke noen grunn til å kommentere videre. Det er da heller ikke vanskelig å finne tråder av typen "jeg er tøffere enn deg, fordi jeg har tykkere strenger". Det motsatte er litt mer problematisk å oppdrive. Hvis man da ikke spiller i ZZ top.

Velger man ut 1000 gitarister som spiller enten alene, eller sammen med noen på amatørnivå, og en tilsvarende gruppe som spiller tre til fire sett flere kvelder i uka, vil jeg anta at gjennomsnittelig strengetykkelse vil være noe høyere i sistnevnte gruppe. Det betyr ikke at noe er "feil" eller "bedre", men sistnevnte har kanskje andre preferanser. Noen i den siste gruppen koser seg helt sikkert med 009- settet sitt, uten at det er noe å bekymre seg for.

Det at mange gitarister bruker strenger som er av nevnte tykkelser gjør jo ikke utøveren til noen "soveromsgitarist". Med erfaring vil en del som spiller mye bytte til tykkere strenger. Mange holder seg til de tynne strengene hele livet. Det at jeg ikke presiserte det veldig tydelig, tar jeg ganske så med ro. Slik jeg opplever det, holder store deler av de som spiller elgitar seg mellom sett fra 009 til 011.

Trusler om klisk og klask velger jeg å overse, i det jeg regner med at det er en talemåte, og ikke en trussel om at du tar deg en tur og kliner til meg. Koz og klemz, og godt nyttår til deg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører 10-46 på alle mine gitarer så nær som en. Grunnen til det er at jeg har en del gitarer, bruker dem ganske mye, bytter relativt ofte, og når jeg da kjøper 25 D'addario sett i slengen er kostnaden til å leve med. Unntaket er Grecobirden som må ha 0.11. Rett og slett fordi halsen krever det strengespennet for å få den lille krumningen den må ha. (Ikke mer slakke å gå på i trussrod...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 10-52 fra Ernie Ball på alle mine gitarer, uavhengig av skala (alt mellom 24.75 til 25.5).

For meg har det gitt den beste kombinasjonen av "mykhet" (lett å bende, god spillbarhet) uten at de tykke strengene føles for løse og kjipe. Dette gjelder både for Gibson, Fender og PRS her.

Det gjør også at jeg kan kjøpe samme strenger til alle gitarene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne brukt nordnorske uttrykk Castor… tror dere søringer hadde slettet hele SteikBacon da :)

Settene jeg bruker er 009, 010 og 011. Leddbåndskade til venstrehånds tommel begrenser hva jeg kan spille på.

Bruker 009 fast på min faste gitar. Har 010 på strat/tele/LP.

011 er valget på kassegitar. Har også eksperimentert med tykkere, men er alt for glad i shredding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.