Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke strenger til Les Paul type gitar?


Siss29

Anbefalte innlegg

Jeg bruker 010-046 på de som er stemt normalt. 010-060 på den jeg har i drop C. Spiller med Dunlop strenger nå, og synes de låter bra til å være billige, mister kanskje litt klang etterhvert men da er det bare å bytte strenger igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke strenger bruker dere som har Les Paul type gitar? Bruker dere annen type eller tykkelse enn på andre typer gitarer? Gir forskjellige typer strenger forskjellig lyd? Hvilke er best å spille på?

Spiller ingen rolle åssen gitar du har. Tykkelsen er vel det viktigste når det kommer til strenger. Noen spiller veldig bra med 0.12 sett, mens andre spiller best med 0.08 sett. Hvor vant du er til å spille gitar, og hvor sterk/trent hendene dine er, er veldig relevant for åssen tykkelse du går for. Er du nybegynner, så anbefales lavere tykkelse og gå opp ettethvert som man blir vant til det.. Generelt så vil tykkere strenger ha mer fyldigere lyd, mens tynnere strenger vil ha litt mer brightere lyd. Men spiller du med mye gain, så hører man ikke forskjellen. da er det ett fett. Så strenger går veldig på personlig smak og vane . Når det kommer til merker,så kan jeg anbefale deg DR strings, Tomastik-infeld. De to er jeg ihvertfall veldig fornøyd med. Tomastikene er fantastisk hvis man tenker levetid og kvaliteten i strengene i seg selv. Eller så er Ernie Ball veldig bra også,og ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker standard D'addario 0.10.Det er nevnt før, men det kan jo nevnes igjen: Man skal være klar over at det faktisk ikke er så mange strengeprodusenter i verden som det finnes merker og typer. Langt i fra faktisk. Det kan godt være at merke Zodomia hyper heavy-X slinky bink som koster 250,- settet, er nøyaktig samme strenger som et litt mer sedat Dunlop-sett til 50,- settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker standard D'addario 0.10.Det er nevnt før, men det kan jo nevnes igjen: Man skal være klar over at det faktisk ikke er så mange strengeprodusenter i verden som det finnes merker og typer. Langt i fra faktisk. Det kan godt være at merke Zodomia hyper heavy-X slinky bink som koster 250,- settet, er nøyaktig samme strenger som et litt mer sedat Dunlop-sett til 50,- settet.

Jepp, det er sant.

Har sett diskusjoner her på GN om hvem var best av 2 strengemerker som faktisk var eksakt det samme :)

Når det er sagt kommer jeg nok til å teste ut Zodomia strengene tilfelle de har noe ekstra mojo! Hehe

Endret av Debris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå noen gitarer med 11-52, noen med 10-46, og har nå begynt å teste 10-52, som jeg liker godt til nå.

Har DR 09-50 custom set på BSG`n, og DR 10-46 på ESP`n. Jeg liker best lav e og b fra 09 sett, g fra 0.10 og d-a-E fra 0.11. Men er ikke så lett å få kjøpt akkurat de tykkelsene i ett sett.

Endret av Sexual_harrassement
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å si at en god pekefingregel er som følge: kjør på så tykke strenger som du er komfortabel å spille med. Tykke strenger er tyngre å spille med men låter fetere. Jeg kjører 10-46 til vanlig og 11-48/49 iblant. De fleste gitarer blir idag levert med 10-46.

9-42 blir fort veldig spinkelt.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.