Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengeerfaringer


bublemark

Anbefalte innlegg

  • 6 months later...

Nick Drake er vel kanskje inspirasjonen for mi strenge-jakt. Jeg liker tjukke strenger som gir en balansert dog litt varm lyd. Da er det krom det går i. Det jeg har endt opp på er D'Addario sitt XL Chromes-sett, som går fra .11 til .5. Og jeg bytter aldri, med mindre strengene ryker. Jeg liker både lyden og følelsen av å spille så døde strenger som mulig.

ds_ecg24_main_transparent2.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.1.2020 den 23.17, VREEEEVROOOOOW skrev:

Nick Drake er vel kanskje inspirasjonen for mi strenge-jakt. Jeg liker tjukke strenger som gir en balansert dog litt varm lyd. Da er det krom det går i. Det jeg har endt opp på er D'Addario sitt XL Chromes-sett, som går fra .11 til .5. Og jeg bytter aldri, med mindre strengene ryker. Jeg liker både lyden og følelsen av å spille så døde strenger som mulig.

ds_ecg24_main_transparent2.png

Jeg bruker også flatwounds, til tross for at jeg ikke primært er jazzgitarist. Men D'Addario Chromes greier jeg ikke helt å like, hverken klang- eller spillemessig. Jeg har endt opp med Thomastisk-Infeld Jazz Swing 12–50, som jeg synes er mer lettspilte og ikke minst klinger bedre og mer fokusert enn Chromes. Koster litt, men er verdt prisen. Bruker dem på alle de gode gitarene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem kjenner jeg ikke til. Hadde vært artig å prøve. .12-.5 høres enda bedre ut enn .11-.5 Vet ikke heilt hva du meiner med at de klinger "mer fokusert" da.

Nevnte ikke spillefølelsen ved D'Addario chromes, men verdt å nevne at jeg liker den også veldig godt. Hva angår flatwounds så er det også verdt å nevne at D'Addario-settet har én ringwound streng, som jeg liker veldig godt, da det er den strengen jeg vanligvis spiller tremolo på, og det bare føles bedre med ringwound—syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
På 5.1.2020 den 20.59, VREEEEVROOOOOW skrev:

Vet ikke heilt hva du meiner med at de klinger "mer fokusert" da

Sterkere grunntone og første overtone (oktaven). Enkelte strenger har kraftig andre overtone, altså duodesimen. Jeg synes D'Addario Chromes er blant dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 14.12, VREEEEVROOOOOW skrev:

Hvor får man kjøpt slike?

I Norge veit jeg ikke om andre steder enn Hornaas i Storgata i Oslo. Kjøper som regel på nett, noen ganger får man tre sett for hva ett koster her. Kommer an på kronekurs og tilbud rundt omkring. Sist kjøpte jeg vel fra https://www.strings.fi/en/

Sitat

Og: får man kjøpt enkeltstrenger?

Ja, Thomastik selger enkeltstrenger, men jeg veit sannelig ikke hvor man får kjøpt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg foretrekker low tension.

Bruker også D'Addario EXL120+ dvs 0095 - 044 på Ibanez AS73'n (628 mm scale) (009 ble for slaskete, og den mista mye klang.)
På Talman'en som har 648 mm scale, bruker jeg EXL120 dvs 009 - 042

Akustisken bruker jeg D'Addario NB1047 Nickel Bronze (010 - 047) på. Har prøvd mye forskjellig, men disse gir best klang, samtidig som de er veldig lette å spille på.

Bassen (TMB30 - short scale) har jeg GHS 3020 (045-095) flatwound strenger på.

Skal prøve meg med D'Addario EJ29 eller EJ43 på nylonstrengeren neste gang.

Endret av BobbyBay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.