Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gibson USA antatt beste produksjonsår ( ikke CS ) ?


Sugardaddy65

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del på gamle tråder her og prøver å få en oversikt av det som regnes som Gibson USA ( dvs vanlige Gibson og ikke Custom Shop gitarer) , sine antatt beste år . Gjerne fra 60 tallet og nyere . 50 talls blir så ekstremt dyrt og sjeldent at det ikke er relevant for min del .

70 talls Gibson har jeg vært borti en del og det varierer mye . Å kjøpe noe sånt fra utlandet til høy pris er rent sjansespill syns jeg .

Jeg ser at slutten av 80 tallet mente mange viser en bedring .

Nyere fra 90 tallet fremover kjenner jeg lite til .

Jeg har noen 80 talls PRS gitarer og da de ble kjøpt så falt Gibson helt vekk for min del . De var mye bedre enn det meste av Gibson jeg var borti på den tiden .

Men jeg liker bedre Gibson gitarer generelt . De er en stor del av historien i tillegg til Fender ( men Fender er overhodet ikke min greie og har aldri hatt en) .

Jeg har noen litt special edition gitarer fra 2008 som egentlig er temmelig bra . Men det er kanskje mulig de la inn litt ekstra arbeid på disse .

Ja jeg liker best Ebony fretboards og vil helst ha det .

Dette er noen av de jeg har .

Explorer og Flying v 50th anniversary brimstone burst med Ebony fb og Maple tops . Disse er begge temmelig bra 2008 modeller guitar of the month

SG Custom 1991 3 pickup tv yellow 30th anniversary .Denne syns jeg er meget bra og muligens den beste av alle her .

SG Supreme fireburst 2008 januar med Ebony fb . meget bra gitar .

SG 2002 Crescent moon med Ebony fb og mahogny kropp i ett stykke . Denne er bra..ikke like bra som de andre men over gjennomsnittet bra .

SG Zoot Suit 2009 som er en meget spesiell sak . Jeg liker den , men den er annerledes enn vanlige SG er . Mye tyngre tre i laminat Ebony fb .

Gibson Les Paul trad flame Maple top 2001 modell bra gitar .

Ny Gibson BFG gold top . Denne syns jeg er bra gitar . Den er lettspilt , bra sustain og bra lyd i den og . Ser litt kjip ut men like bra som flere dyrere LP jeg har prøvd .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 1990 Les Paul Classic. SVÆRT god gitar. En av de beste jeg har prøvd. Det er en grunn til at den har vært med meg nå i en del år.

Det skal sies at nesten ittno er orginalt på den, da det er byttet tuners, nøtt, det er reparert halsbrudd, det er bytta pickguard, brytere, elektronikk (RS-Kit), bro, tailpiece, pickups (Suhr Aldrich), pickupringer, output-jack osv.

Den spiller sinnsykt bra, og jeg bruker den til alt fra heavy metal til blues.

Har prøvd R8 og R9, derimot ikke over lenger tid. Men de eksemplarene jeg har prøvd, har vært helt like, eller så har jeg ikke kunnet putte fingeren på noe som er annerledes med min.

Jeg merker derimot forskjell fra min og på nyere Les Pauls, både med tanke på Traditionalen og standarden (dog er dette annerledes gitarer).

Min LP føles litt mer "worn in" om det gir noe mening. Det føles liksom ut som at det ikke er noe som egentlig kan gå galt med min.

Endret av Hallstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med svar her !

Så midten av 70 til midten av 80 er regnet som "problematiske" .

60 talls er vel egentlig ikke særlig aktuelt grunnet pris uansett , og begynner en å tukle med slike raser de i verdi og .

Etter øko krisen i 2008 da ? Ble det muligens gjort litt innsparinger da ?

1991 SG Custom 30th Limited ( 300stk) er veldig bra .

Flying V og Explorer GOTM fra 2008 er bra begge , samt SG Supreme .

Er det mulig at Gibson har lagt litt mer arbeid og grundigere kvalitet kontroll på litt dyrere "Limited edition" modeller ?

Det er jo ikke stort problem hvis en kan prøve gitarene , og pickups , tuners etc kan jo alltid byttes .

Men i disse dager kan en jo kjøpe på Evilbay . Men prøving blir jo umulig da .

Så greit å vite hva årstall som en kan styre unna .

Og bor en ikke nær Oslo , så er det ikke så mye aktuelt som en kan prøve her i landet .

Og prisene er meget varierende..kan gjøre veldig bra privatkjøp men butikkpriser er for det meste hinsides for min del .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har jo også USAs myndigheters raid mot Gibson der de konfiskerte det de mente var illegal rosewood. Det medførte at Gibson forsket på å prøvde ut gripebrett i baked maple, og laminert rosewood, som enkelte kanskje vil grine litt på nesen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson har jo begynt å bruke RICHLITE fretboards nå istdet for EBONY !

Det er en SKAM . :(

Jeg synest skammen er å hogge ned utrydningstruet skog for å tilfredsstille gitarsnobber. Richlite er suverent over ebony i gitarsammenheng, burde ikke være noe å grine over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en LP standard fra 1993 som jeg syns er veldig bra. Subjektivt kanskje, men da jeg kjøpte den stod det mellom den og en nyere en (200x). Jeg var ikke i tvil etter å ha prøvd begge. Har byttet pickuper, ellers er alt originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok fint Gibson klarer å skaffe litt ebony til noen få Custom/Supreme etc. .

Man kan fint skaffe elfenben hvis man ønsker det, uten at det er ålreit.

Til trådstarter. Jeg tror nok ikke årstall har så mye å si. Liker du gitaren er det go. Liker du den ikke så kjøper du ikke. Jeg tror nok alle de store produsentene leverer varene uansett årstall. Kjenner flere som har søttitalls fendere som er fornøyd, selv om dette visstnok er ett tiår som suger ifølge internettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ebony er ibenholt (treslag) og ikke elfenben.....

Min Gibson LP Studio 2012 har gripebrett av Granadillo... Helt topp det! Og Gothicen har ebony, det er mørkere, men ellers lite forskjell på de to...

Endret av askret
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.