Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

NGD!, og litt annet utstyr.


bublemark

Anbefalte innlegg

Jaja. Da var Julaften ferdig. Eg jeg sitter igjen med en ny gitar og litt nytt utstyr. Synes jeg skulle lage en søt liten "rapport" om dette.

Det første er Gitaren. Det ble en Schecter Demon 6 "Diamond Series" i fargen Titanium. Kroppen er av enten Mahogany eller Basstre (er ikke noe god i dette, Fargen er ikke lenger, og før ble de laget i mahogany...)
Gitaren er temmelig lettspilt, men det er mye strengebuzz, jeg skiftet stregner fra 10-46 til 10-52 idag, og nå fikk jeg mye strengebuzz.
Det er Lønnehals og rosentre gripebrett. Bilder kommer senere.

Det andre er en pakke fra StringsAndBeyond. Jeg er svært fornøyd med både varene og leveransen.
Som sagt i en annen tråd kjøpte jeg to sett med Ernie Ball Skinny Top/Heavy Bottom og to sett med Ernie Ball Regular.
OG! Dunlop Ultex Sharp 1.4,, Disse plekterene blir mine nye (dette har jeg sagt om mange plektere :D), og jeg kommer til å fortsette med ST/HB. Strengene gir det lille ekstra for å kunne spille Rå METALL! og plekterne er større, men med Jazztuppen, som er konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

En liten ting: Fatter ikke hvordan du kan få mer strengebuzz med tyngre strenger. Da skal jo strengene bli strammere, halsen krummere og altså få noe høyere action i deler av halsen. Har du strammet truss rod ukritisk mye, evt. stemt gitaren ned? Eller gjør de strammere strengene at du ikke klarer å ta grepene like rene?

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Men ettersom de tre nederste er strengesett 10 uansett burde det ikke være Buzz der. Pluss at det er bare på første bånd

Mener du at strengene klirrer mot det første båndet, eller at de klirrer når du holder toner i første bånd?

Klirrer åpne strenger mot 1. bånd er oversadel (nut) for lav.

Klirrer strengene når du holder i 1.bånd er det sannsynligvis omvendt. Dvs at oversadel er for høy, ikke uvanlig for nye gitarer. Da skal det mer kraft til å holde rene toner i første bånd, og disse tonene blir en aning for høye fordi strengene strekkes for mye. Dette passer også med at problemet forsterkes med tykkere strenger som da krever at det brukes enda mer kraft. Holder du en streng i 3.bånd slik at den hviler på oversadel og 2.bånd skal den bare såvidt gå klar av 1.bånd.

Hvis det ikke er oversadelen kan det være 2.bånd som må presses ned eller slipes under de tykkeste strengene. Hvis ett bånd er ørlite for høyt kan det også bli mer buzz med tykkere strenger. Når man presser ned en streng skapes det en bue som hever strengen ørlite over neste bånd. Denne buen blir mindre med tykkere og stivere strenger hvis man ikke tar i hardt nok til å presse strengen like langt ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at strengene klirrer mot det første båndet, eller at de klirrer når du holder toner i første bånd?

Klirrer åpne strenger mot 1. bånd er oversadel (nut) for lav.

Klirrer strengene når du holder i 1.bånd er det sannsynligvis omvendt. Dvs at oversadel er for høy, ikke uvanlig for nye gitarer. Da skal det mer kraft til å holde rene toner i første bånd, og disse tonene blir en aning for høye fordi strengene strekkes for mye. Dette passer også med at problemet forsterkes med tykkere strenger som da krever at det brukes enda mer kraft. Holder du en streng i 3.bånd slik at den hviler på oversadel og 2.bånd skal den bare såvidt gå klar av 1.bånd.

Hvis det ikke er oversadelen kan det være 2.bånd som må presses ned eller slipes under de tykkeste strengene. Hvis ett bånd er ørlite for høyt kan det også bli mer buzz med tykkere strenger. Når man presser ned en streng skapes det en bue som hever strengen ørlite over neste bånd. Denne buen blir mindre med tykkere og stivere strenger hvis man ikke tar i hardt nok til å presse strengen like langt ned.

Mener du at strengene klirrer mot det første båndet, eller at de klirrer når du holder toner i første bånd?

Klirrer åpne strenger mot 1. bånd er oversadel (nut) for lav.

Klirrer strengene når du holder i 1.bånd er det sannsynligvis omvendt. Dvs at oversadel er for høy, ikke uvanlig for nye gitarer. Da skal det mer kraft til å holde rene toner i første bånd, og disse tonene blir en aning for høye fordi strengene strekkes for mye. Dette passer også med at problemet forsterkes med tykkere strenger som da krever at det brukes enda mer kraft. Holder du en streng i 3.bånd slik at den hviler på oversadel og 2.bånd skal den bare såvidt gå klar av 1.bånd.

Hvis det ikke er oversadelen kan det være 2.bånd som må presses ned eller slipes under de tykkeste strengene. Hvis ett bånd er ørlite for høyt kan det også bli mer buzz med tykkere strenger. Når man presser ned en streng skapes det en bue som hever strengen ørlite over neste bånd. Denne buen blir mindre med tykkere og stivere strenger hvis man ikke tar i hardt nok til å presse strengen like langt ned.

Jeg vet ikke hvor mye jeg forstod av det... Men det er når jeg holder på 1. bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke. Men ettersom de tre nederste er strengesett 10 uansett burde det ikke være Buzz der. Pluss at det er bare på første bånd

Dette er ikke helt riktig, alle strengene i et 10-52 blir gradvis tykkere fra og med 2. streng i forhold til 10-46 :) 10-13-17-30-42-52 (Ernie Ball) om jeg ikke husker hakkende gæli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.