Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny gitar - noen forslag?


khauge

Anbefalte innlegg

Hei,


Jeg har spilt gitar i fem/seks år nå og vurderer å bytte ut min Ibanez AW300 med noe nytt. Liker egentlig gitaren godt, lettspilt, har en hals som ligger godt i hånda og grei lyd. Ulempen er at jeg kjenner jeg blir litt misunnelig når jeg hører lyden i gitarene som er et par prisklasser opp


Jeg har også en Fender Am. Std strat og spiller vel ca 50/50 på disse.


Nå er nok dessverre ferdighetene fortsatt ganske moderate - og det er litt begrenset hvilke andre gitarer jeg har spilt på. Det jeg er ute etter er en god allround gitar med fyldig/rund lyd uten at det går utover klarheten i de lysere tonene.


Viktig at halsen er nogenlunde samme stil som de gitarene jeg har i dag. Har prøvd et par andre som hadde en noe bredere hals og det fungerte heller dårlig.


Har lest litt rundt og syntes Taylor 314, evnt guild eller furch hørtes ut som alternativer som kunne passe meg – men kunne godt tenkt meg å få et par konkrete tips om gitarer å se nærmere på.


Budsjettmessig mellom 6 og 13.000 litt avhengig av hva jeg får igjen for pengene.


Noen gode forslag?


På forhånd takk for hjelpen.


Mvh


Knut


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Knut.

Litt avhengig av hvor du bor, så ville jeg ha kommet meg til en instrumentforretning for å prøve ut mest mulig i den prisklassen du har bestemt deg for; det er mye fint man kan få for mellom seks og tretten lapper. Grunnen til at jeg ikke gir deg et konkret forslag på type, er at jeg personlig lett henger meg opp i nettopp det, og på den måten lett går rundt alternativer som kanskje hadde passet meg bedre enn det hodet mitt har blitt fiksert på.

Har du forresten tenkt noe rundt muligheten for å kjøpe brukt?

Når det er sagt, og jeg ikke lenger tenker på hva som passer meg best,men faktisk svarer på det du spør om, så kan det godt være at en Taylor 314 passer deg godt, Martin D-16GT er vel også i samme gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Knut.

Litt avhengig av hvor du bor, så ville jeg ha kommet meg til en instrumentforretning for å prøve ut mest mulig i den prisklassen du har bestemt deg for; det er mye fint man kan få for mellom seks og tretten lapper. Grunnen til at jeg ikke gir deg et konkret forslag på type, er at jeg personlig lett henger meg opp i nettopp det, og på den måten lett går rundt alternativer som kanskje hadde passet meg bedre enn det hodet mitt har blitt fiksert på.

Har du forresten tenkt noe rundt muligheten for å kjøpe brukt?

Når det er sagt, og jeg ikke lenger tenker på hva som passer meg best,men faktisk svarer på det du spør om, så kan det godt være at en Taylor 314 passer deg godt, Martin D-16GT er vel også i samme gaten.

Hei, Hørtes jo egentlig fornuftig ut - liker bare å lese meg litt opp på alternativene jeg vil se på før jeg går i butikken.

Brukt er absolutt aktuelt.

Kikket litt på en taylor dn3 som fristet veldig.

Så lenge gitaren ser fin og velholdt ut - er det da forholdsvis "trygt" å kjøpe brukt, eller er det fare for sprekker fra tørking som man ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type hals som el-gitarer, og beholde litt crispy lyd, da vil jeg anbefale deg en Gibson J45.

Har selv en Taylor 414, mens en kompis har en J45. Forskjellen er nettopp halsen, og lyden.

Min Taylor har 1 3/4 ' hals, 44,45 mm, altså mer enn 2 mm bredere enn en vanlig el-gitar. J45 har også betydelige mer diskant i lydbildet enn min 414.

Du får en J45 innafor budsjettet ditt tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme type hals som el-gitarer, og beholde litt crispy lyd, da vil jeg anbefale deg en Gibson J45.

Har selv en Taylor 414, mens en kompis har en J45. Forskjellen er nettopp halsen, og lyden.

Min Taylor har 1 3/4 ' hals, 44,45 mm, altså mer enn 2 mm bredere enn en vanlig el-gitar. J45 har også betydelige mer diskant i lydbildet enn min 414.

Du får en J45 innafor budsjettet ditt tror jeg.

Takk - da sjekker jeg ut j45 også - er ikke helt låst på halstykkelsen - ville bare vise noen av preferansene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke veldig opptatt av merket - spillbarhet og lyd blir absolutt foretrukket fremfor hvilket det står på..

Da er det ikke annet å gjøre enn å dra innom nærmeste musikkforetning og teste alt de har av gitarer. Da finner du raskt ut hva som passer og hva som ikke passer.

Da jeg skulle ha ny akustisk brukte jeg denne metoden. Testet det meste akustiske gitarer som var tilgjengelig i Bergen og endte opp med en Furch Jumbo som jeg ikke har angret et sekund på. Fantastisk gitar!

Endret av E5150
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville anbefalt deg Guild. Jeg var på samme søken i samme prisklasse som deg og prøvde absolutt alt jeg kom over. Det var ikke før jeg fant en Guild at jeg fikk min endelige kassegitar. Ville tatt telefon til 4sound i Stavanger. Virket som det var en kar der med god kompetanse på dette merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar jeg kan anbefale i den øvre enden av busjettet er Martin GPCPA4. Den fås i flere utgaver fra ca 12k. Selv har jeg utgaven med rygg og sider i rosentre som bortsett fra pickup-settet er nesten identisk med serien over (GPCPA3). GPCPA-modellene skiller seg litt fra Martins tradisjonelle modeller ved at de har cutaway og en noe slankere hals.

Av rimeligere gitarer jeg har prøvd den siste tiden er Furch et merke som skiller seg ut sammenlignet med andre til samme pris. Taylor 214 og 314-modeller (med eller uten cutaway) er også greie gitarer innenfor angitt budsjett.

Gibson og Guild er også greie merker, men her er det for mye klamme halser etter min smak.

Jeg har tatt utgangspunkt i at du med all-round-gitar mener en som er grei til både fingerspill og komp med plekter og valgt gitarer med kroppsform deretter. Mange av de som spiller nesten utelukkende med plekter vil nok foretrekke dreadnought fremfor grand-performance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vet ikke om du har skaffet deg gitar, men ville sett på en Martin D18 i den prisklassen.

Jeg prøvde 10+ gitarer i prisklassen mellom 8-20k, blant annet Gibson. Men D18 var absolutt favoritten min.

På andre plass landet Furch. De låter ekstremt fint, men noe "spesielt". Det var noe med overtonene som jeg reagerte på, de låt meget levende.. Ville prøvd før anskaffelse, men det er absolutt gode gitarer. Når det er sagt, så låt hver eneste Furch helt forskjellig fra den andre.

Eneste rette er å stikke og prøve et par stykk, så finner du fort ut hva som faller i smak hos deg.

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.