Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva har skjedd med Gibson CS?


Kossoff

Anbefalte innlegg

En av de ansatte i "oslobutikken med CS Gibsons" satt Collings over Gibson, men da tenkte han nok på standard. Collingsen kostet vel 13k (brukt) om jeg ikke husker feil.

VintageGitar?

Uansett... jeg sier ikke at Collings er dårlige gitarer, punktum... Jeg sier at jeg finner Gibson bedre.

Dette har med hvordan gitarene sitter i hånda, ikke byggekvalitet. Poenget var at Collings er vel så dyre som Gibson CS men ikke nødvendigvis bedre... så jeg mener Gibson ikke er overpriset slik mange virker å mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luthman har alltid vært den grunnleggende årsaken for de høye prisene vi har på Gibbys i Norge. Det sier også de som jobber med dette. Luthman er grådige!!! Måtte de brenne......kremt......en viss plass!

Luthman? Luthman er bare en grossist, som alle andre grossister i Norge. Det hele er snakk om tilbud og etterspørsel, og den grunnleggende årsaken til de høye prisene er nordmenn. Lønningene til nordmenn, for å være mer presis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke prisene både på Gibson og Fender CS blitt justert de siste 4-5 årene?

Har inntrykkk av at det ikke er såååååå jævlig lenger. Uansett, alle som syntes gitarutstyr er dyrt burde kjøpe seg hus ass. Setter alt i perspektiv...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luthman? Luthman er bare en grossist, som alle andre grossister i Norge. Det hele er snakk om tilbud og etterspørsel, og den grunnleggende årsaken til de høye prisene er nordmenn. Lønningene til nordmenn, for å være mer presis.

Luthman har fått et særdeles frynsete rykte i Norge. Alt de leverer er det problemer med, og logistikken er under enhver kritikk. Bestiller man noe som ikke er på lager er det ikke en gang mulig å få en antydning om forventet leveringstid. Jeg mottok nylig varer bestilt i sist vinter. I løpet av de 8 månedene det tok ble det aldri antydet at dette kom til å ta lang tid. Hele tiden var det snakk om 2-3 uker, og leveranser av samme vare skjedde et utall ganger til butikker ute i Europa. Da kan man ikke si at den norske importøren gjør jobben skikkelig. I Sverige er visstnok Luthman noe helt annet. Man skulle nesten tro at det bare er overskuddet fra det svenske markedet som finner veien over grensa. Hver gang jeg skal kjøpe en vare av et nytt merke sjekker jeg nå hvem som er importør. Er Luthman innblandet forsøker jeg å finne andre alternativer.

Mht Gibson er jeg generelt skuffet over kvaliteten i senere år både på dyre og billige modeller. Selv under den verste effektiviseringen på 80-tallet da produksjonen i Kalamazoo ble flyttet og fabrikken solgt lagde de bedre greier enn i dag. Skal jeg ha en ny Gibson-modell i dag kjøper jeg heller en Heritage, eller en håndlaget gitar av en av de små velrenommerte produsentene som f.eks Collings. Brukt blir noe helt annet. Da er det tilstand og oppfattet kvalitet på det enkelte instrumentet som avgjør.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt noe om at store forhandlere av Gibson og Fender forplikter seg til å bestille et hvis antall gitarer per år og så må ta det de får tilsendt. De to store er visstnok jævlig rå på avtaler. Spesialbestillinger faller helt utenom dette og får vel prioritering deretter. Det er jo først og fremst snakk om "CS" modeller. Ikke custom shop, ha ha ha ha ha............. funny that.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nesten ikke uavhengige musikkbutikker i Norge lenger.

Jeg har blitt fortalt at skal disse bestille gitarer fra F eller G, må man kjøpe "pakker" med gitarer for å i det hele tatt få handle. Det er snakk om såpass mange gitarer og da et utlegg i så mange kroner at det er oppunder umulig å tjene penger på dette, da man fra butikkens side må forskuttere verdien av gitarer. Ligger da butikken i en mindre by, tar det så lang tid å selge x antall såpass dyre gitarer at man går med tap før alle er solgt. Dette er ikke bare løse rykter som en eller annen har kokt i hop, det kommer fra bransjehold.

Kjedene har overtatt det norske markedet, og de skviser minst like hardt som de som selger mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det beste blir silet ut har jeg forståelse for. Derimot er det hva produsenten er villig til å sende fra seg som avgjør hvor bra gitarene er i snitt. Er det en røten gitar i Trondheim, så er det det en røten gitar. Det meste kan rettes opp av butikken, men hver gitar har likevel sitt potensiale som ikke kan endres. Er gitaren under det folk krever må de bare godta uttalelser om kvaliteten. Det er ikke god merkevarebygging. Problemet for oss forbrukere er at vi ikke betyr noe, det er alltids noen som kjøper de dyreste. Produsentene har så store navn at det alltids er noen som vil ha, butikkene må derfor alltid kjøpe inn nytt pga etterspørsel - i tillegg til bindende avtaler som ingen av butikkene har råd til å ikke bli med på.

Gjelder ikke bare Fender og Gibson. Importør og forhandler har også et ansvar her, de kan returnere gitarer som ikke holder mål (med mindre sære avtaler forhindrer dette). Derfor mener jeg at forhandler har et vesentlig ansvar for hva butikken selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føkk me, har jeg ingen troverdighet lenger? I give up............................

Så førjulssår du er i dag, da? Jeg vet utmerket godt at du har meget gode kontakter i bransjen, og det jeg skrev var da bare for å bekrefte det du skrev.

Hadde ikke det du postet i tankene i det hele tatt når jeg nevnte "løse rykter", tar absolutt alt du skriver for god fisk, jeg. :)

Men innimellom så flyr det "sannheter" i musikkmiljøet som det er en eller annen som har kokt i hop, og som det ikke er hold i i det hele tatt.

Klemz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo for jævlig å bli avfeid som en simple spindoktor når jeg for en gangs skyld kommer med et halvveis saklig innlegg basert på noe som ihvertfall minner om noe som kan ligne på en faktabeskrivelse.......

En ting man oppdager på NAMM er at business siden ved musikkutstyrsbransjen er ca så langt unna rock'n roll man kommer og stort sett bedrives av ekle businessfolk i stygge dresser som går rundt og tror de er føkkings Jimmy Page eller Slash fordi de jobber i nettopp musikkutstyrsbransjen og syntes de er jævla viktige for de skriver store deal'er med de store kjedene. Det er sell sell sell, hele veien og alt handler om å selge mest mulig gitarer etc og etter en dag må Marsa og jeg ha timeout med Starbucks på Malibu Country Mart for å prøve å komme til hektene igjen.............

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibson er vel ikke overpriset i Norge nå for tiden nei.

Det er jo nære på at det ikke lønner seg kjøpe i statene.

Det lønner seg ikke kjøpe fra utlandet lenger, i hvert fall ikke brukt. Når jeg så etter Les Pauls nå så fant jeg fort ut at det å kjøpe fra utlandet fort hadde kostet med 4-5000 mer enn om jeg handlet her til lands. Bruktprisene er så å si like, før mva. Lite poeng å handle fra utlandet med mindre man ser etter spesialutgaver, cloud 8/9, CC etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.