Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva har skjedd med Gibson CS?


Kossoff

Anbefalte innlegg

Forøvrig vil jeg minne om at det ikke er noe forbud mot å dra i gang en diskusjon som gamle forumister har sett mange ganger før. Slik må vi tillate, og så får de som har sett det før la være å delta hvis de er lei temaet.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har skrevet "fyrstikker er ikke videre egnet når det gjelder å få til en holdbar rep. av reimknotter". Det betyr ikke at jeg synes man skal forby spørsmål om den reparasjonen.

Det meste er diskutert før, og en del temaer finnes det ikke noen fasit på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke butikken setter opp alle gitarer før de er solgt. De må sannsynligvis uansett justeres til kjøperen, og alt arbeid som er utført før et salg er dermed rent tap. Økonomisk fornuftig på papiret, ikke like lett å selge gitarer. I tillegg er det ikke lenger slik at de som sitter bak kassen kan sette opp en gitar en ledig stund, kunnskapen er ikke der.

Det vil være litt variasjon i produksjonen, det sier seg selv. Jeg tror likevel mesteparten kan ordnes med en god overgang av gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluke har et lite poeng, selv om det ikke nødvendigvis betyr at de gitarer som ikke tilhører kategorien "de feteste" er 'mandagsgitarer'.

Det henger en del grom-Gibsons hos en bra sjappe i Oslo (dere vet hvilken)..., så svaret er muligens at de feteste CS Gibsons som kommer hit til lands (til butikkene i hvert fall), havner i en del av tilfellene hos denne butikken, men det er kanskje ikke så rart heller da de vel ikke fører noe annet en CS Gibson.

Sammenligner man disse med en skarve samlebånds-CS blir sistnevnte en nokså 'kjip' gitar vil jeg tro...., men nå koster en, eksempelvis R7 siden den er nevnt tidligere i tråden, cirkus halvparten av enkelte av de dyrere CS Gibsons som finnes i denne butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stickynessen, så gjelder det alle gitarer med nitrolakk. Den må rett og slett spilles bort eller evt. pusses bort med f.eks. stålull. Da forsvinner den fortere.

Så er spørsmålet hva man mener med dårlig lakkjobb. Er det at lakken f.eks. går over binding enkelte steder? I så fall skal det være slik, da det var slik på 50-tallet også. Hvis lakken renner, blir det noe helt annet, men jeg tviler på at det er tilfelle. Man må også huske at mye av detaljeringen er gjort for hånd, og da får man ikke maskinpresisjon og absolutt likhet på alle gitarene, men det er nå liksom noe av greia.

Når det gjelder tre'45 i Trondheim, er det lite restriksjoner på hvem som får prøve gitarer der, det betyr at Snørrleif på 13 gjerne plukker ned en CS Gibson og lirer Enter Sandman med fingre som nettopp har vært dypt nedi en pose potetgull. Det gjør at førsteinntrykk på gitarene kan bli at de er litt shabby.

Jeg har prøvd både helt nydelige CS Gibsons der og noen som har passet meg dårligere. Oppsett og rengjøring må man forsøke å se litt forbi når det er gitarer som henger på veggen i månedsvis i en butikk. Er man interessert, er det ikke noe problem å få betjeningen til å gjøre oppsett etter ditt ønske. Nå vil sannsynligvis betjeningen på 4Sound Trondheim mene at det er en annen gitar du skal ha, men det er nå en helt annen sak.

Så... Ingenting har skjedd med Gibson CS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min mening.... Gibson gikk på en smell da finanskrisa slo USA så kraftig over kjeften at hele verden kjente det, og produktene deres sank i kvalitiet. De siste par åra derimot har Gibson tatt seg opp, og de leverer stort sett bra instrumenter. Jeg har prøvespilt det meste av Gibsons som henger inne i butikken hos 4Sound Trondheim, og de fleste er faktisk veldig bra. Ble veldig overrasket over en LP Trad som de har! Fantastisk gitar, og ser nærmest ut som en CS gitar :) Gibson er vel som alt annet... Det går litt opp og ned, men når det er sagt.... Gibson er kraftig overpriset i Norge takket være den grådige importøren Luthman. Fy f..., de tar seg godt betalt for å gjøre nesten ingenting! Luthman har alltid vært den grunnleggende årsaken for de høye prisene vi har på Gibbys i Norge. Det sier også de som jobber med dette. Luthman er grådige!!! Måtte de brenne......kremt......en viss plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luthman kan være drøyt flinke til å sende mandagsgitarer dersom du ber om en gitar de ikke har i butikken... i håp om at kunden ikke har peiling og bare betaler og går tenker jeg...

Jeg var ute etter en Gibson ES-355 i fjor. 4Sound hadde inne en kjempedigg VOS utgave med bigsby.

Dersom jeg kan velge så vil jeg helst ikke ha VOS og usikker på om jeg ville ha bigsby så jeg spurte om de kunne få sendt en popover.

Den første gitaren som kom var en ren katastrofe. Bånda var rustne, bindinga var dårlig satt på, mye limsøl rundt inlays... faktisk den mest elendige gitaren jeg har spilt til dags dato uansett prisklasse.

At den ene pickupen ikke virket gjorde ingenting bedre. Selvsagt ba jeg de prøve igjen...

Den andre gitaren var bedre... Pickupene virket, men fortsatt mye limsøl rundt unlays, dårlig bindingsarbeid og bånda var "kasta" på. På gitarer til 25k så tåler jeg ikke feil og definitivt ikke vrak.

Det ble så jeg gikk for VOS versjonen tilslutt... blir uansett så jeg skal skifte pickups og slikt på den etterhvert uansett... har pussa vekk mesteparten av den stygge VOS guffa på hardware også.

Når det er sagt så har jeg testa den fine buketten med CS de har på Tre45 i Trondheim for tiden. Det er ett par jeg ikke har testa så de skal jeg ikke gå god for, men de jeg har prøvd har vært gode gitarer altså.

Pent arbeid, låter bra og bra (ikke perfekt) oppsatt. Individuell justering må til. Goldtop'en deres til 32 laken har riktignok baseballbat hals så det liker jeg ikke, men det er ikke gitarens feil...

Synes generelt at Gibson har hatt god veldig god kvalitet på gitarene i noen år nå. Synes heller ikke de er overpriset som enkelte synes å mene. En god Custom Shop koster ikke mer (ofte mindre) enn tilsvarende gitarer fra mindre/mer eksklusive merker (Collings) og for å være helt ærlig så foretrekker jeg som regel Gibson framfor de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Denne ble ikke så bra, den sender vi til Norge." :lol:

Det høres seff jævla dumt ut, men som i alle bransjer er det folk som kjenner folk osv. Enkelte store sjapper har direkte kontakt med CS'en til Fender og Gibson og kjenner alle gutta der. Det er alltid noen som har "first dibs" og stikker avgårde med de feteste greiene vettu. Så kan du jo selv tenkte deg om det er folk fra store US-sjapper eller fulle nordmenn på westerntur med stjerner i øya og nisselua i handa........ Så er det også sånn at noen kjenner jo noen hos Luthman og tror du de får "first dibs" når det kommer inn noen skikkelig fett?

Sjapper som vintagegitar og gitar workshop skal vel ideelt sett bare ha supergode gitarer og sette dem opp skikkelig sånn at de føles som de feteste du har prøvd ever. Og de gjør en ganske god jobb syntes jeg. Har ikke prøvd noe der som jeg syntes var hårreisende ræva.

Så hvordan sikrer man seg den feteste gitaren? Man må kjenne noen som jobber i en av disse sjappene. Så ber man dem holde øye med når de får inn noe skikkelig superfett og holde den av til deg. Men da må du være villig til å fire på farge osv etter hva de får inn. Alternativet er å bli kjent med en gitarmaker, be han lage noe superfett og aldri mase........... pleier å ta sånn ca 12 måneder minimum........ innbære forhåndsbetaling, en masse stress, nerver og meningsløs mailkorrespondanse, hårtap, lange perioder med ingenting og dertil stigende alkoholkonsum....... før forhåpentligvis den feteste fjøla ever ramler ned i posten.

Så for å oppsummere, det lureste du gjør er å bli kompis med noen som jobber i en fet musikkbutikk, som vet hva du liker og kan gi deg "first dibs" ass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde gitarmakerne i Corona og Memphis lagt sjela i håndverket sitt, og kvalitetskontrollen deretter, så hadde det ikke vært behov for "first dibs". Jeg har ikke peiling på hvordan det er, men syns det høres rart ut om ikke det er en høy kvalitet blant de ansatte der.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde gitarmakerne i Corona og Memphis lagt sjela i håndverket sitt, og kvalitetskontrollen deretter, så hadde det ikke vært behov for "first dibs". Jeg har ikke peiling på hvordan det er, men syns det høres rart ut om ikke det er en høy kvalitet blant de ansatte der.

Det kan du si, men det er litt tilbake til det med hvor mange gitarer dem trøkker ut ass. Ække helt oppdatert på Gibson, men vi snakker vel flere tusen CS gitarer i året her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.