Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lurkertråden


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Hei. Dette er tråden for deg som bare leser på forumet, og aldri, eller nesten aldri poster noe.

Jeg lurer litt på hva vi ev. kan gjøre for å få flere til å poste. Derfor utfordrer jeg deg, som har lang fartstid, som er innom en del ganger i året, la oss si fra en gang i måneden og oppover, til å skrive kort om hvorfor du bare leser og ikke skriver.

Nå har det seg slik at private motiver av forskjellig art er greit å ha for seg selv, jeg er mer opptatt av hvilke grep som kan tas for å få opp aktiviteten noe. Har du private motiver, så kan du jo nevne at du har det, så vet jeg det.

Man kan gjerne skrive i posten at du ønsker at jeg sletter den når jeg har lest den. Det gjør jeg gjerne, og for tiden er jeg innom forumet minst en gang om dagen. Blir det for voldsomt, så send meg en PM?

Det er altså ikke tillatt for "skravlebøtter" å komme med meninger her, lag heller en egen tråd hvis du vil kommentere temaet. Dette er en eksklusiv tråd for de med la oss si noen måneders fartstid eller mer, og la oss si maks ett innlegg per måned.

Kom igjen, da!

Edit: Glemte å skrive at dette ikke på noen måte eller vis er ment som noe kritikk, nedvurdering eller på noen måte negativt hvis man bare leser. Det er helt greit, det også.

Endret av CastorFiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok kanskje betegnes som en "lurker". Jeg starter ikke mange tråder, og svarer heller ikke på mange innlegg. Jeg er heller ikke veldig ofte pålogget, men er innom daglig. Grunnen til at jeg ikke logger på, er jo av den enkle grunn at jeg veit at jeg primært leser poster, ikke svarer. Så var det dette med årsaken til det da. For mitt vedkommende er det at jeg er en gitarspillende eldre herremann med langt over gjennomsnittet interesse for faget, men langt under gjennomsnittet kunnskap om faget. Jeg kan ikke fryktlig mye om det tekniske vedrørende gitarer og amper, og jeg er som det står over avataren min, en "glad amatør" når det kommer til musikalske. Sånn er det bare.

Men når det er sagt, så er jeg fantastisk glad for at dere andre er her på forumet. Det er utrolig hva man kan lære av å lytte til flinke folk. Jeg har lært masse av å "lurke" rundt på dette forumet i noen år nå. Det har faktisk hjulpet meg å opprettholde, om ikke øke min interesse for gitarspilling, trass i at egne ferdigheter fortsatt er på et "hvorfor-er-jeg-fotsatt-på-side-11-i-Lillebjørn-Nilsen-gitarbok" nivå. Mulighetene som finnes til å få hjelp innen "familien" er jo også helt eksepsjonelt her. Og det kan jeg og andre "lurkere" takke dere "skravlebøttene" for. Jeg er sikker på at mange "lurkere" er enig med meg i det. Så til dere "skravlebøttene", fortsett å skravle. Vi andre leser innleggene deres. Blir det for masse kan vi bare logge av (tenk om jeg kunne gjort det med kona. Faan, hvor er logg av knappen hennes).

Om jeg skal våge meg på en konklusjon, må den bli at jeg "lurker" rundt her av interesse for faget, samt å lære masse nytt, bli innspirert til å komme meg til side 12 og få hjelp om det skulle være behov. Og ja, du kan gjerne kalle meg en "gratis-passasjer" som bare er her for å få hjelp, men jeg har helt ærlig ikke noe å bidra med verken teknisk eller musikalsk.

Benytter "jeg-er-pålogget-og-skriver-på-forumet" sjansen til å ønske dere alle en riktig god jul og et godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del; jeg leser nok mere enn jeg skriver den største delen av tiden her. Har interesse av mye av kunnskapen her inne, men ikke veldig stor interesse til å lære meg hverken musikkteori eller dypere tekniske detaljer rundt gitarer og forsterkere. Det er nok også grunnen til at jeg stort sett skriver i "lettere" tråder for tia.

I tillegg blir jeg til tider lei av diskusjoner om "hva som er best". En del av de eldre forumtraverne er like trangsynte som meg, så jeg vil tippe at også det er en grunn til at mange leser i stedet for å skrive ;)

Morsomt å se utstyr folk skaffer seg og deler informasjon om, som jeg ikke har sett eller hørt om på egen hånd.

Ellers går det stort sett på hvilken trendbølge som er i vinden. En periode når det var f.eks Fractal for alle penga, var forsterkerforumet rimelig uinteressant for min del, derfor tok jeg liten del i debatten der.
Slik vil det vel alltid være, man har sin smak og sine preferanser, og gidder ikke å bli belært på det. I samme åndedrag skal det selvfølgelig nevnes at man heller ikke er det spøtt bedre selv :D

Endret av Slashaxl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lyst til å si at lurkere selvsagt er velkommen til å være nettopp det hvis det er det man ønsker, og de blir ikke oppfattet som "gratispassasjerer". Så høytidelig kan vi ikke ta oss selv.

Takk Audun. Som lurkernes ansikt utad ;) må jeg få understreke at jeg aldri, jeg gjentar, aldri har følt at jeg ikke er velkommen. Ei heller fått noe tyn for lite tråd skriving. Det skal dere ha. Dere er en hærrlig gjeng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel melde meg inn i "anonyme lurkere" jeg også. Har hatt bruker på forumet noen år og er vel stort sett innom daglig.

Følelsen av manglende kompetanse er nok hovedgrunnen til at jeg har få innlegg. Jeg har ikke band-erfaring og har bare begrenset erfaring med div utstyr, så jeg føler jeg har lite å bidra med rett og slett. Jeg gidder heller ikke å skrive bare for å få flere innlegg, hvis jeg ikke har noe fornuftig å komme med.

Men jeg leser med stor interesse og suger til meg kunnskap og inspirasjon. Jeg har lært utrolig mye her på forumet, både musikalsk, diy-ting og utstyrshoreri. ;) Jeg har til og med glede av Dagens nedtur/gladsak!

Sånn. Da var det tilbake til lurkingen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette er faktisk gøy å lese fra andre folk. Har aldri hatt tanken av at "lurkere" kan lese det vi "skravlebøtter" driver og skriver og tuller med rundt om her.

Det jeg syns er interessant er at vel.. dere nevner at dere ikke har kompetanse nok eller "begrenset med erfaring/utstyr". Jeg tror nok det er mange av oss på det nivået. Tror ikke jeg er bedre enn side 11 på "Lillebjørn Nilsen's Gitarbok" heller. Jeg har prøvd og prøver masse forskjellig utstyr og vil tro at jeg er under gjennomsnittet hva det gjelder av kunnskaper/dyktighet når det gjelder å spille gitar.

Jeg var lenge en ren rytmegitarist som bare kunne spille akkorder, og det var ikke snakk om å prøve seg på noen riff eller mini-soloer før et par år siden. Jeg tror jeg kan sammenligne meg med en som har spilt i ett år med en gitarlærer. Kanskje dårligere også.

Og siden dere også leser, så hadde det kanskje vært noe å ha dere på chatten. Kanskje dere blir inspirert til noe mer, eller kanskje ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av "sjefslurkerne" med utallige pålogginger og enda flere sjekkinger av hva som skjer.

Etter utallige timer på baksiden av en gitar fant jeg ut, helt av meg selv, at dette blir det ikke noe av. Da ble det reparasjon av orkesterutstyr noen år. Dette sammen med en god kollega som senere har satt en liten gitar i produksjon. Det kan vel hende at jeg plukket opp et og annet om gitarer her.

Mange år senere har jeg blitt gammel, men ikke voksen. Da kunne jeg kjøpe meg gitar, drømmegitaren fra slutten av syttitallet, Les Paul. Det er veldig tilfredstillende og ikke kunne spille gitar på Les Paul kontra noe dårlig ræl.

Denne gitaren trengte forsterker. Forsterkere er selvfølgelig oppfunnet for å bli laget hjemme. Med dempet, fin, belysning fra rør.

For å skikkelig prøve og ta seg vann over hodet er alle delene til en Stratocasterclone på vei. Her regner jeg med at det er mye god hjelp å få fra andre forumitter.

Jeg skal lurke videre, med et og annet innlegg.

Espen

PS

Jeg er meget dårlig på small talk i selskapslivet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel også i lurker-kategorien, selv om jeg tidvis har hyppigere postinger. Er innom forumet i hvertfall én gang i døgnet - gjerne på slutten av dagen. Ler innimellom godt av både humortråden, dagens nedtur og dagens gladsak må jeg innrømme.

Årsaken til lite posting er vel strengt tatt at dere fine fyrer (og et par damer) her inne er dramatisk mye kjappere å svare enn undertegnede. Å svare bare for å svare er vel å betegne som overflødig :)

Ellers må jeg si at det er veldig givende å følge med både tekniske, diy og utstyrstråder - har løst mang en teknisk floke ved enkle søk her inne!

Endret av bento
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det... Er som andre her innom daglig, Føler vel også at kunnskapsnivået/erfaringsgrunnlaget mitt er veldig begrenset i forhold til de såkalte skravlebøttene her. Bidrar der jeg kan, men iom at det bare er der det blir spurt om utstyr jeg har selv er det ikke så ofte :D .

Må forte meg å legge til at jeg setter utrolig pris på de mer aktive brukerne her og er veldig imponert av kunnskapen deres, Tommel opp for dere :) .

Er også veldig imponert over kjøpsfrekvensen til enkelte her. For å holde følge med f.eks RalphDarwin måtte jeg flytta hjem til mor og begynt å pushe dop i stor skala (OBS: misunnelse, ikke noen beskyldning :P:D:D:D )

En ting har jeg riktignok lurt på ved noen anledninger: Hvorfor denne aversjonen mot at gamle tråder dras opp i dagen igjen? forstår at de stenges hvis de kun blir brukt til tull og tøys, men så lenge det går i samme tema må det da være enklere at all info havner i en tråd? Ikke noen biggie, men dette har av og til forundret meg.

Syntes Gitarnorge er et flott forum, og benytter anledningen til å takke for alt jeg har lært, og ønsker både lurkere og mer aktive en riktig god jul. :) .

Edit: Typos

Endret av Gmal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurker mer enn jeg skriver fordi jeg er redd for å få for mye pes for at jeg synes Epiphone gitarer er bra ;)
Ogsåååå er jeg ikke av de aller mest erfarne mht. spilletenikk og utstyr, selv om sistnevnte kommer seg, og her

på forumet kan man lære mye bra om akkurat det.

Signerer at jeg også tidvis kan bli lei av slike "hva er best" diskusjoner som aldri kommer noen vei likevel. 99% av oss musikere har en tendens til å lytte for mye med øynene og ikke ørene ;)

Ellers kommer jeg jo av og til med dumme spørsmål, som dere er (stort sett) flinke til å svare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nok en lurker her. Når jeg tok meg selv i å lurke i denne tråden også, så kan man jo ikke annet enn å smile... ?

Jeg er i samme båt som flere andre her. Jeg føler at det er så mange andre som kan så mye mer enn meg. Både når det gjelder spilleteknikker og utstyr. Jeg har mine preferanser når det gjelder utstyr, men jeg er kanskje ikke den første til å dytte mine preferanser på andre. ?

Når det er sagt, så setter jeg veldig pris på dere her inne som øser av deres kunnskap. Deres innlegg blir verdsatt!

Jeg er innom her både 1 og 5 ganger daglig, så jeg får vel prøve å bli litt dyktigere til å skrive egne innlegg.

God jul folkens, hilsen lurkeren TK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurket noen måneder her .

Ser det er mange her som har studert seg opp på all verdens detaljer om gitarer her .

Så det er mange folk her som sitter inne med mye bra info .

Jeg begynte å spille gitar på 70 tallet , men ble aldri noe talent en gang .

Små hender , korte fingre og lefthand hjalp ikke stort heller .

Får litt følelse av at det er viktig at en en har lest seg opp mye for å uttale seg her , så skriver ikke særlig mye .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Jeg lurker! Postet noen poster av og til for noen år siden, men så skjedde det noe med innlogginga (nytt forum?), iallefall så gikk forumet i glemmeboka. Laga meg en ny profil for en måned eller to siden, og så lurker jeg litt innimellom. Liker mest å sniktitte på andre folks gitarer, lurer sjelden på noe. Kommer heller ikke til å bruke uttrykk som Ibby, Gibby,øks eller fjøl, hehe. Men kan alltids legge ut bilder av min beskjedne gitarsamling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.