Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til valg av bærbart DAW system (PC eller iPad)


Thammarat

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ute etter å investere i et DAW lignende system som jeg kan ta enkelt med meg i baggen på flyet når jeg er ute å reiser. Etter en god del surfing på nettet finner jeg følgende primære alternativer:

Alternativ 1:

Laptop (PC) m/ MEGET portabelt interface for gitar og mic (samtidig) samt høretelefon og linje ut for hi-fi. Skulle også gjerne hatt mulighet for å bruke akustisk gitar (u/mic) med opplegget.

Alternativ 2:

Ipad 3 eller Air m/Auria/JamUp og/eller BIAS amp forsterkermodeller samt audiointerface for dette til samme bruk som ovenfor. Når det gjelder denne "jungelen" så trodde jeg at Apple skulle være synomnymt med å gjøre ting brukervennlig, men det virker definitivt ikke som det er tilfelle her. Bla. så har dette mye med IOS 7 å gjøre, da det er problemer med at IOS 7 ikke lenger aksepterer flere kort som tidligere fungerte i IOS 6.x. Finner rett og slett ikke ut hvilke kort som har de egenskapene jeg har nevnt ovenfor og samtidig er garantert å virke på IOS 7. iPad Air f.eks kommer vel bare med IOS 7? Vil helst ha en Air, men tør ikke investere før jeg vet at det fungerer med nåværende versjon av IOS. For å si det enkelt så er det ikke bare 30-pin/Lightning/Kamera kit problematikken man må ta i betraktning. Et eksempel er Zoom H4n som jeg bla. har selv. Er jo en kjempesak egentlig, men etter rapporter på nett, fungerer det kun opp til IOS 6.x. Har selv også Zoom Q3HD som skal fungere med iPad, men finner ikke bekreftelse på at det fungerer med siste IOS. Det finnes kort som fungerer, men ofte er det kort med bare 1 instrument inngang eller alt for mange innganger (dvs. alt for dyrt for meg). En ting til er at lydkortet må ha mulighet for direct monitor til hi-fi. Ellers er jo spørsmålet om 16 GB versjonen av iPad er nok til et oppsett med DAW og diverse apper for gitar/mic?

Fint om noen som er godt kjent med iPad til musikkproduksjon har kunne helpe med valg av rett utstyr til en bra pris. iPad valget er mest for at det er tilgjengelig en del interessante forsterkerapper for gitar om dagen. Ellers vil Laptop opplegget stort sett være enklere og kanskje billigere som løsning.

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Her er det mye å velge mellom så jeg skal ikke legge noen føringer i maskin eller hardware, men jeg kan skrive noe om hva jeg selv bruker. Jeg bruker (hjemme) en macbook og et lite lydkort med to xlr/jack-innganger, hodetelefonutgang og s/pdif i tillegg til de standard analoge utganger til monitorer etc. Hadde jeg visst hvor lite jeg bruker dette oppsettet ville jeg nok gått for et annet lydkort. Jeg kan av familiære årsaker utelukkende bruke hodetelefoner hjemme, og hadde jeg kjøpt på nytt ville jeg kjøpt et med kun en jack/xlr inngang samt hodetelefonutgang. Apogees One hadde vært aktuelt, men det er pricy i forhold til andre dersom økonimien din er avgjørende. Dette kan også brukes med iPad/phone osv. Når det gjelder DAW er jeg av den oppfatning av at det kommer ann på hva man blir vant til. Jeg bruker nå Studio One fra presonus, men har brukt både Logic, Protools og reaper tidligere. Studio One er direkte integrert med lydkortene vi bruker til opptak i øvingslokalene, og er et svært godt daw så derfor bruker jeg nå det. ProTools sin midi-editor er årevis framfor alle andre, så om det er viktig for deg er det noe å tenke på.

Det positive med oppsettet mitt er at jeg kan utvide det eller evt mikke opp et par amper om nødvendig, men i studio/øvingslokale bruker jeg et annet lydkort alltogether.

Alternativ 2: Siden jeg knuste min iPad, og venter på reparasjon, i synkopi med release av ios7 har jeg ikke prøvd dette ut enda. Derimot brukte jeg en apogee jam med garageband eller amplitube e.l når jeg spilte. Helt ærlig talt funker det kun til spilling for min del. Har prøvd å lage hele låter, for å teste det ut, men det faller i grus. Den lille skjermen, det uoversiktlige oppsette i forhold til et ordentlig DAW, at alt sammen er "bar-based" og således har begrenset kapasitet gjør det umulig for meg å bruke det til noe annet enn å bare spille eller øve på. Til det funker det derimot til gangs. Simulatorene som finnes til ipad er utrolig gode, og både amplitube, jamup og jammit (sistnevnte med originale backingtracks til drøssevis av band", gjør dette til en lek. Jeg tar ipad og jam´kortet med meg offshore på jobb og kan øve der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 1: Her er det mye å velge mellom så jeg skal ikke legge noen føringer i maskin eller hardware, men jeg kan skrive noe om hva jeg selv bruker. Jeg bruker (hjemme) en macbook og et lite lydkort med to xlr/jack-innganger, hodetelefonutgang og s/pdif i tillegg til de standard analoge utganger til monitorer etc. Hadde jeg visst hvor lite jeg bruker dette oppsettet ville jeg nok gått for et annet lydkort. Jeg kan av familiære årsaker utelukkende bruke hodetelefoner hjemme, og hadde jeg kjøpt på nytt ville jeg kjøpt et med kun en jack/xlr inngang samt hodetelefonutgang. Apogees One hadde vært aktuelt, men det er pricy i forhold til andre dersom økonimien din er avgjørende. Dette kan også brukes med iPad/phone osv. Når det gjelder DAW er jeg av den oppfatning av at det kommer ann på hva man blir vant til. Jeg bruker nå Studio One fra presonus, men har brukt både Logic, Protools og reaper tidligere. Studio One er direkte integrert med lydkortene vi bruker til opptak i øvingslokalene, og er et svært godt daw så derfor bruker jeg nå det. ProTools sin midi-editor er årevis framfor alle andre, så om det er viktig for deg er det noe å tenke på.

Det positive med oppsettet mitt er at jeg kan utvide det eller evt mikke opp et par amper om nødvendig, men i studio/øvingslokale bruker jeg et annet lydkort alltogether.

Alternativ 2: Siden jeg knuste min iPad, og venter på reparasjon, i synkopi med release av ios7 har jeg ikke prøvd dette ut enda. Derimot brukte jeg en apogee jam med garageband eller amplitube e.l når jeg spilte. Helt ærlig talt funker det kun til spilling for min del. Har prøvd å lage hele låter, for å teste det ut, men det faller i grus. Den lille skjermen, det uoversiktlige oppsette i forhold til et ordentlig DAW, at alt sammen er "bar-based" og således har begrenset kapasitet gjør det umulig for meg å bruke det til noe annet enn å bare spille eller øve på. Til det funker det derimot til gangs. Simulatorene som finnes til ipad er utrolig gode, og både amplitube, jamup og jammit (sistnevnte med originale backingtracks til drøssevis av band", gjør dette til en lek. Jeg tar ipad og jam´kortet med meg offshore på jobb og kan øve der :D

Takk for info! Noe av det jeg syntes var viktig for meg i det du skriver er angående det med at skjermen på iPad'en blir for liten for editering. Da blir jo noe (mye) av DAW biten ubrukelig. Får håpe Positive Grid etterhvert kommer ut med en versjon av BIAS for PC/MAC. Etter en uke nå med lesing opp og ned om iPad greiene. virker det som IOS 7 enda er så nytt at jeg tror man bør vente litt til det kommer mer info om hva som fungerer greit med de beste app'ene. Slik jeg ser det, er IPad Air blitt så kraftig nå at det begynner å holde til mer krevende lyd modellering så kanskje Air vil ha litt lengre levetid enn iPad 3 og 4 har hatt. Men eplegutta er vel de beste i verden til å holde oss i tømmene. Ja ja ikke meg da for jeg foretrekker å ha bare et minimum av eplegreier egentlig. Slik jeg ser det, er eplegutta rett og slett helt overlegen i utforme hvordan man skal få en bedrift til å fungere med god inntjening. Det skal de ha. Det verste er jo at måten deres er eneste måten å beskytte seg idag mot piratvirksomhet både på software og hardware siden. Det som dog er farlig er at jo at jo større de blir desto mindre frihet får vi. Det er jeg ikke sikker på at jeg liker. Derfor hjelper jeg de med å ikke bli for fort større ved å kjøpe minst mulig fra dem...haha Ok litt på sidelinja det siste, men så nettopp en interessant video angående Auria og iPad Air som viser hvor kraftig den virkelig er. Ta en kikk på liken under for de som er interessert:

EDIT:

Ser ut for at det finnes pekepen for iPad'en. Kanskje den kan være løsningen på editeringsdelen?

Endret av Thammarat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.