Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[Bass][OPPDATERT] Double thumping/popping/tapping/sweeping


clay

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøre en litt mer detaljert beskrivelse av hvordan double thumping og popping foregår . bruker stort sett teknikker fra classical thump til victor wooten. så tidligere her at Peri skrev det ville være vanskelig å legge om stilen om man først har lært seg "standard"-slap . noe jeg er uenig i hehe spilte vanlig slap i 5-6 år før jeg begynte med wooten,og det var null problem og omstille seg :D

konsentrer meg kun om de 4 vanlige strengene , siden det er det folk flest kjører her.

Først og fremst doublethumping. slå tommelen igjennom strengen til du treffer treet. dette kan jo variere mht til strengehøyde på forskjellige basser. jeg kjører veldig lav action og har selve kroppen veldig tett oppunder der halsen slutter , så jeg får akkurat plass til tommelen under strengen. deretter popper du tommelen tilbake ved å bruke øverste høyre hjørnet av neglen. problemet her er at når du popper tilbake kan du få kraftigere anslag enn når du slår tommelen ned(dette kan man selvfølgelig utnytte for å markere visse slag og div.dynamikk) . så man må bare finne frem metronomen og øve til man får gjevne anslag . et annet aber er at de forskjellige strengene har forskjellige trykk , og man vil straks merke at det er vanskeligere å få det gjevnt på G-strengen fremfor E-strengen. samme gjelder om man spiller høyt på halsen. tok meg goood tid før det satt sånn passe.

eks.1- http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1132.AVI

Dermed går vi løs på hvordan inkorpere trioler ved bruk av samme konseptet. slå igjen strengen(løs note her som regel),hammeron , og pop tilbake på samme tonen. om det er løse strenger eller ei kan varieres , men det er vanskelig og slå an en note for deretter å kjøre hammeron på den når det kommer opp i et visst tempo. om man vil unngå løse strenger er bill dickens metoden "renere". hammeron,slå igjennom og pop . men jeg har vendt meg til wooten metoden og føler den funker best for meg.

eks.2 - http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1133.AVI

dermed kjører vi sekstoler i lignende oppsett.spiller kun oktaver kromatisk her. tonene jeg spiller generelt er ikke så viktig. syns heller det er viktig at folk kan prøve litt rundt selv og lære av det.

doublethump pluss enkelt slag,for deretter og poppe medpeke, lange og ringefinger. grunnen til at jeg legger inn enkelt slag som note nr.3 er at Man da får mer armslag til å poppe med 3 fingre rett etterpå. om man kommer på oppslaget med tommelen merker man kjapt at man må krøke handa sammen veldig for at det skal låte ok. er endel blånoter ute å går på alle innspillingene her,men jeg orker ikke å stresse med å få alt perfekt når kvaliteten på kameraet er så som så.poenget kommer nok frem uansett :D

eks.3 - http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1134.AVI

dagens siste leksjon(strømmen på kameraet gikk,så mer kommer sikkert litt senere) går på 8deler . løs streng , hammeron og poppe med pekefinger og langefinger. eksempelet jeg gjør her er først en sekst , deretter går jeg opp en kvart og spiller en kvint. slik jeg lærte dette med litt flyt var å spille dette mønsteret i hvilkensom helst skala oppovernedover. veldig bra måte og lære seg skala og mønster på i det hele tatt.

eks.4 - http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1139.AVI

-----------------------------------------------------------------------------------

Oppdatert 224

Tenkte å kjøre på litt mer med teknikk . Både tapping og slapping i flott harmoni . Starter med et riff jeg mener er greit å lære seg om man skal kjøre på med litt primuswooten inspirert musikk. dobbel popping og dobbel tommel er essensielt her . om de foregående øvelsene har satt seg godt så er dette hakket lenger opp på lista.

http://www.home.no/rettitarmen/MVI_1163.AVI

spesiell-elgfare.jpg

Litt av samme greia, bare inkorporert litt tapping av kvarter . bra koordinasjonsøvelse for begge hender.

http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1147.AVI

groovetap.jpg

Hvordan tappe med 6-8 fingre mest effektivt(tror jeg da) opp og ned på en streng. Først med seks fingre. mønsteret er egentlig uviktig , det er slikt dere kan prøve dere frem med selv.tapp med peke,lange og ringefinger og hold de nede til du skal ned igjen. så bruker du pulloff på alle fingrene for å komme deg tilbake til grunntonen. god gym for høyrahanda for de som vil spille med 3-4 fingre. metronom er nøkkelord til de grader her .

From: http://www.home.no/rettitarmen/MVI_1164.AVI

enkel øvelse opp og ned halsen for 6 fingerstapping. kjører bare en enkel heltoneskala opp og ned. hammeron med venstre og tappe med 1-2-3 på høyre.

http://www.home.no/rettibarmen/MVI_1151.AVI

1151.jpg

LItt i samme gata, bare med mer hammeron i arpeggio-løp . alt handler om styrke i begge hender,og at det skal låte så gjevnt som mulig. lav action er nøkkelord. og igjen 1-2-3 tapping med høyre handa.

From: http://www.home.no/rettitarmen/dim.AVI

heltonetapping.jpg

Og til slutt en sweeping som gir både venstre og høyrehånda en bra workout. konsentrerer meg fortsatt om de 4 standard strengene siden det er det som er mest vanlig her inne. bare å flytte mønsteret rundtom på halsen og modulere det som det passer seg. man vil fort se at det er mange bruksområder harmonisk sett for denne typen sweeping.

http://www.home.no/rettitarmen/sweeping.AVI

sweep.jpg

og helt til slutt bare viser jeg hvordan høyrehanda jobber under sweeping over fire strenger, med minst mulig stress. starter med lillefinger,ringefinger,langefinger,pekefinger og tar siste tonen med langefingeren og raker opp igjen med samme fingern.

http://home.no/rettitarmen/MVI_1159.AVI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd' date=' vil ha mer :D

Er det vanlig å bevege tommelen så langt fra strengen før du slapper?[/quote']

wow!svar! trodde virkelig disse trådene var totalt uinteressante i mangel av respons. hvis du tenker på første eksempelet så bare "overdriver" jeg bevegelsen litt når jeg spiller sakte for å vise best mulig hva som skjer .

hvis du setter handa på buksebeinet , så prøver du å dra tommelen så langt du kan tilbake før du ikke klarer mer,uten å røre handa. det er ca. hvor langt unna jeg pleier å spille med tommelen + pluss litt høyde som håndleddet automatisk gir når det går opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd!

Utrolig nice gjennomgang og godt forklart.

Var ikke det at det var uinteressant, men folk er sikkert litt shocka av skillsene dine ;)

PS:

Gjør det vondt på neglen, eller blir du vant til det fort?

jeg er nevrotisk neglebiter, og må egentlig også være det.for negler er en uting her. det som er verst er når jeg spiller litt ute av kontroll,event med tommelen på H strengen. da får jeg slitt ut endel av huden som er rett under negelen. men det er slikt man får herdet etterhvert.

men om det er saken så kan jeg vel saktens oppdatere tråden litt etterhvert. er ikke ute etter at folk skal kommentere skills,men lære noe , og event. kunne gi noe tilbake til meg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kjempefin tråd!  

Skal definitivt sette meg ned med den og gitaren så fort jeg får tid til overs! Skjer kanskje ikke før til sommeren, men da kommer den nok godt med!  :D  Suverent....

hehe jess,tildels din egen fortjeneste at den dukket opp :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har du aldri vurdert fingerbøl på høyrehånds lillefinger for å få tydeligere lyd ved åttefingertapping? Har lekt litt med det, og det virker selvfølgelig. Er jo et spørsmål om hvor lang tid man skal bruke på å trene opp lillefingeren for å klare noe slikt, når det finnes flerbruks hjelpemidler som gjør treningen overflødig. (En fingerbøl fungerer også fint som slide.)

Jeg spiller jo gitar, og noe er enklere på bass - og omvendt, men fingerbøl er jo uansett tøft. Ok, kanskje en stealth slide er mer mandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri vurdert fingerbøl på høyrehånds lillefinger for å få tydeligere lyd ved åttefingertapping? Har lekt litt med det, og det virker selvfølgelig. Er jo et spørsmål om hvor lang tid man skal bruke på å trene opp lillefingeren for å klare noe slikt, når det finnes flerbruks hjelpemidler som gjør treningen overflødig. (En fingerbøl fungerer også fint som slide.)

Jeg spiller jo gitar, og noe er enklere på bass - og omvendt, men fingerbøl er jo uansett tøft. Ok, kanskje en stealth slide er mer mandig.

Tapper selv med tre fingre på høyre hånd á la clay, bare med lange-, ringe- og lillefinger så jeg kan holde på plekteret, og jeg har ingen store problemer med å få lyd ut av lillefingeren. Eller mente du bare på bass?

Fingerbøll er jo kult lell, da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du aldri vurdert fingerbøl på høyrehånds lillefinger for å få tydeligere lyd ved åttefingertapping? Har lekt litt med det, og det virker selvfølgelig. Er jo et spørsmål om hvor lang tid man skal bruke på å trene opp lillefingeren for å klare noe slikt, når det finnes flerbruks hjelpemidler som gjør treningen overflødig. (En fingerbøl fungerer også fint som slide.)

Jeg spiller jo gitar, og noe er enklere på bass - og omvendt, men fingerbøl er jo uansett tøft. Ok, kanskje en stealth slide er mer mandig.

'

altså, det er en lek å tappe med lillefingern på gitar i forhold til bass. fingerbøl hørtes egentlig veldig slitsomt ut(?). pluss på opptaket her bruker jeg ikke amp, så det du hører kan varierer fra et "ordentlig" opptak. :wink: men uansett så kommer vel poenget frem ,hvilken fremgangsmåte man skal bruke. så ikkeno mer klaging nå ! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, altså, dette er dårlig klaging! :P

Tapper sjeldent med mer enn tre på høyre hånd, men det skjer i forskjellige sammenhenger, derfor liker jeg fingerbøl av og til. Det er som du sier enklere å få tone på gitar, men det går et krysningspunkt et sted. Tynne strenger må ha "renere" treff for å få fart på mindre masse, litt av det samme med flagioletter, som er enklere på tykke strenger (helt til de blir for tykke).

Lillefingeren klarer fint å lage lyd, men ikke alltid den lyden jeg vil ha. Kanskje litt fordi den ofte havner i skyggen (synsmessig), og det er en mindre brukt håndstilling som benyttes, men også fordi den er fluffy/myk/kosete.

Samtidig er fingerbøl fint for å endre mensur, og dermed kan du ved litt trening spille "kromatisk på en streng, fire bånd, i mange oktaver."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.