Web Analytics
Jump to content

Wifi og trådløst? Ikke bra

nikotro

Recommended Posts

Aner ikke frekvens, men reklamen for G30 (i alle fall i flere norske nettbutikker) hevder at selv om det er samme frekvensområde, gjør egen koding at dette ikke skal innvirke på wifi og Bluetooth. Jeg opplever jo det motsatte, kan man si.

Hvordan endrer jeg evt frekvensområdet på routeren?

En kan ikke endre frekvens på routeren, kun "kanal", men vet ikke om det vil løse problemet ditt.

Wifi går på 2.4 GHz og 5 Ghz, så hvis du har en rimelig ny router og nye klienter kan du kanskje slå av wifi på 2.4 GHz og bare kjøre på 5 GHz.

Har forsøkt meg med Line6 G30 i hjemmestudioet og mister wifi når den er i bruk. Noen som har opplevd det samme?

Jeg har det samme problemet med Line 6 G50, men jeg har ingen løsning på det. Disse er ikke analoge, men digitale, kan det ha noe å si?

Jeg har gått tilbake til kabel for å unngå problemet. Får gjøre et nytt forsøk med trådløst 2.4 GHz når jeg bytter router en gang i fremtiden.

Ruck Fussia: Jeg vet ikke om det har noe å si om det digitalt eller ikke. Problemet er trolig at både routeren og det trådløse systemet benytter samme frekvens, og at det trådløse systemet forstyrrer signalene slik at wifi ikke virker.

Har forsøkt meg med Line6 G30 i hjemmestudioet og mister wifi når den er i bruk. Noen som har opplevd det samme?

Bruker selv G90 og har liknende erfaring, både med den og andre digitale trådløs-systemer. G90 har to ulike sett frekvenser kalt RF1 og RF2 i nyere firmware. RF2-oppsettet ble visstnok laget for å bøte på problemer med at wifi forstyrres. Selv bruker jeg likevel RF1. Gitaren får gå først ;) Jeg har riktig-nok skrudd ned sende-effekten både på gitar- og IEM-systemet. Ikke pga wifi, men fordi jeg av og til klunker litt på et Fishman TriplePlay midi-system som har en svak trådløs sender fra gitaren uten mulighet for kablet forbindelse. Relay G90 har så langt vist seg mer enn kraftig nok på scenen selv med redusert effekt.

De fleste digitale trådløs-systemer for gitar eller mikrofoner jobber i 2.4Ghz-området. Dermed slipper man problemet med forstyrrelser på trådløs-nett om man bytter til et nyere wifi-system som kan bruke 5GHz-båndet. I racket til digital-mikseren min har jeg montert en ruter som sender på både 2.4Ghz og 5Ghz samtidig, og som automatisk søker opp de kanalene i hvert frekvensbånd med minst støy, i håp om å være minst mulig sårbar for støy fra omgivelsene på spillestedene. Helt bra blir det aldri fordi man ikke har kontroll på hva publikum driver med i form av ad-hoc nett på telefoner og andre støykilder som kommer og går. Jeg tar ikke sjansen på å være helt avhengig av wifi og har en macbook med kablet forbindelse i bakhånd for styring av digitalmikser.

Edited by PerH

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.