Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bass lakkering?


Fenderfucker

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenker å lakkere min Fender Mexico standard P-bass hvit! :) Har skjønt det slik at man bør pusse vekk den gamle lakken, men blir det noe bra resultat av å bruke vanlig spraylakk på boks kjøpt på jernia (andre lakkforslag)? Noen som har noen god framgangsmåte for å få så jevn lakk som mulig uten at det begynner å renne og klumper seg opp?

Har prøvd noe lignende med matt svart på en gitar og resultatet ble sånn halvveis brukbart og det var en billig drittgitar, men nå er det snakk om en Fender så det hadde vært fint hvis det blir ordentlig gjort! :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hyggelig å være positiv, og selv synes jeg at lakkering er morsomt. Men jeg er redd jeg vil slå litt kaldt vann i blodet på deg, hvis man skal tenke noe fornuft i dette.

Du skriver at du har lakkert en annen gitar, og resultatet ble "halvveis brukbart". Matt svart er det aller aller enkleste å få pent til.

Videre, hvis jeg fikk tak i den som løper rundt og innbiller alle gitarister om at man bør pusse bort all annen lakk, så skulle han ha fått seg en skikkelig omgang hvis jeg var i stand til det. Det er rett og slett jug, det eneste som skjer, er at du påfører deg selv masse ekstraarbeid. En gitar skal være rimelig ødelagt hvis det skal lønne seg arbeidsmessig å ta vekk all lakk, hvis en dekkende overflate er det du er ute etter.

For å få en profesjonell finish må du kjøpe deg en skikkelig sprøytepistol og en kompressor, samt ha egnet lokale.

Så trenger du lakk til tusen kroner literen, herder til flere hundre kroner og tynner.

Jeg har lakkert i mange år, en rekke gitarer, et tosifret antall motorsykler, og mer enn en bil til sammen. Jeg får fortsatt ikke bestandig til noe som ser veldig bra ut.

Det er en grunn til at man kan fagprøve i lakkering, og "sprayboks" er nok ikke med i pensum en gang.

Sum, og kortversjon, dette er en elendig idé hvis man skal tenke logikk.

Elllers er lakkering en artig hobby, og trener man, leser og holder på, så for all del, kjør på, jeg har jo brukt en del tid og penger på det selv. Her på forumet i DIY finner du flere tråder om dette, der mange flinke amatører og delvis proffer deler sine erfaringer.

Er hensikten din å lære deg å lakkere, så sett i gang. Er hensikten å få en hvit Fender, så selg den du har, og kjøp en hvit en. Du halverer verdien på gitaren din hvis du spraybokslakker den.

Holder du deg til sprayboksene, må du regne med å lakke mange gitarer før du får et resultat som på litt avstand kan se profft ut.

Jerniabokser er greit, det. Det finnes bedre lakk, de koster rundt 300 kroner hos de som selger lakk til biler. Du trenger tre til fire bokser på en gitar.

Det var kanskje ikke det svaret du ønsket deg, men det er det ærlige svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bra du sier ifra! Var akkuratt et slikt svar jeg ønsket! Jeg kan ingenting om lakkering eller noe som helst så det er bra at jeg får vite litt mer! Men du vet ikke tilfeldigvis om noen som lakkerer gitarer og basser og har dette som et yrke? (Ikke bare lakk av instrumenter, men en som kan lakkere sånt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke alltid at ting må "lønne seg". Litt av gleden er jo å gjøre noe selv og så komme fram til ett eller annet resultat.

Men ikke forvent at du får et bra resultat på første forsøk.

Derfor er det lurt å prøve seg fram på noen "plankebiter" eller noe annet passende først. Husk: grunne - pusse - grunne - pusse og så lakke - pusse ganger med X = bra resultat

Har ikke lakket gitar, men prøvd på noen modellbåter og ikke lett å få til ett 100% resultat. Men kanskje 90 % er bra nok?

Sjekk på nettet. Masse tips om hvordan ting kan gjøres. Her er et eksempel, men vet ikke om den er noe bra:

http://www.paintyourownguitar.com/index.html

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne nettsiden holder det den lover, så får de til ting samtlige fagfolk jeg har snakket med sier er klin umulig. Det å få dekket en gitar skikkelig ved hjelp av to spraybokser er umulig. Det er bare å regne på det.

Ser ingen grunn til å skrive opp en lang liste med "beviser" her, men det de sier du skal få til, går ikke an.

Ut over det, kjenner jeg ikke produktet, og kan ikke uttale meg om hvor bra eller dårlig den boken er, men når en bok lover sånn "Kjøp denne boken, følg rådene, og så vil din ti år gamle PC bli raskere enn en ny til tjue tusen. Du trenger bare å følge bruksanvisningen, samt kjøpe fire gummistrikker i butikken for å få det til", da blir jeg litt skeptisk.

Dessverre er det ingen lure og lette snarveier til en skikkelig lakkjobb. Det er derfor profesjonelle lakkerere kan forlange de summene de gjør. Hvis hvem som helst kunne gjøre det enkelt med en boks i garasjen og fått topp resultater med god slitestyrke, hadde de måttet gått på NAV tvert hele bunten. Det trenger de ikke. :)

Også enig i at alt ikke skal "lønne seg", men når noen ber om råd om en prosess som kommer til å halvere verdien av instrumentet, er det greit å nevne det, synes jeg.

Jeg pleier å tenke slik at hvis man ønsker å lære seg å lakkere, så sett i gang, kanskje er ikke mitt førstevalg en original Fender som prøvekanin, men hvis man bare ønsker seg en hvit bass og det er hele poenget, så er det like greit å la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.