Gå til innhold
  • Bli medlem
krishest

Spraymale pedal

Anbefalte innlegg

Hei! Har kjøpt en ny loopmaster og vurderer å spraymale den nye svart. Av to grunner:

Den forrige jeg hadde var sølv/metallfarget og ble ikke så veldig fin etterhvert.

Grunn nummer to er at den ikke viser så godt igjen men går mer i ett med brettet. Hva tenker dere? Hva må jeg isåfall gjøre før jeg maler den? Har fått tak i en god svart matt spraymaling, men trenger jeg en slags grunning først? Takk for svar! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Tørk over" den med litt fint pussepapir, la oss si korning 400 eller finere, avfett den med rødsprit eller salmiakk, la den tørke godt og spray i vei. Sort matt lakk er det enkleste som finnes i forhold til lakkering.

Det betyr ikke at man er garantert et topp resultat, les på boksen, og for all del, ikke se videoer på YT der "alle" lakkerer som om de er Eli Hagen på badet om morgenen med en boks Elnet. Man får ikke bra resultat med "poosh- poosh"- metoden. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor leste jeg "Spraymale" som om det var et engelsk ord?

Beklager, jeg klarte ikke holde meg i skinnet.

Uansett. Avfetting er viktig, og 'hold avstand' til det du skal spraye, ellers sitter du der med masse rennemerker før du vet ordet av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, takk for hjelp!

bør en spraye noe over etterpå for å beskytte eller gi en glatt overflate?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Matte overflater er ikke veldig holdbare. Sprayer du over med blank klarlakk, så vips, er den jo blank.

Hvis poenget er at den skal være matt, så nøyer du deg med noen lag med sort matt, og så er det ikke noe problem å friske opp finishen om en stund når den blir stygg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg går bra. Jeg har jo lakket en hel gitar med Plastidip, og jeg ville helt klart lagt på sort lakk før jeg begynte med Plastidipen. Da slipper man unna med minst to-tre lag ekstra med plastidip. Plastidip dekker skuffende dårlig, mye dårligere enn vanlig lakk på boks. nå har ikke jeg prøvd sort, men den grønne jeg brukte, hadde relativt mye mindre pigment enn det jeg hadde trodd på forhånd. Tror den gummioverflaten man får vil kunne gjøre seg godt på en boks. Dessuten tørker og herder Plastidip kjempefort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du bruker klarlakk, gi den MYE tid til å herde. Jeg var utålmodig og har pedaler med en veldig "personlig" finish. Men det er DIY, så det gjør ikke så mye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.