Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker rundt lyd; hva hører vi?


Antitube

Anbefalte innlegg

Nå skal det også sies at jeg opprinnelig var veldig keen på å få fingra i en Axe og ideen om å sette opp en hel rig i en liten boks er veldig snedig. Men så viste det seg fort at den rett og slett ikke har nok power til å kjøre det jeg vil så da var det plustelig ikke så interessant lenger. Skulle tro at en sånn boks i dag fint hadde mer enn nok power til å kjøre noen få 25-30 år gamle effekter på en gang but nope........ Oh well kommer sikkert i Axe 4.2.11.13....

Så disse moddeleringssakene har sine begrensninger de og. Det er ikke alltid bare og skru litt og så er man i boks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i dag en Axe FX 2 og midibrett til denna. Utrolig hendig sak som låter bra, selv i standard presets etter min mening. Jeg får følelsen av at mulighetene er uendlige allerede og jeg har ikke engang prøvd å gjøre mye med å prøve å skru meg til noen helt spesiell lyd men å spille med de lydene som er standard. Er jeg fornøyd med Axe? Ja, veldig fornøyd og veldig fornøyd med lyden også. Savner jeg rørforsterkerne jeg har hatt? Tja, noen savner jeg, noen savner jeg ikke. Jeg har oppdaget for meg selv at å spille gitar gir glede, og det å skru lyd er "helt ok"..

Synes at Orange Rocker 30 komboen jeg hadde låt utrolig bra på kanal 1 med kun en volumknott. Axen låter også bra, men har så mye instillinger at jeg ofte skrur mer enn jeg spiller. Vurderer å bytte tilbake til rør igjen, men vi får se. Det er vel mer skruing som skal til :)

For ordens skyld så mener jeg at Axen låter flott til hjemmeøving, leking og innspilling. Men det vurderer å skaffe en Orange OR50 + 2/4x12" kabinett å bruke i bandsammenheng.

Endret av siimen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med IT om dagen, leker med analoge saker om kvelden.

Det er bare deilig at ampen har et eget vesen, noen dager er han seig og lat, andre dager er han i knallform.

Jeg har også svimla meg helt bort i guitar rig og blitt inspirert av det, så det er bare å kjøre på med det man selv finner ut at er best.

På øving må jeg ha røramp som får bukse og hud til å flagre... Det er terapien jeg ikke visste at jeg trengte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Marshall 100w med 2 stk 4x12 kabinett i ryggen i et band .. flagrer i buksa det.

I et annet band bruker jeg AxeFx med Atomic CLR .. skrur jeg den opp er det bukseflagring og trøkk så det holder ...

Hører meg egentlig bedre og tydeligere med Axe løsningen da monitor(ene) står rett foran meg når jeg spiller ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal sies jeg syntes det var vanskelig å få noe godt inntrykk av gitarlyden så langt bak vokal og trommene i mixen..... Rytmelyden dems hørtes da grei nok ut, mens noe av sololyden var ganske fet og noe av det syntes jeg låt litt dritt.

Sooooooooo, ikke no spes mer for eller imot etter det der. Kirk is still Kirk........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"James' heavy rhythm patch is based on his most recently used "traditional" rig. Blend of Mesa/Boogie and Diezel amp models. IR Capture and Tone Matching were both used. And finally a James and Chad (James' guitar tech) tweaking session to nail down the final sound."

Det skal vel sikkert komme en DVD/Bluray av dette, sikkert litt bedre mix da.

Hetfield låter bra, og Kirk låter mm..Ikke så bra som vanlig antageligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt et utvalg rør-forsterkere gjennom 30 år (Tone King, Div13, Marshall, Mesa, Fender, Vox, Peavey m.fl) og har også forsøkt moderne løsninger med redusert effekt i sluttrinn for hjemmebruk. Kjøpte bla en Mesa Mark V combo som allround-forsterker da den kom nettopp fordi den kunne begrenses. Jeg prøvde meg tidlig på digital forsterker-emulering, men forkastet det lenge fordi jeg ikke syntes at lyden holdt mål. Digitech's RP-serie ble vendepunktet for meg. Nå bruker jeg en Kemper Profiler med en eller annen form for FRFR forsterker/høyttaler. Dvs normalt et par billige studiomonitorer eller headset hjemme, og enten powered-wedge eller IEM til øving og på gigs. Alt fra headset til stadionrigg duger og KPA'en gir samme lyd i alle situasjoner. KPA'en ble valgt fordi den i motsetning til flere konkurrenter har knotter med direkte tilgang til viktige parametre uten å gå gjennom et meny-system. I flere sammenhenger gjør jeg ikke annet enn å finne en egnet forsterkermodell og så skru på gain, volum og toneknotter som om det var en vanlig rør-amp. I rack med en wireless-receiver blir det en pakke på rundt 10 kg. For ryggen er det gunstig fremfor de 4 trailerlassene med rør-amper som skal til for å gi like store variasjons-muligheter. I KPA'en kan også main-out frikobles fra master-volume til monitor/headset etc. Dvs at FOH mottar samme signalnivå uavhengig av hvordan jeg skrur min engen monitor-løsning på scenen. Det setter lydteknikerne stor pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"James' heavy rhythm patch is based on his most recently used "traditional" rig. Blend of Mesa/Boogie and Diezel amp models. IR Capture and Tone Matching were both used. And finally a James and Chad (James' guitar tech) tweaking session to nail down the final sound."

Det var det andre som slo meg med en gang Axe'n kom. Må være gøy å teste ut kjente ampkombinasjoner. Deizel Vh4 ch3 + MkIIc+ eller VH4 ch 3 + Marshall SB eller Demeter preamp + VoxAC30..... Dumble SSS + fender vibroverb. Finns forresten SSS i Axe'n? Er mye man kan leke seg med der ass. Men min erfaring med sånn leking (dog med røramper) er jo litt sånn "ok, så det låter sånn. Sooooo, hva skal jeg bruke det til? Metallica cover band? Exit light på julebordet?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noen spesifikk SSS, bare Overdrive Special som jeg kommer på i farten.

Jeg var fascinert med tonematching og de greiene i starten når det kom på Axe'n.

Etterhvert ble fascinasjonen av at det låt likt som den og den litt borte selv om det er ganske utrolig at det går ann.

Når jeg var fjortis ville jeg jo drept for å få gitarlyden til den og den og nå når det går ann vil jeg bare ha min egen lyd haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeps, det er moro å "leke" og lete etter andres lyder, VH1 lyden eller AFD yden osv. men man kommer liksom til et punkt hvor man biter seg selv i (van) halen ass.

Det er jo på en måte det mest opplagte greia med Axe, å spille coverlåter med akkurat samme lyd/oppsett som orginalen. Men faen ass hvis jeg skal skru 1-2 patcher for hver av de 25 låtene vi spiller blir jo en jævla mye skruing.....

Men det hadde jo vært noe spesielt med en som kommer opp etter en gig å sier "Du, brukte du ODS modellen i Axe'n på den SRV låta, for på akkurat den brukte han egentlig Marshall SL + en Fender Showman på skiva ass så det blei litt feil overtoneklang og høy mellomtone............ ".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så jævlig glad for at jeg ikke føler noe sug etter å kopiere andres gitarlyd ass :)

Hva vil det si i denne sammenhengen? Kopierer de mest de som spiller på riktig type forsterker, eller de som kan herme de samme forsterkerne digitalt? På den ene siden har du en Axe som faktisk kan komme veldig tett opptil en spesifikk lyd ved å kopiere, samtidig gir samme boks ekstremt mange flere muligheter som gjør det enklere å finne noe eget. En røramp - som er det naturlige å sette på andre siden - brukes gjerne fordi "alle andre" gjør det. Altså en annen form for kopiering, bare bytt rør for en mer britisk vreng, en spesifikk mod på OD så låter den sånn og sånn, skjema ditt for mildere datt. Kopi?

Forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.