Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker rundt lyd; hva hører vi?


Antitube

Anbefalte innlegg

To ting:

1: Jeg har fått helt aversjon mot å bruke tiden min på å crosse frem og tilbake i menyer

for å stille på variabler jeg i utgangspunktet ikke visste eksisterte.

Og når jeg har brukt flere uker på det, finner jeg ut at jeg bare har brukt 3% av mulighetene som dingsen har.

I tillegg har dingsen ofte en manual på tykkelse med bibelen.

Og manualen er heller ikke til mer nytte enn bibelen for meg når jeg skal skru.

2: Jeg liker lyden fra en god gitaramp. Da tenker jeg ikke på lyden gjennom en PA, eller i mikserom i studio.

Jeg tenker på lyden av amp i rommet. Veien for å kunne leve med modelering er å gi avkall på den gleden.

Etter å ha forsøkt flere ganger har gitt opp å forandre på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det instrumentet jeg spiller er 6 strengs el gitar med rørforsterker. Gjerne med noen pedaler imellom. Det er veldig gøy og jeg har brukt endel tid på å prøve å beherske det her instrumentet. Holder på fortsatt men det begynner etterhvert å låte ok.

Som Gunnar er det jeg først og fremst sysler med å stå å spille i et rom med et par andre karer og det er i den settingen jeg prøver å få det til å låte best mulig. En gang innimellom rocker vi et julebord eller et bryllup eller en fest eller no sånt og det er aldri i så store rom at vi trenger å mic'e opp gitar. Så eneste grunn jeg kan se til å skulle benytte meg av modellering er praktiske årsaker. Ingen skal fortelle meg at det er enklere å få det til å låte bra i de settingene jeg bruker amper og kabinettet har hjul så det er fint lite jeg bærer det så praktisk er ikke no tema. Jeg skrur ampene på, så låter de bra, that it.

Så er det det evinderlige diskusjonen om at hvis du ikke fikk bla bla bla til å låte bra så har du ikke brukt riktig bla bla bla eller lastet ned siste bla bla bla eller skrudd av/på bla bla bla eller brukt nok tid............. WTF? Nok tid? feil firmware? Versjon 12.7? Who føkkin cares. Turn the shit ON and play some music.......

Røramper på vei ut? Det jo en påstand ihvertfall om ikke annet......... Blir gjerne dratt frem av folk som sitter hjemme i kjellern og leker for seg selv eller YT fanklubben på sånt leketøy........ eller veldig gjerne vil høre hjemme blant de rette folka på et eller annet føkkings internettforum, ha ha ha ha ha ha. Suckers......... Du ække no nærmerer James Hetfield fordi om han spiller på en Axe enn jeg er Kirk Hamster fordi jeg har en TS9. Føkkings internett ...........

Jeg kan ikke nevne en eneste låt eller skive jeg hører på som er spilt inn med en modelleringsgreie. Hmmmmmmmmmm, nope, Ikke en.........

Jeg skal tenke på å revurdere mitt syn på modellering når fanboyza slutter å høres ut som en jævla gjeng nykristne evangelister som har sett lyset i forrigårs og har det som sin nye misjon å prøve å frelse resten av verden. Vet ikke om dere er helt klar over at for stort sett hele resten av verden høres dere ut som en homo som nettopp kom ut av skapet og har vært og fått seg kukk i ræva for første gang..............

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. I følge Vai's egne ord bruker han axe'n til alt på gigs nå. Men ikke når han øver.

Da bruker han noe enkelt som er for hånden... :)

Jeg er 99.4% sikker på at Vai fremdeles bruker AxeFX kun til effekter.

Bilder fra siste og foregående turneer viser Carvin amper på scenen og alt jeg har lest og hørt tyder på det samme.

På den andre siden bruker jo jeg AxeFx på gigs nå da ... <_<

Atomic CLR er helt klart veien å gå ... låter panser selv med en høyttaler.

Jeg kjører trådløst i tillegg så scenegulvet har EN kabel til fotbrettet.

Axe'n er helt gull live - det er ikke en ting jeg ikke har fått satt sammen av presets med effektmuligheter.

Hjemme .. i hus .. bruker jeg røramper og får blåst fra meg ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AxeFX o.l. låter temmelig imponerende etter hvert, men det er ikke mye som slår brukervennligheten til en 1-kanals røramp. Når du står på scenen, midt i låten, og vil ha bittelitt mer/mindre av noe er det bare å dytte litt i en knott. Jeg orket ikke å sette meg inn i en Boss Looper en gang, manualen var jo på hundrevis av sider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt min downperiode med småbarnstid før jeg tok opp spilling igjen. Jeg begynte da med billig solid state combo og et par multieffects. Og konklusjonen kom ganske raskt: Mulig å få til god lyd, men alt for mye tid gikk med til fikling i menyer og skruing av digitale parametre. For meg tilsvarte ikke gleden av å finne en bestemt sound tiden det tok å skru den. Det gjorde meg ihvertfall ikke til noen bedre gitarist.

Så ble det en liten røramp fra Blackstar. Mye enklere, men etter en stund savnet jeg litt fleksibilitet.

Alle gode ting er tre, og for meg ble det hybridløsning i form av en liten Fender Super Champ XD. Med tradisjonelle effekt pedaler foran og 17 forhåndssimulerte forsterkere (1 clean channel + 16 å velge i på ch2) så får jeg til det meste av det jeg ønsker med 4-5 favorittsimuleringer.

Så hvis spørsmålet er rør eller simulering, så sier jeg ja takk til begge.

Jeg spiller for øvrig mest bass i band, og der har jeg ikke rør. Men så er bass en litt annen historie også...

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gjenta meg selv til det kjedsommelige: personlige preferanser. Alle har noe de foretrekker fremfor noe annet. For all del, man kan gjerne starte en diskusjon som omhandler digitalt vs. analogt, men den er forholdsvis poengløst dersom man har et ønske om å komme frem til en endelig konklusjon på hva som "låter best". For å dra det litt utenfor det som spesifikt blir diskutert her: Jeg kjenner folk som synes Apple sine ørepropper låter fullstendig konge. Jeg får elveblest og brekningsfornemmelser hvis jeg må høre musikk igjennom de. Alas, de låter dritt. Synes jeg.

Når det er sagt: Jeg fikler med både analogt og digitalt, og kommer som regel frem til noe som jeg synes låter veldig fint. Om samtlige er enige med meg; det tør jeg sette penger på at ikke stemmer. Men det funker da i det minste for meg, og da er jeg ikke så veldig opptatt av hva som er "best", eller om noen måtte mene at det ikke låter bra nok på grunnlag av hva det faktisk er eller ikke er.

Til slutt: Har savna deg, Glukis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det instrumentet jeg spiller er 6 strengs el gitar med rørforsterker. Gjerne med noen pedaler imellom. Det er veldig gøy og jeg har brukt endel tid på å prøve å beherske det her instrumentet. Holder på fortsatt men det begynner etterhvert å låte ok.

Som Gunnar er det jeg først og fremst sysler med å stå å spille i et rom med et par andre karer og det er i den settingen jeg prøver å få det til å låte best mulig. En gang innimellom rocker vi et julebord eller et bryllup eller en fest eller no sånt og det er aldri i så store rom at vi trenger å mic'e opp gitar. Så eneste grunn jeg kan se til å skulle benytte meg av modellering er praktiske årsaker. Ingen skal fortelle meg at det er enklere å få det til å låte bra i de settingene jeg bruker amper og kabinettet har hjul så det er fint lite jeg bærer det så praktisk er ikke no tema. Jeg skrur ampene på, så låter de bra, that it.

Så er det det evinderlige diskusjonen om at hvis du ikke fikk bla bla bla til å låte bra så har du ikke brukt riktig bla bla bla eller lastet ned siste bla bla bla eller skrudd av/på bla bla bla eller brukt nok tid............. WTF? Nok tid? feil firmware? Versjon 12.7? Who føkkin cares. Turn the shit ON and play some music.......

Røramper på vei ut? Det jo en påstand ihvertfall om ikke annet......... Blir gjerne dratt frem av folk som sitter hjemme i kjellern og leker for seg selv eller YT fanklubben på sånt leketøy........ eller veldig gjerne vil høre hjemme blant de rette folka på et eller annet føkkings internettforum, ha ha ha ha ha ha. Suckers......... Du ække no nærmerer James Hetfield fordi om han spiller på en Axe enn jeg er Kirk Hamster fordi jeg har en TS9. Føkkings internett ...........

Jeg kan ikke nevne en eneste låt eller skive jeg hører på som er spilt inn med en modelleringsgreie. Hmmmmmmmmmm, nope, Ikke en.........

Jeg skal tenke på å revurdere mitt syn på modellering når fanboyza slutter å høres ut som en jævla gjeng nykristne evangelister som har sett lyset i forrigårs og har det som sin nye misjon å prøve å frelse resten av verden. Vet ikke om dere er helt klar over at for stort sett hele resten av verden høres dere ut som en homo som nettopp kom ut av skapet og har vært og fått seg kukk i ræva for første gang..............

hahahahahaha :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D Helt enig og ler meg ihjel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det det evinderlige diskusjonen om at hvis du ikke fikk bla bla bla til å låte bra så har du ikke brukt riktig bla bla bla eller lastet ned siste bla bla bla eller skrudd av/på bla bla bla eller brukt nok tid............. WTF? Nok tid? feil firmware? Versjon 12.7? Who føkkin cares. Turn the shit ON and play some music.......

This ^

Jeg kan ikke nevne en eneste låt eller skive jeg hører på som er spilt inn med en modelleringsgreie. Hmmmmmmmmmm, nope, Ikke en.........

Mener at Matthew Bellamy broker ett par Kempere og en Axe FX på den siste live plata til Muse (Live at Rome Olympic Stadium)... Bra plate...

Sånn tips altså :)

Vi er rimelig enige lell altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å gjenta meg selv til det kjedsommelige: personlige preferanser. Alle har noe de foretrekker fremfor noe annet. For all del, man kan gjerne starte en diskusjon som omhandler digitalt vs. analogt, men den er forholdsvis poengløst dersom man har et ønske om å komme frem til en endelig konklusjon på hva som "låter best". For å dra det litt utenfor det som spesifikt blir diskutert her: Jeg kjenner folk som synes Apple sine ørepropper låter fullstendig konge. Jeg får elveblest og brekningsfornemmelser hvis jeg må høre musikk igjennom de. Alas, de låter dritt. Synes jeg.

Når det er sagt: Jeg fikler med både analogt og digitalt, og kommer som regel frem til noe som jeg synes låter veldig fint. Om samtlige er enige med meg; det tør jeg sette penger på at ikke stemmer. Men det funker da i det minste for meg, og da er jeg ikke så veldig opptatt av hva som er "best", eller om noen måtte mene at det ikke låter bra nok på grunnlag av hva det faktisk er eller ikke er.

Til slutt: Har savna deg, Glukis. :)

Savna? Har vært her hele tiden jeg.......... er bare postene mine som blir sletta.......... er jo blitt så jævla føkkings politisk korrekt her inne at det har blitt helt umulig å kommenterer noen ting lenger for en stakkars frittalende forumsanarkist....... så jeg sitter heller hjemme og runker foran youtube hvor jeg har min egen lille gruppe med fanboooys som syntes hver føkkings tone jeg får ut av den siste hjemmesnekra ampen min er helt føkking genious. Det de ikke vet er at jeg ikke har tid til å snekre noen amper så jeg bare kjører noen modeller i en Axe i bakgrunnen og fake'r hele greia..... Here's my new Dumble curcuit....... "ohhhhh sounds exactly like the real thing!"............ yeah right, says all that have played a real Dumble....

Sorry ass, høstmørke er no dritt, nå kan snøen godt komme å farge alt hvitt!

Tror jeg lager meg et eget forum hvor jeg kan skrive hva jeg vil................. no, wait a minute..............

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del hører en god del slurv og feil når jeg spiller. Dette selv om jeg spiller på Axe-FX II (ja, den superdyre nyeste, skulle tro den kunne fikse spillinga). Min går rett inn et sluttrinn og inn i et gitarkabinett. Ingen studiomonitorer, PA eller annet, det låter likevel mer enn bra nok for min del. Hvordan det låter? Det låter slik at det blir morsomt å spille, jeg gleder meg til å skru på anlegget og jeg spiller mer enn før. Det står gjerne på hele dagen. Det er noe av det første jeg skrur på når jeg kommer hjem fra jobb (evt våkner dersom det er fridag) og det tredje siste jeg skrur av om kvelden. Det for meg er en god forsterker, den trigger spilleglede. Jeg har etter et par måneder fortsatt ikke begynt å fikle med innstillinger, men jeg har erfart at den ene gitaren min låter mye dårligere enn andre. Årsaken til dette vet jeg ikke, jeg bruker likevel den som låter dårligst fordi det er den som står i stativet. Og likevel spiller jeg mye mer enn før.

Kan ikke se for meg noe umiddelbart behov for å bruke penger på rør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sitere gutta på Andertons (morsomme videoer på youtube jah): Hvordan du FØLER det har mye for hvordan du oppfatter

lyden. Altså, sitter du med en god følelse så kan det påvirke din oppfatning av lyden, selvom nyansene kanskje

er så små at menneskeører ikke oppfatter det.

Eksempel: Jeg liker looken av mahogni bedre enn korina, ergo synes jeg mahogni høres bedre ut. Men jeg hører ikke store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.