Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker rundt lyd; hva hører vi?


Antitube

Anbefalte innlegg

Metallica skal jo spille på kjøligere breddegrader nå med kunn Axe-FX på både gitarer og bass.

Noen morsomme poster fra Matt på Fractal forumet ang det.

Vet... :D . Jeg er helt overbevist om at rør-amper ser sine siste dager.....

Det var jo snakk om at elgitarens dager var talte også en gang på 80-90 tallet. Flott med nye produkter altså, men noen av oss får ting til å fungere med tried and true fremdeles. Og jeg er på ingen måte noen purist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, blir det ikke litt kjedelig med fire mesa-bokser?

Vel, jeg synes bare ikke noe annet låter riktig når jeg spiller selv.

Det blir alltid bare…..ah! nesten…..

Aaaahhh... Skjønner følelsen. Har kjent den jeg og. Man blir aldri fornøyd.

My man stevie vai advarer alle mot lydfella, for han har også vært der og måtte

riste det ut av kroppen for å begynne å konsentrere seg om det som gjelder: Spille gitar... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo snakk om at elgitarens dager var talte også en gang på 80-90 tallet. Flott med nye produkter altså, men noen av oss får ting til å fungere med tried and true fremdeles. Og jeg er på ingen måte noen purist.

Japp. Og når data-alderen kom for fulgt spådde alle et papirløst samfunn. Så feil kan man ta.... :D

Men helt ærlig. Fra mitt syn kalkulerer jeg med faktiske kostnader. En røramp er rådyr i forhold

til hva du får om du kjøper en god DSP. Og jeg hater å bytte RØR.....

Har jeg en axe-fx med en fornuftig amp; Clapton? Jeg har lyden. Vai? Jeg har lyden. John Mayer, John Harrington,

Jimie Hendrix, Walter Becker, og til og med Robert Johnson? Jeg har lyden. Samt alle mine egne setup.

Klart dette er framtiden... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg vil helst høres ut som meg selv, og det får jeg enklest til på en enkel (og rimelig) røramp med en håndfull pedaler som krydder.

Klart dette er fortiden. ..

Det er jo kuult og greit det og da.... :D

Jeg selv har alltid vært en technofreak, selv nå i min alder. Og jeg er lei dyre røramper.

Jeg er villig til å legge ned de første 2 månedene på en AXE-FX for endelig å få

min siste setup i livet. Etter det gidder jeg ikke mer..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg vil helst høres ut som meg selv, og det får jeg enklest til på en enkel (og rimelig) røramp med en håndfull pedaler som krydder.

Klart dette er fortiden. ..

Vet ikke... Man har kanskje lett for å se på rør-freakere som fanatikere, men det er

jaggu ikke noe bedre med oss DSP-freakere heller. Nei, vi får heller begynne med

å spille på gitaren i stedet for å fokusere så psykotisk på lyden.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er villig til å legge ned de første 2 månedene på en AXE-FX for endelig å få

min siste setup i livet. Etter det gidder jeg ikke mer..... :D

Uansett hvordan man snur og vender på dette er modelling etterligning. Når en er teknofrik og skal legge inn årene etter innkjøp av allerede eksisterende utstyr ser jeg for meg mangler i innsikten av hvordan dette fungerer.

Med fremtidige kraftigere DSPer vil en få flere MIPS og bedre etterligning.

Det er morsomt å etterligne, og det må prøves. Uansett, gleden ved å se det lyser inne i forsterkeren og hygge seg med fet lyd, den kan ikke etterlignes.

Når jeg 30 år for sent kjøpte meg gitar måtte jeg ha Les Paul. Slik de ble produsert i midten av forrige århundre.

Rare fassonger, rare farger og aktive pickuper kan andre drive med. Jeg vil ha godfølelsen.

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man snur og vender på dette er modelling etterligning. Når en er teknofrik og skal legge inn årene etter innkjøp av allerede eksisterende utstyr ser jeg for meg mangler i innsikten av hvordan dette fungerer.

Espen

Legger ikke inn åren gutt, jeg går videre.... :D Utforsker og videreutvikler med lyd... :)

Ellers er jeg vel enig i hva du skriver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvordan man snur og vender på dette er modelling etterligning. Når en er teknofrik og skal legge inn årene etter innkjøp av allerede eksisterende utstyr ser jeg for meg mangler i innsikten av hvordan dette fungerer.

Med fremtidige kraftigere DSPer vil en få flere MIPS og bedre etterligning.

Espen

Det er ikke lenge før rørampene etteligner dsp'r. Det blir en trist utvikling. Minner meg litt

om diskusjonen rundt cd og vinyl.... :D

Endret av CastorFiber
Skrivefeil, i sakens anledning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte noen år med POD XT PRO og HD, og var ganske fornøyd. For min del var det jo helt topp å frakte et tounits, ganske lett gitaranlegg som ble plugget rett i bordet. Årene før POD-"epoken", var jeg vant til at det var et lite h... å bære rørforsterkere (forforsterker, sluttrinn og G-major) og 4x12 kasse opp i en høy tredjeetasje uten heis en gang i uka + rundt omkring på spillejobber.

Nå som jeg har hjemmestudio og bandet øver hjemme hos meg, er det ikke lengre behov for å flytte så mye frem og tilbake. Da velger jeg å gå for det jeg synes låter best for tiden. Det kan jo selvfølgelig endre seg, men nå er det igjen Mesa som funker best for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte noen år med POD XT PRO og HD, og var ganske fornøyd. For min del var det jo helt topp å frakte et tounits, ganske lett gitaranlegg som ble plugget rett i bordet. Årene før POD-"epoken", var jeg vant til at det var et lite h... å bære rørforsterkere (forforsterker, sluttrinn og G-major) og 4x12 kasse opp i en høy tredjeetasje uten heis en gang i uka + rundt omkring på spillejobber.

Nå som jeg har hjemmestudio og bandet øver hjemme hos meg, er det ikke lengre behov for å flytte så mye frem og tilbake. Da velger jeg å gå for det jeg synes låter best for tiden. Det kan jo selvfølgelig endre seg, men nå er det igjen Mesa som funker best for meg :)

Ja, det er et helvetes blodslit for oss som ikke har ansatte til å bære.... :D

Dersom man er fornøyd med en røramp til mellom 5 - 12 lapper, og man ikke trenger å

bære dråget gjennom hele Norge er jo det en rimelig løsning :-)

Men nå en gang for alle skal jeg investere i noe endelig og for resten av livet.

Med en AXE har jeg ALT jeg kan drømme om av lyd med en god combo-amp

for resten av livet mitt, før jeg for gikt i henda.... :D

Men jeg ser poenget ditt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt POD... har hatt Boss GT6... har hatt 11R og har nå tre røramper og en Kemper.

Har også amplitube og Guitar Rig 4....

En får greit resultat med POD... when the drummer kicks in og slikt...

En får greit resultat med en Boss GT6 også...

Men for mye skruing etter min smak bare for greit. Publikum vil nok sikkert ikke klage på lyden men den responsen jeg får som spiller er ikke helt hvor den skal.

Har ikke prøvd disse software greiene for publikum, men har derimot vært på konsert med en av disse "gammelkara" som nå sverger til en Mac og Guitar Rig rett i PA... for å si det rett ut... det er bare så mye en trommis klarer å skjule.

11Rack er et kjempesteg opp. Enklere å skru seg fram til litt ekstra. Ulempen er at en må ha Pro Tools for å kunne skru lyd via en datamaskin... men jeg ser fortsatt ikke at den klarer å erstatte en rør-amp.

Trodde forsåvidt ikke at en Axe eller Kemper kunne heller... og er fortsatt der, men pokker heller... det er jaggu greit nært.

Nå har jeg ikke fått testa en Axe FX men Kemper på en grei monitor er fantastiske greier... og masse flotte lys og utseende som en Star Trek rekvisita til tross... den er svært enkel å skru på...

Til studio/hjemmebruk så erstatter Kemperen glatt det som er av rør-amper... men vil nok fortsatt ha med meg favoritt ampen ut av huset :)

At diverse bigshots innen bransjen nå sverger til Axe FX og Kemper er ganske naturlig... for det første så kommer de ikke bare med en unit og ett midibrett. Det er langt mer som hjelper de med å få akkurat det de vil ha... og i tillegg så har de teknikere som gjør hva de kan for at artistene skal få best og mest mulig ut av disse. For meg som ikke har det så passer det seg bedre med min Lil' Elvis som har en volum og en tone... og innebygd tremolo og voltage scaling dersom jeg vil bli veldig teknisk av meg... Insta-chills...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.