Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Tanker rundt lyd; hva hører vi?


Antitube

Anbefalte innlegg

Hei folks :) . Jeg er ny her, så jeg kan fortelle litt om meg selv.

Er 54 år (gammal sidrompa gubbe) og har schpela gitar siden jeg

var ca 5 år. Seff har jeg hatt noen dødperioder når familie og barn

var viktigst. Ok, sånn er det for oss alle.... :)

Men.....

Jeg har hatt mange rørforsterkere gjennom livet og vært veldig

happy med noen, men ikke alle. I dag har jeg ingen rør i det hele tatt.

Jeg er en av gitaristene i et sidrompa hobby-band som består av

flere oldisser som tidligere spilte mer proft, men har det kun som hobby

i dag. Trenger jeg fortelle hva vi spiller mest, høøø... :D . Klasisk rock og bluezzz... :)

(så kom til poenget da gubbe-F***) :)

I dag sitter jeg faktisk kun med 2 forsterkere og de er solid state.

(snakk om å banne i kjærka)

Men det beste jeg faktisk har spilt gjennom noen gang, og sammenligna med

diverse tuber, er faktisk min Pod xt-live kobla i rompa på en søt liten

Crate Powerblock 150W mono. Jeg går forbi preampen og rett i ampen. Det låter så jævlig

bra at flere godt erfarne musikere bare flirer og konstaterer at tube er oppskrytt :D:D .

Craten er dessverre utgått fra markedet, men finner jeg en slik

en brukt på nettet kjøper jeg enda en TVERT!

Men jeg innrømmer at jeg også savner noen av mine gode valver. Men de er jo så

jævla upraktiske i heimen dersom du skal få noe ut av dem. Du må spille HØYT!

Jada, jeg vet at du får søte små tuber på 5 watt, men de kan ikke sammenlignes

med den fleksibiliteten du får med mitt oppsett med pode'n.

Ok, poden krever mye, veldig mye arbeid for å få den til å låte veldig bra.

Men når det er gjort, så er det liksom gjort.

Men dere da gutta, er det kun rør som gjelder? :D:D:D

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på Mesa boogie siden midten på 90 tallet, og har hatt både transistor, pod, og andre amp plugins og diverse modulerte greier.

Etter jeg fikk en Mesa Mark IIC+ i 2003 har jeg aldri funnet en amp som er så dynamisk og låter det du spiller. Så for min del kommer jeg aldri til å bytte til noe annet enn rør, men jeg kommer heller ikke til å anskaffe meg noe som er grisekomprimert som mange av dagens hippe amper. Responsen mellom mine hender, fingrer og ører blir bare feil.

Jeg har fire Mesa Mark forsterkere og de låter konge på lavt og høyt volum så lenge du lærer å skru dem. Men jeg er naturligvis subjektiv, men det er alle andre på dette forumet òg :D

Må i tillegg også si at jeg er over førti år og er med i sidrumpa gammal gubbe klubben. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er happy er det vel og bra. :)

Jeg har både digital preamp (AVID Eleven Rack) og skikkelig røramp (gammel Fender Bassman 50) og jeg trives med begge deler, til hvert sitt bruk. Som du selv skriver så krever digitale dingser ofte ganske så mye tweaking for at det skal låte bra, og slik er det med Eleven Rack-et mitt også, når jeg kjører det med sluttrinn og skikkelig gitarkabinett (har ikke prøvd det med spesialsydd FRFR-monitor, Atomic CLR eller lignende).

For meg er en enkel røramp, combo eller topp, det aller enkleste. Kanskje lettere å ta et POD-brett under armen på vei til spillejobb enn å fylle bilen med halfstack, men så blir man sittende og tweake på nytt om man ikke kommer til ekstakt samme sluttrinn og kabinett man bruker på øvingslokalet..., og da er man egentlig like langt, eller?

Jeg har aldri turt å ta med meg Eleven Rack-et på spillejobb, ikke så langt i hvert fall, men blir vel å teste det ut en eller annen gang.

Det med at det skal være så høyt med røramper er jeg enig i, men jeg føler det samme med digital modulering også. "Rockelyden" er vi vant til å høre på et visst lydnivå og det blir ikke det samme om man skrur ned, være seg en røramp eller en digital sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nick (?), og du fører språket temmelig breialt. Får trøbbel med å ta deg helt "særriøst" as.

Har prøvd det aller aller meste gjennom 30 år som aktiv musiker, og har enda til gode å bli overbevist om "det ene rette". Akkurat nå er det en middels kraftig røramp, en god gitar, gode ører og brukbare fingre som gjelder.

I morra? Hvem vet. Jeg har ikke fasiten.

Endret av Gubbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en drøss med røramper.

Diezel, Marshaller, CAE, VHT, Soldano, Engl, Peavey, Carvin, ca 10 forskjellige Mesaer!

Bruker idag Fractal Axe FX II (Og littgrann Kemper rack)

Kontollerbarheten er greia med modelleringssakene, man trenger ikke spille høyt og lydteknikkere er

veldig fornøyd med å unngå cabs med høy lyd på scena.

Røramper låter knall, men de må opp på et visst volum for å finne sweetspot'n og låter ofte forskjellig fra dag til

dag avhengig av temp hvor lenge de har stått på.

Rørslitasje/holdbarhet er og en faktor.

Til trådstarter: Hvis du er happy med Pod bør du forresten prøve Axe-FX eller Kemper (11R er også et nivå over alle Pod'er)

Tror du kommer til å få et lite sjokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Hvis du er happy med Pod bør du forresten prøve Axe-FX eller Kemper (11R er også et nivå over alle Pod'er)

Tror du kommer til å få et lite sjokk

Heisann... :) Åja, tror du ikke jeg veit om axe'n, heeehee :-). Hvem er det ikke som ønsker seg en sånn?

Den er prøvd, spilt på, og jeg er frelst. Det er det første jeg kommer til å kjøpe av toy når jeg får råd.

For den koster litt da. Men så er det noe med å imponere de andre gutta. Men skal jeg ha den, må jeg også

invistere i en råere amp. F.eks Atomic poweramp. Den får man ikke kjøpt her i norden, men jeg må

bestille den fra statene. Litt av en kombi gitt... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt på Mesa boogie siden midten på 90 tallet, og har hatt både transistor, pod, og andre amp plugins og diverse modulerte greier.

Etter jeg fikk en Mesa Mark IIC+ i 2003 har jeg aldri funnet en amp som er så dynamisk og låter det du spiller. Så for min del kommer jeg aldri til å bytte til noe annet enn rør, men jeg kommer heller ikke til å anskaffe meg noe som er grisekomprimert som mange av dagens hippe amper. Responsen mellom mine hender, fingrer og ører blir bare feil.

Jeg har fire Mesa Mark forsterkere og de låter konge på lavt og høyt volum så lenge du lærer å skru dem. Men jeg er naturligvis subjektiv, men det er alle andre på dette forumet òg :D

Må i tillegg også si at jeg er over førti år og er med i sidrumpa gammal gubbe klubben. ;)

Bra det er flere av oss i gubbeklubben her.... :D

Men du, blir det ikke litt kjedelig med fire mesa-bokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er happy er det vel og bra. :)

Jeg har både digital preamp (AVID Eleven Rack) og skikkelig røramp (gammel Fender Bassman 50) og jeg trives med begge deler, til hvert sitt bruk. Som du selv skriver så krever digitale dingser ofte ganske så mye tweaking for at det skal låte bra, og slik er det med Eleven Rack-et mitt også, når jeg kjører det med sluttrinn og skikkelig gitarkabinett (har ikke prøvd det med spesialsydd FRFR-monitor, Atomic CLR eller lignende).

For meg er en enkel røramp, combo eller topp, det aller enkleste. Kanskje lettere å ta et POD-brett under armen på vei til spillejobb enn å fylle bilen med halfstack, men så blir man sittende og tweake på nytt om man ikke kommer til ekstakt samme sluttrinn og kabinett man bruker på øvingslokalet..., og da er man egentlig like langt, eller?

Jeg har aldri turt å ta med meg Eleven Rack-et på spillejobb, ikke så langt i hvert fall, men blir vel å teste det ut en eller annen gang.

Det med at det skal være så høyt med røramper er jeg enig i, men jeg føler det samme med digital modulering også. "Rockelyden" er vi vant til å høre på et visst lydnivå og det blir ikke det samme om man skrur ned, være seg en røramp eller en digital sak.

Du har helt rett angående mye tweeking og slik. Du må faktisk like det og være

litt nerd. Men man får så ekstremt mye igjen når det er lært. Jeg vet ikke hvor mange

uker og timer jeg har tweeket podden, men nå er den der den skal være.

Jeg har seff valgt ut mine favorittforsterkere og konsentrert meg om dem.

Å tukle med alle sim-amper i den er bare å glemme. Da blir du aldri ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra nick (?), og du fører språket temmelig breialt. Får trøbbel med å ta deg helt "særriøst" as.

Har prøvd det aller aller meste gjennom 30 år som aktiv musiker, og har enda til gode å bli overbevist om "det ene rette". Akkurat nå er det en middels kraftig røramp, en god gitar, gode ører og brukbare fingre som gjelder.

I morra? Hvem vet. Jeg har ikke fasiten.

Hei du.... :) . Gjør livet enkelt. Få deg en Axe og en Atomic Reactor amp. Da er du i mål for ever.

Det skal jeg ha meg i 2014... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Atomic Reactor til Axe'n!

Kjøp Atomic CLR, det er helt seriøst en helt annen verden.

Reactor var mer for forrige generasjon modellers.

Axe FX II/Kemper låter så bra at du vil ha noe som spiller så flatt som mulig.

Det er vel venteliste på uti Mars neste år på CLR ettersom jeg har forstått, men den som venter på noe godt...

Har hatt mine et års tid snart er det vel og de tar rotta på alt, også monitorer som koster langt mere!

Har spilt på Axe siden 2007 og testet og hatt mange monitorløsninger, CLR is it.

Endret av Debris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg di verre ikkje 50 års erfaring med gitar og ljod, men eg har ei ganske klar meining om kva eg likar best: røyr! Røyr læt varmt, crispt og fyldig på ei måte andre teknologiar ikkje gjer (IMO).

Eg har spelt live (og i andre situasjonar) med både transitoramp, Pod, 11R og Axe-FX. Det læt greitt nok, men ikkje noko meir. Det er eigentleg argument nok for meg.

Og litt på sida: eg trudde dette skulle vera ein litt filosofisk tråd om ljod, men det var det di verre ikkje.

Óg samd med Gubben, kjekt om me held eit nokolunde korrekt språk.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp Atomic Reactor til Axe'n!

Kjøp Atomic CLR, det er helt seriøst en helt annen verden.

Reactor var mer for forrige generasjon modellers.

Axe FX II/Kemper låter så bra at du vil ha noe som spiller så flatt som mulig.

Det er vel venteliste på uti Mars neste år på CLR ettersom jeg har forstått, men den som venter på noe godt...

Har hatt mine et års tid snart er det vel og de tar rotta på alt, også monitorer som koster langt mere!

Har spilt på Axe siden 2007 og testet og hatt mange monitorløsninger, CLR is it.

Heisann. Takk for den infoen. Tenkte å kjøpe den brukt, men da dropper jeg det...

Begynner nok å henge litt etter jeg huH? Fint å få sånne tips fra noen

som er litt mer up to date..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.