Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ujevn vokal


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Jobber med et vokalspor med noe ujevn volum/bass/diskant, ettersom vokalisten (meg) har vugget litt frem og tilbake. Hjelper med litt EQ- og kompressor-tweaking, men kommer ikke helt i mål, ser jeg, så hvordan trikser jeg dette til? Alternativet er å gjøre et nytt opptak, men you know…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på at man «tegner» inn volumautomasjonen på sporet, for full kontroll over hva som skjer. Men saken GAu linker til gjør nok også jobben med mindre det er HELT ekstremt...

Det beste er dog at den som synger klarer å lære seg forskjellen på live og studio ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell automasjon (tegne inn) eller en plug-in som tar alt dette?

Manuell hvis det er mye som bør justeres. Waves vocalrider kan kanskje funke, men jeg synes manuell som regel funker best.

Vanskelig å gi råd før man har hørt det selvfølgelig :)

Endret av Bugbass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "vocal rider" og en kompressor er så å si akkurat det samme, just sayin'

Med den forskjell at vocalrider gjør den den skal uten de artefrakter en kompressor lager, iallefall hvis du skal la bare en kompressor gjøre hele jobben. I tillegg vil også vocalrider kunne heve volumet i stille partier av låten. Hvis jeg har forstått det riktig vel og merke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.