Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rocksmith - Beste gitarpakke for å komme i gang


Sivert Hevert

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt at jeg burde lære meg å spille gitar, men jeg har aldri gjort noe mer med tanken. Nå oppdaget jeg at Rocksmith 2014 har kommet, og at det faktisk var overraskende bra for å lære og spille gitar. Dermed bestemte jeg meg for at jeg skal ha Rocksmith, og jeg skal lære meg å spille gitar.

Problemet er at jeg ikke har noen gitar, og jeg har knapt nok tatt på en siden barneskolen. Dermed må jeg skaffe meg det først. Rocksmith kan levers med en pakke med en Epiphone Les Paul Junior og alt man trenger for å komme i gang til 1399. Alternativet er å kjøpe spill og kabel for 499, og så skaffe en gitar på "egenhånd". Jeg heller mot å kjøpe hele pakka med gitar siden det er rimelig og har alt man trenger. Men jeg har som sagt ingen anelse om hva som utgjør en god gitar eller ikke, så bør jeg heller kjøpe en bedre gitar for seg selv i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500kr for spill og kabel? Tja, jeg syns jo det er greit å ha en gitar som hvertfall holder på stemmingen. Aner ikke hvordan spillet vil oppfatte det dersom gitaren er ustemt og sånt. Det er også viktig at det kjennes bra ut når man spiller på den med grepet og sånt.

Nå har jeg aldri prøvd spillet før, men når du først har lyst til å starte, så anbefaler jeg legger litt mer penger i det.

En Epiphone Les Paul Standard har jeg sett gå brukt fra 1500kr og ned til 800kr. Det syns jeg er mye mer gitar for pengene. Det er mange fordeler og ulemper med å kjøpe brukt, men alt er synsing og opp til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt mange gitarkurs. Jeg har kjøpt Rocksmith 2014, og mener det er et glimrende produkt. Det er overraskende pedagogisk bygget opp, og inneholder læringsbolker om absolutt alt du trenger å vite som nybegynner. Stemming, grep, spill, låter- alt er med. Mye for pengene, og i forhold til den forrige versjonen er det greit å navigere i.

Det er fortsatt det å lære seg å spille gitar det er snakk om, og det betyr at det er mye mer jobb og hardt arbeid enn et rent "spill". Det er mye morsommere enn å bruke en bok, se på videoleksjoner osv.

Med hensyn til gitar, er sikkert den som følger med grei nok, men som RD er inne på, så får du mye mer for kronene dine hvis du handler en gitar som koster rundt 3000 ny (eller litt mer). Det er innebygget stemmemaskin i spillet, så den delen lærer du også fort og greit.

Anbefaler deg å kikke gjennom den store gitarguiden på gitarnorge.no hvis du er litt lite oppdatert på gitarer og gitartyper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tipset er at jeg burde kjøpe brukt? Er det en tanke å kjøpe brukt fra forhandler? 4sound har nemlig en lokal butikk. Jeg har ikke så lyst til å reise halve fylket rundt på jakt etter en brukt gitar fra privatpersoner, for jeg har ikke kunnskapene til å vite om det bor termitter i den eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis dette er noe du kan se for deg, så er dette et godt kjøp, særlig hvis du får prutet inn porto. Selger er mangeårig medlem, og jeg tviler veldig sterkt på at du blir lurt:

http://forum.gitarnorge.no/topic/52245-selges-ltd-st-203m-fr/

Ment som et eksempel, det er sikkert flere gode kjøp i "kjøp og salg", for all del. Jeg hadde glatt brukt den ekstra tusenlappen for å få denne, i stedet for en superrimelig Epiphone. Kvalitetsforskjellen er så stor at selv en som ikke har peiling, kjenner det bare ved å holde gitaren i fanget og ta på den.

Bruktkjøp i butikk er vel greit, men da må man vel betale MVA på nytt, og da øker prisen 25% med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha valgt en av disse, hadde jeg valgt nummer tre. En gitar til den prisen med flytende trem er ikke å anbefale. En skikkelig enhet koster omtrent like mye som de vil ha for hele gitaren.

Jeg tviler på at du får noe særlig mer for pengene. Har aldri hørt om merket. Kvaliteten på veldig rimelige gitarer varierer fra gitar til gitar mer enn fra merke til merke.

Sier ikke noe om at noen av disse gitarene er dårlige, eller at det er noe feil med pakkene, bare at jeg ikke har hørt om de før, og at jeg ikke anbefaler å kjøpe en rimelig gitar med flytende/løs tremolo. Det er heller ikke noe jeg egentlig synes er førstevalg for nybegynnere. Veldig mange erfarne gitarister er enige med meg. En såkalt "whammy" er heller ikke noe man trenger i rocksmith, i hvert fall ikke så langt som jeg har kommet, og jeg tviler på at de har tatt det med, siden de selger den i pakke med den Epi junioren.

Mange meget dyktige gitarister klarer seg hele livet uten. :)

Rent teknisk hadde jeg sjekket om norske forbrukerlover faktisk gjelder for dette firmaet. Og om det ikke er noe lureri. Det å framstå som norsk, med Google translate og 044- telefonnummer, er ikke akkurat noe som får varselllampene til å slukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gear4Music er ikke scam, det er det ikke. Men legg merke til at selskapet sender fra utlandet og at du må legge på moms og tollgebyr på prisene de oppgir. Under prisen står det med liten skrift et estimat på full pris ink. moms og gebyrer. :)

EDIT: Forumet her er også et veldig hyggelig kollektiv. Kanskje er en flink gitarist her fra forumet beboer i samme by som deg. Det tviler jeg nok ikke på, så da kan du eventuelt få hjelp av en flink fyr herfra til å finne en bra bruktgitar i ditt område! Jeg har selv fått hjelp til å fikse instrumenter osv. av folk på forumet her.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at de er i samme prisklasse som Epiphonen som du kunne fått i pakken. Hadde heller satset på en Epiphone LP Standard igjen til 1500kr. Igjen er det med pris en faktor som avgjør hvor bra gitar du vil få.

Nå er det jo ikke sikkert at du merker forskjell på en gitar til 5000kr og 10.000kr, men i sjiktet fra 1000-2000kr er det store variasjoner allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.