Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lære gitar


JimiHansen

Anbefalte innlegg

Heisann, har i det siste fått en interesse for gitarmusikk og i den sammenhengen tenkt jeg at det hadde vært moro å lære seg å spille. Vurderer først å fremst el gitar da jeg er mest fan av Jimi hendrix og the rolling stones typ rock musikk. Har kikket på den store el gitarguiden og fått endel informasjon derifra. Men jeg bor på hybel så er nok ikke umåtelig populært at jeg sitter å øver til tide og utide. Et krav er derfor at jeg kan koble til hodetelefoner i gitaren uten at det låter helt gudsforlatt. Sett at jeg hadde gått for en Ibanez SZR-520 TGB eller tilsvarende fra Ibanez og kjøpt en http://www.voxamps.com/amplug/ også plugget i ett par Grado hodetelefoner, har jeg da et ålreit utgangspunkt? Blir å kjøpe brukt da jeg ønsker å holde meg rundt 2500,- ca, men kjenner jeg slike "nisje forum" rett vil jeg nok bli anbefalt å øke budsjettet :) . Kan forøvrig nevne at jeg er ganske så tonedøv, men det finnes vel håp for sånne som meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren du linker til er en glimrende gitar, også for en nybegynner.

Mitt korte forslag er at du handler deg Rocksmith 2014. Det er aldeles fantastisk, selv om du ikke kanskje finner så mange Hendrix- spor der. Uansett er det et veldig bra læringsverktøy. Vær klar over at du trenger en spesiell kabel i tillegg til programmet. Det er verdt hver en krone.

Hodetelefonene du linker til kjenner jeg ikke, men det funker sikkert helt fint. Merket er jo anerkjent.
GitarNorge er ikke et "nisjeforum", selv om en del at trådene nok er veldig nerdete. Det er plass til alle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :)

Sånne Amp-plugs blir fort veldig uinspirerende "one trick pony`s" å spille gjennom er min erfaring. Hadde heller sondert finn.no etter en brukt Roland Microcube - de kan du få ganske billig der av og til. Sjekk dem ut på youtube. Mye bra for pengene, og tilkoblingsmulighet for hodetelefoner og mp3 spiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er litt splittet om Rocksmith, kikket på youtube og så veldig bra ut. Men har ingen sterk pc så blir å spille det på xbox 360. Med latency regner jeg med at dere snakker om "lagg" rett og slett? Er dette noe jeg evt blir vandt med, litt som dårlig oppløsning på en film eller er det en konstant plage? Ser at en over anbefaler en Roland Microcube, blir det bedre å plugge hodetelefoner i denne? fant en til 550, er dette grei pris? Siste spørsmål, finner ikke akkurat den som er anbefalt i gitar guiden, men denne http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=44203501&searchQuery=Ibanez%20 virker som en tilsvarende modell, skal såvidt jeg skjønte ha samme bro. Er dette en nybegynner gitar, grei pris osv? Finnes sikkert en bruktkjøp guide som jeg ikke har funnet... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitaren i gitarguiden er jo ment som et eksempel, egentlig ikke slik at den er bedre enn en lang rekke gitarer av relativt like spesifikasjoner.

Det som gjør den til en god nybegynnergitar, er i første rekke at den koster litt, det er altså ikke en gitar til en tusenlapp, og så har den fast stol.Videre gjør fasongen at den er god å både sitte og stå med.

Du vil finne mange gitarer fra forskjellige merker som kan oppfylle det. Som den du linket til, og en del andre Ibanezer, og også modeller som Les Paul, SG og en del andre.Cort har en veldig lik modell, også. Jeg glemte Telecaster, men har på følelsen at det ikke er noe som appelerer til yngre gitarister. Dessuten mangler den body contours.

Det at du synes gitaren er fin er et stort pluss. Ikke kjøp en "snusfornuftig" gitar du ikke synes er litt stilig. Det er nok av eksempler på de som har startet opp med en piggete flammelakkert gitar med dødningehoder og flytende stol, og som har blitt gitarister for det.

Litt latency, det vil si at det er litt forsinkelse på lyden, kan man leve med, men blir det mye, så kan det blir plagsomt.

Den på finn ser jo ut som en tilsvarende modell, men ikke heng deg opp i at det må være ment som den eksakte modellen. Den ligger nå her hjemme hos meg. Vi brukte stort sett de gitarene vi hadde selv som billedmateriale. :)

Endret av CastorFiber
Telecaster!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammal xbox 360, og derfor ingen hdmi utgang på den. Så jeg har komponent og det fungerer greit med rocksmith 2014. Vil nevne at rocksmith 2014 inkl. Kabel kosta 899 på gamestop og 599 på platekompaniet. Verdt å være litt prisbevist når man skal handle den pakka. Utover det er det et artig spill. Nå bruker jeg det mer som et spill og gøy, enn gitarøving. Men det er sikkert knall til det også i nybegynnerfasen. Jeg har ihvertfall ikke lært meg låter og riff så effektivt før, siden jeg er lat når det gjelder å lære seg låter.

Kan forøvrig også støtte ideen om en roland cube, de låter fint og du kan bruke headphones. Også er det vel litt effekter og modulering på den så det blir litt variabelt.

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microcube låter bedre med høretelefoner enn Vox amp-plug, ja. Men i tillegg så kan du bruke den uten høretelefoner på lavt volum, og det låter som regel bedre med "litt luft" mellom ampen og ørene hvis du forstår hva jeg mener. Hvis du har funnet en til 550 kroner, så er det forsåvidt en grei nok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.