Gå til innhold
OsamaFetLaden

Supervee Mag-Lok

Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd denne, og/eller skjønner hvordan det virker? Og/eller mener noe om hvorhvidt det virker?

Jeg har selv en Supervee Bladerunner på min partsocaster, og kan ikke forestille meg et bedre Fender-type vibsystem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har to stk, og har planer om å installere det på alle floyd-gitarene mine, etterhvert som pengene strekker til.

Genial (men litt dyr) liten dings som hindrer broa fra å bevege på seg (det er bittelitt bevegelse, men det er nesten mikroskopisk) innenfor vanlige bending-grenser. (ca 3 halvtoner etter min erfaring)

dobbel-bending funker kjempefint med en sånn på plass.

En positiv bi-effekt av denne er at floyd-fintuningen går mye kjappere, da broa ikke beveger så mye på seg for hver streng som stemmes.

Enkel å installere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kult. Tror du den er stabiliserende nok til å kunne stemme ned til Drop-D uten at gitaren blir sur?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, har ikke prøvd, men jeg er ganske sikker på at det ikke fungerer den veien.

mekanikken kan litt enkelt forklares med to magneter som glir i et rør, den ene er "låst" til kroppen, mens den andre følger broen.

magnetene holder da broen fast til kroppen, til kraften som drar de fra hverandre blir for stor. Altså, man kan bende strengene et stykke før magneten slipper, og drar man i tremoloarmen overfører man så mye kraft at de slipper med en gang.

(slik de er tenkt å gjøre) Dette skjer forøvrig veldig smidig, uten noen lyd når de slipper eller møtes.

Hvis du stemmer ned, vil strengedraget bli mindre, og broen vil bli dratt bakover av fjærene - noe som bare dytter røret bakover på en "skinne". Det vil jo tilsvare det samme som å dra i armen, noe den selvfølgelig takler fibt,

her er en video :)

så kort oppsummert: nei, den fikser ikke nedtunings-problemet med flytende broer. kun bending-problemet

Endret av umy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal dette systemet fungere så må det være små men kraftige magneter. Og disse havner rett under pickupene. Er det gjort vurderinger på hvor mye magnetisme som kan "lekke" opp til pickupen?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ehm- så hvis jeg setter på en supersterk neodym- magnet på den ene enden av en pickup, så vil den ikke ha noen effekt? Hvordan kan det da ha seg at magneten som allerede sitter i pickupen, og som heller ikke beveger seg i forhold til den, kan påvirke lyden, for det er vi vel enige om at de gjør? Hvis ikke, er det jo bare å droppe hele magneten?

Dette får jeg ikke til å rime helt, men det er mulig jeg har tenkt feil.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vel, for å si det enkelt, jeg merker ikke forskjell på hverken tone eller sustain med eller uten denne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe som definitivt påvirker sustain er Bladerunner-tremoloen. Sustainer /mye/ lengre enn alle Fender-type vibsystem jeg har prøvd før.

Vet ikke helt hvor dere som snakker om pickupmagnettisme vil hen med dette? Magnetene i magloken er jo flere centimeter fra strengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magnetene i maglock er ikke flere cm fra pickup! Men trolig har de tatt hensyn til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av Affen
      Jada så klarte jeg å surre vekk tremolo armen til min Squier Vintage Mod. Jazzmaster. Hvilken aftermarket passer?
    • Av Hansi
      Hallo folkens ! Jeg er ny her!
      Jeg sliter fryktelig med vibrato. Har prøvd å få noe framgang i det de siste åra, men står på stedet hvil. låter like jævelig ennå og det går hardt ut over motivasjonen.
      Hver gang jeg gjør et helhjerta forsøk så kommer jeg gjennom et par bends før musklene i håndleddet nærmest stivner til og jeg får nesten ikke dratt i strengen noen vei.
      Har 0 problem med vanlig bends og slikt, men så fort det skal nærme seg noe som kan kalles vibrato nekter hånda å lystre.
      Er det noen andre her som har hatt samme problem? eventuelt noen tips til hvor jeg kan starte for å komme over den kneika?
    • Av OsamaFetLaden
      Er blitt tilbudt en DGT + pedaler i bytte for R7-en.
      Har sett en og hørt en god del klipp med Grissom og gitaren, og er ganske imponert og interessert. Er det noen som har prøvd en? Hvor mye vil dere anslå en 2009 Goldtop er verd?
    • Av OsamaFetLaden
      Hvordan setter godtfolket her opp strattene sine?
      Jeg stiller mine sånn at G-strengen bendes opp til en H når blokka ligger mot kroppen. Jeg prøvde først å ha den til å bende opp til en (H?)b, etter anbefaling fra en gammel Scott Henderson-artikkel.
      Har man en nogenlunde riktig intonert gitar og plain G-streng vil man da bende opp H-strengen en helnote og den høye E-en en halvnote. Da kan man m.a.o. bende seg til artige akkorder. F.eks bende en Em (fra mørk til lys G, H, E) opp til en (H?)bm-akkord: (H?)b, C#, F). Jeg liker også å bende opp til en streit mollakkord. f.eks fra (lav til høy) E, A, D# til G, H, E.
      Så hørte jeg at Jeff Beck satte opp strattene sine til å bende G-en enda en halvnote og måtte selvsagt prøve det samme. Det gir enda en fordel---at man kan bende opp en mollters og attpåtil så vibrere denne noten både opp og ned. I en nyere Youtube-video så jeg forresten at Scott Henderson også setter opp sine vibsystemer til å bende to helnoter, nå.
      En til fordel er at med en så foroverlent bridge er det lett å bende opp med å legge handa på den---man trenger ikke å hefte fingrene med å gripe armen.
      Jeg synes dette oppsettet er kjempebra bortsett fra én liten ting: På stratter jeg hadde før i tida måtte jeg alltid bende ned for å korrigere ustemthet. På strattene jeg har dette oppsettet på, må jeg bende opp. Det er ikke alltid like praktisk. Jeg trodde det var noe med vibsystemet på min gamle Strat, en Bladerunner, som gjorde det, men det samme skjer på min nye, som har dette 2-skrus vintage-patentet.
      Begge gitarene holder stemminga ganske bra hvis jeg er flink til å smøre nut-sporene med teflongrease, men jeg skulle gjerne hatt det enda bedre. Den gamle stratten min har GraphTech-nut og den nye er i syntetisk bein. GraphTec-en har blitt dårligere med tida. Derfor leker jeg med tanken på å prøve zero fret-systemet Zero Glide
      Noen som har prøvd det? Eller andre nut-patenter som har vist seg bedre enn GraphTec?
    • Av OsamaFetLaden
      Jeg vurderer å bytte ut Bladerunner-vibben på stratten min. Den har gjort lyden fantastisk mye bedre, men den er bare for stiv til mine banale Jeff Beck-imitasjoner. Hvilken vintage strat bridge synes godtfolket her er den beste, og hvorfor?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.