Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY gitar


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg kunne tenke meg å lage en gitar. Ikke helt fra bunnen av, men med ferdige deler. Etter litt sjekking på nett sitter jeg igjen med en del svar, og minst like mange spørsmål.

Er det egentlig veldig stor forskjell på hvor man bestiller det som er laget av tre? Er det stor lydforskjell på forskjellige treverk? Er det stor forskjell på forskjellige PU om det er sammme materiale i magnetene og ohmsk motstand i spolene er det samme?

Det kan være greit av kosnadshensyn og bestille alt fra samme sted, i en omgang. Er varene fra Guitarfetish av en tillfredstillende kvalitet? Dette gjelder kropp, hals, PU, tremolo, mekanikker og alt annet. Er det andre som kan levere bedre deler for ca. samme pris?

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bestilt kropp og hals samme sted, da er du sikker på at det passer skikkelig sammen. Normalt går det fint med forskjellige produsenter, men det kan være variasjoner ute og går.

Treverk har sine forskjeller og det vil gjøre utslag på lyden i gitaren, men min oppfatning er at pickuper har mer å si totalt sett. Og der er vi inne i en skikkelig jungel. Pickuper av samme materiale og med samme motstand kan låte vidt forskjellig. Her er det bare å enten prøve seg fram eller lese og spørre rundt omkring på nettet.

Guitarfetish har mye billig og bra og noe billig og ikke fullt så bra. Pickupene holder jevnt over god kvalitet, kropper skal være bra, halser må sannsynligvis ha båndsliping før bruk (men det gjelder de fleste produsenter). Wilkinson-delene er bra greier.

Sjekk også EYGuitar, har inntrykk av at kropper/halser er av litt høyere kvalitet der. Mye fint av deler der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell. Det er forskjell på trekvalitet, og på hvor nøyaktig produsenten har laget delene, hvor mye de har betalt for treet, og så videre og så videre.

Når det gjelder andre deler er det forskjell på metallkvalitet, trådtykkelse, magnetkvalitet og så videre.

Dessuten er det slik at noen deler passer bedre sammen enn andre lydmessig. Derfor vil en pickup som låter dårlig i en gitar, kanskje være mye bedre i en annen.

Det å sette sammen en gitar fra deler, er et artig prosjekt, som ofte gir deg mye instrument for pengene. Er det din aller første, kan et sett fra GFS være en god idé.

Jeg vet jo ikke noe om deg, hvor mye penger du vil legge i det, om du er erfaren møbelsnekker eller om du pleier å skru i skruer med en brødkniv fra kjøkkenskuffen og tror et skyvlære er en slags hammer. Derfor er det vanskelig å svare mer presist.

Med et byggesett fra for eksempel GFS, eller en annen litt stor leverandør, Eden, så er det uansett ikke noen formue du setter på spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar

Komplett byggesett har jeg gått litt bort fra.

GFS pickuper har etter det jeg har sett fått bra tilbakemeldinger. De har en tremolo som i følge dem selv som er "We've upgraded many of the Strats in our sound room and WOW- what a difference."

Wilkinson tunere er vel OK?

Er forskjellene på treverket vekt? Blir det en helt annen lyd med mahogny kontra ask? Gjør materialforskjeller i nøtta noen lydforskjeller med mindre du har åpen streng?

Om halsen må båndslipes er det en god grunn til å lære seg dette også........

Jeg ser selv at dette er forutintatte meninger. Kom med noe konkret så kan jeg endre på dette.

Og Castor, jeg hadde skyvelære som valgfag på ungdomsskolen, og har lært en hel masse om å dytte. :)

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treverket vil nok ha noe å si på lyden i gitaren ja. Jeg har ikke gjort noen tester der selv, men jeg har sett og hørt en del tester på nettet, og jeg velger å tro på dem.

Det som gjør at lyden blir forskjellig med forskjellig treverk er vel ikke vekta på treverket. Jeg vil heller si at det er tettheten og stivheten av treet som gjør utslget her, og dette er faktorer som gjør utslag på vekta på treet. To mahognyplanker kan ha forskjellig vekt, selv om de er dimensjonert akkurat likt, og har samme fuktighet, som kommer av forskjellig tetthet i hver av plankene.

Hva som er best og gir finest lyd er opp til hver enkelt persjon å avgjøre... Noen liker mora, andre liker dattera.

Hva prisen på treverket har å si for lyden (som er nevnt over her) skjønner jeg ikke helt.

Den største forskjellen i lydbildet vil jeg si kommer an på elektronikken og pu'ene.

De forskjellene i lyden mtp. valg av materiale i nøtta nekter jeg å tro på at noen prsjon kan høre med vanlig hørsel. Det som er fordelene med å bruke visse materialtyper (bein, grafitt) er at strengene "sklir" lettere i disse materialene ved stemming. Noen ganger når du stemmer en gitar som har nøtt i plast kan du høre ett lite "ping!!", Ved å unngå dette vil man få en mere lettstemt gitar, og som hloder bedre på stemmingen.

Wilkinson tunere (stemmeskruer) er rimelig greie de. Langt ifra de verste jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke har kjennskap til trekvalitetens effekt på lyd, bør ta turen innom en musikksjappe og teste en

Epiphone les paul standard mot gibson melodymaker (som prismessig ligger 3-3500). Prøv først å spille uten amp, så merker en fort hvor mye treet spiller inn på hvordan strengene synger. Videre må en huske at den akustiske kvaliteten i en elgitar blir videreført (resonans via stol og nøtt) til pickupene.

Jeg hadde valgt en gibson med epi pickups over epiphone med gibson pickups; any day!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det litt feil å sammenligne de to gitarene du nevnte, både med og uten amp da..

De har jo to veldig forskjellige korppskonstruksjoner.. Melodymaker'en har en slank/tynn kropp, ingen curved top. Epien du nevner har den typiske tykke tunge LP kroppen.

Testen din hadde nok blitt litt mere troverdig med to tilsvarende gitarer. F.eks den Epiphone'n som du nevner, og en Gibson LP standard.

Jeg sier ikke at det du vil frem til er feil, men det blir litt feil med to ganske forskjellig konstruerte gitarer.

Endret av Airbrusher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte de som eksempel fordi de prismessig er like, men med ulike features, der epi lp std har mer elektronikk, bedre stol, og gibson bedre tre, og du hører godt hva som er vektlagt på modellene, til tross for mindre gods i melody maker. Men ja jo, ta en hvilken som helst gibson, gjerne en standard, og sammenlign. Same same.

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til delene og trådstarter- hvis dette er den første gitaren du skal bygge, ville jeg heller ha lagt ned litt tid i å kikke på tips, triks og tråder fra folk som har gjort dette før deg. Kvalitet på pickups, tre, og så videre er detaljer i forhold til hva du faktisk gjør med delene.

Det "smarteste" er nok å kjøpe relativt rimelige deler til den første gitaren, da du trolig kommer til å gjøre mer enn en tabbe, hvis du ikke har veldig gode kunnskaper om dette. Så kan du heller lage en til med kvalitetsdeler.

Kjøper du deler fra flere produsenter, må du være forberedt på å tilpasse, og det er en stor fordel å ha tilgang til, og å kunne bruke for eksempel en overfres. Det er selvsagt ikke slik at dette bestandig er nødvendig, man må bare være forberedt på at skruehull er på feil sted, at halslommen ikke passer, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt ned en god del tid på å lese på forumet. Det er stas.

Imidlertid, det er mye synsing, og ikke altid så lett å få noe konkret ut av det. Når jeg skal bestille en kropp; De fleste har "special selected wood". Hvordan kan jeg vite at den ene er så mye mer spesielt utvalgt enn den andre? Jeg kunne kjøpt Warmouth, men av grunner Castor refererer til, som mitt første bygg, er dette mer enn hva jeg har lyst til og spandere.

Jeg har fres, to tommeltotter (før fresen er tatt i bruk) og ganske normal innsikt i bruk av verktøy. Jeg er innstilt på å lære fret levering og kjøpe inn verktøy for dette.

Pris på deler er selvfølgelig objektivt. Ved løse deler fra GFS kommer en Strat på ca. kr 4 000,-. Konkret spørsmål: Er dette verd dette?

Espen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp fra GFS. Lyd er som baken, og hva jeg liker; trenger ikke være din greie.

Ikke legg deg så mye opp i tresorter og halsprofiler og strengebredde og neck through og bronsesadel og.. og, osv. (Bare sørg for at det passer sammen). De fleste jeg hører snakke om dette er de som ikke engang kan spille langt mindre faktisk høre eller kjenne forskjellen (specs ryttere). Det ER forskjell, og for å finne ut hva du liker må du bare prøve deg frem.

Min favoritt gjennom årene er laget av 'kjøkkenplater' :)

Endret av tronni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at det er mye synsing, er jo rett og slett fordi det ikke er noen fasit, selv om en del synes å vite at de sitter på en. Forskjellen på treverk er jo slike smådetaljer gitarnerder elsker å "diskutere" uten at vi noen gang blir ferdige med det. Det er verdt å merke seg at det er detaljer, noe det kanvære lett å overse når man leser tråder. Det samme med pickuper. I virkeligheten er det vanskelig å høre forskjellen på en humbucker og en singelcoil i en blindtest de gangene man har prøvd. Jeg forsø

Blir det virkelig 4k fra GFS? Det hadde jeg ikke trodd. Dette settet koster da så vidt over 100 dollar? http://www.guitarfetish.com/High-Quality-Solid-Poplar-Telecaster-Style-Kit-Maple-OR-Rosewood_p_1196.html

Kjøper du løse ferdige deler, er ikke utfordringen så veldig mye større enn å sette sammen dette først. Så kan du ev. modifisere eller bytte ut deler fra et slikt sett etter ønske siden.

Du kan jo spare en del kroner på å lage kroppen selv, som nevnt. Hobbyplater, eller benkeplaterester er fine emner, og gjør gitaren mer "hjemmelaget".

For å være ærlig hadde jeg handlet meg et sett til litt over tusenlappen og øvd meg på. Handler du deler for fire tusen, bør du strengt tatt sitte igjen med en gitar som er omtrent like god som en til seks- sju tusen etter at du er ferdig med dne, og det hadde ikke jeg greid første gangen jeg prøvde, selv om jeg faktisk har jobbet i et "finsnekkeri" og fått lønn for jobben jeg utførte.

En norsk gitarbygger, veldig dyktig, sa at "Egentlig er gitarbygging å konstruere med nøyaktighet som man trenger når man jobber med stål, bare at man bruker tre", og det er godt sagt.

Når det gjelder sliping av hals, så er det ikke slik at man må ha masse dyrt spesialverktøy for å få det brukbart. Skal du ha det perfekt er det nok nødvendig, men for å få det "bra nok" trenger man ikke det. De første gangene er det stor sjans for at det bare blir "bra nok" uansett hvor mye spesialdingser man handler på StewMac uansett. Man kommer langt med en stållineal, tusj, et godt diamantbryne et sett med nålefiler og en kloss med fint smergelpapir. Til polering er det veldig greit med en Dremel eller tilsvarende.

Gitarbygging/fikling er veldig moro, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men treets påvirkning på strengenes vibrasjoner vil derimot overføres til pickups. Dette er i alle hovedsak sustain, og veldig lite tambre. En pickup fanger kun, kun opp strengens vibrasjon. Ingenting annet, ikke chambre, ikke tresorter etc. Så steikis har helt rett. For poengets skyld skal jeg i morgen lage en test for videre bevisførsel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.