Web Analytics
Jump to content

Tips & Triks! Energi, hva er DET??

tHeMuTh|n
 Share

Recommended Posts

------------------------------------------------------

Edit: Denne skulle egentig ligget under TIPS :)

------------------------------------------------------

Hva har så energi å gjøre med musikk, tenker du kanskje??

ALT, vil jeg si.

men dessverre er det veldig få som faktisk tenker på dette. Og hva MENES med energi??

Energi er i alt. Ansiktsuttrykket ditt, måten du brukter plekteret, fingeren, armen; uttrykket du har på scenen. Gitarlyden din. Alt.

Veldig ofte møter jeg f.eks gitarister som spiller KJEMPEhøyt (sterkt) og med MASSE vreng. Når du så setter deg ned og hører etter så er det allikevel noe som manger. TRØKK. Hvor er trøkket? Det er jo høyt? Høyt som F A E N? Du rister på hodet og skjønner ingen ting.... hva er feil??

Energi.

Det nytter ikke å spille høyt med masse vreng hvis du ikke samtidig spiller kontant! Hardt. Tør være NÆR strengene dine når du spiller. Prøv følgende:

Skru NED litt på volumet, og NED litt på vrengen. Men bruk et mer kontant og hardt anslag. Vær bevisst på å overfør energi fra deg til gitaren. Og uttrykk ovenfor ANDRE at du liker hva du gjør, at du GIR noe av deg selv.

Dette er veldig vanskelig å forklare. Skulle gjerne hatt dere her i 10 minutter og VIST dere det istedet, så hadde dere skjønt hva jeg mente. Dette er noe jeg stadig kommer tilbake til med mine elever, og band jeg kjører lyd for.

Når dette blir gjennomført av alle i bandet så skal jeg love dere at det låter MYE kulere. Tenk dere at trommeslageren slår i vei MED energi, bassisten er groover med trommene, gitaristen er med og har skikkelig schwung i lyden og hopper rundt.... det låter fett

Nå må dere ikke blande dette med å spille UDYNAMISK, man kan fortsatt spille veldig dynamisk selv om man spiller med mye energi. Vanskeligheten ligger i å nettopp spille dynamisk med energi, å kunne spille svakt men energisk.

Og glem ikke å vise publikum spilleGLEDE. Smil, engasjer publikum og hverandre....

Hmm...dette var det vel kanskje ikke noe som skjønte noe av? hehe, men...iallfall...ta det med dere i tankene..energi. Se hva som skjer

Vegar

Jeg så heller ikke det helt store poenget med denne posten, det du sier at folk bør gjøre, er akkurat det jeg gjør, mens jeg kjenner andre som ikke har den spillestilen, eller favoritt lyd. Seff mener jeg at det bare blir dritt og møkk når jeg spiller så hardt og upresist som mulig, men enkelte mennesker synes dette er tøft...

Du missforsto med andre ord HELE poenget med posten. Å spille "hardt" betyr ikke nødvendigvis upresist.Selvsagt kan "hardt" også være upresist, men det er ikke poenget. Men når man spiller med enerig (hardt/kontant) OG presist, så blir det ekstra fett

Og hvis du gjør akkuratt hva jeg sier, betyr ikke at posten er meningsløs når 90 % av andre amatører IKKe gjør det. Det betyrat du nødvendigvis ikke fikk noe ut av den

:)

veldig bra post tHeMuTh|n, det er mange artister som mangler energien i spillingen sin. Det å bli en skikkelig showmann på scenen er en ting som krever mye trening, men det er klart at det gir et bra inntrykk i tillegg til lydbildet når folk er på konsert! Det du sier med å spille hardt er vel litt av det som paul gilbert snakker om i gitarvideoene sine med "akksent" på toner. Skjønner hva du mener :)