Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SM STR-1 & STL-1 volum problem.


Evil_Caprino

Anbefalte innlegg

Har et problem med volumforskjell på Seymour Duncan STR-1 og STL-1. Er det mulig å koble disse feil? Og likevel få lyd?
Det er den ved halsen (STR-1) som er mye lavere enn den ved brua.
Det er veldig fin lyd i den skal sies, men altså mye lavere. Kan nevnes at jeg skifta deksel på den. Vet ikke om det gjør noen forskjell.

Og den er så nære strengene som det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et problem med volumforskjell på Seymour Duncan STR-1 og STL-1. Er det mulig å koble disse feil? Og likevel få lyd?

Det er den ved halsen (STR-1) som er mye lavere enn den ved brua.

Det er veldig fin lyd i den skal sies, men altså mye lavere. Kan nevnes at jeg skifta deksel på den. Vet ikke om det gjør noen forskjell.

Og den er så nære strengene som det går.

Det går an¨å koble feil, men de koblingsskjemaene som følger med (..og som også ligger på hjemmesiden til Seymour Duncan) er ganske så tydelige.

Neck-pickup'en er en del slappere enn bridge'n. Selv har jeg STL-1 i bridge og STR52 i neck. Den har bittelitt mer gain enn STR-1, men er litt mørkere i lyden.

For å få bedre balanse, kan du senke bridge-pu. Personlig synes jeg Tele låter vesentlig finere når denne senkes til f.eks. 5mm på bass-siden og 3 mm på treble-siden (målt fra toppen av pickup'en til bunnen av strengen). Det gir litt mindre av den skarpe ubehagelige diskanten, og booomete bassen, men gir mer sustain og "kropp" i lyden. Dette er selvsagt en smaksak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt den og det gir ingen utslag, så da er vel spolen ødelagt. Da går den rett i søpla. Målte en til som jeg har på en annen Tele som ikke er ferdig enda. Og den ga heller ikke noe utslag.
Begge har jeg tatt av dekselet og satt på nytt. Og da ble vel spolen ødelagt. Kjipt å kaste 2 nye pups i søpla men jeg vet vertfall dette:ikke ta av dekselet på en singlecoil!
Man lærer så lenge man lever.

Bestiller 2 nye fra GFS denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg målt den og det gir ingen utslag, så da er vel spolen ødelagt. Da går den rett i søpla. Målte en til som jeg har på en annen Tele som ikke er ferdig enda. Og den ga heller ikke noe utslag.

Begge har jeg tatt av dekselet og satt på nytt. Og da ble vel spolen ødelagt. Kjipt å kaste 2 nye pups i søpla men jeg vet vertfall dette:ikke ta av dekselet på en singlecoil!

Man lærer så lenge man lever.

Bestiller 2 nye fra GFS denne gangen.

Jeg har ikke noe erfaring med GFS, men dersom du tenker på 50's vintage sound, hadde jeg bare skiftet til 1 stk ny STR-1 (eller STR52, som jeg har). Jeg tviler på at GFS sin bridgepickup er så mye bedre enn STL-1....dersom STL-1'n din er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de er adskillige billigere. Så en GFS ved hals og fortsatt STL-1 ved brua, tror jeg det blir. Hvis ingen har en STR-1 eller STR52 brukt da.

Det er selvsagt opp til deg, men de skiller ca. 20$, som er ca. en hundrelapp, og da vet du at det matcher...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell gjerne hvor jeg finner en til 350,- nok. :)

480,- nok (med frakt) er den billigste jeg finner. Pluss moms og gebyr. Som gjerne blir 300+. Altså ca. 600,- til sammen.

250,- nok (med frakt) for GFS.

GFS har en tendens å prise ned på pakken, så man slipper også moms og gebyr.

Men det er mulig det er verdt det, vertfall så vet jeg at de matcher som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.