Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hardware vs. software Chorus


Sharkeye

Anbefalte innlegg

Hva er best (eller mest vanlig) på gitaropptak: å bruke Choruspedalen som du digger, eller mixe inn litt (i mitt tilfelle DAW-inkludert) Chorus, f.eks. som en send-effekt? Jeg bruker Dyna Comp og EP Booster på en VOX rørforsterker, og så fristes jeg til også å koble inn min grønne Corona Chorus. Men bør jeg la være? Ved opptak av flere gitarer, og diverse annet, der man ikke helt har det endelige resultatet i hodet, blir man usikker på sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftige svar. Da blir det Chorusfrie opptak fra nå av. Du mener to simultane monoopptak, et via amp og et direkte i lydkortet? Brukes dette direkteopptaket bare av til (for muligheten til å reampe) eller alltid, i kombinasjon med amp-opptaket? Hvorfor vil man reampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du opp begge to samtidig ja. Du vil reampe når du ikke er fornøyd med ampen, eller innstillingene på ampen du brukte i orginalopptaket feks, eller du vil kanskje kjøre en blend av amp X og amp Y. Mange grunner til å reampe. Eller, mange grunner til å ta vare på det rene DI-signalet. Se på det som et sikkerhetsnett.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si det er stereosignal, og du har to ut og to inn, kan du rute det rene signalet ut, og spille det inn på et nytt spor med chorus.

Det fungerer aldeles utmerket.

Vil du jobbe realtime med chorusboksen, trenger du nok flere inn og ut, og så må du sette opp en effektbuss. Jeg kan ikke helt se hvilken nytte man skal ha av det rent praktisk sett når det gjelder en chorus.

Det aller enkleste er jo å bruke en av chorusene som følger med, men det kan jo tenkes du er ute etter lyden i akkurat den boksen du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar du opp begge to samtidig ja. Du vil reampe når du ikke er fornøyd med ampen, eller innstillingene på ampen du brukte i orginalopptaket feks, eller du vil kanskje kjøre en blend av amp X og amp Y. Mange grunner til å reampe. Eller, mange grunner til å ta vare på det rene DI-signalet. Se på det som et sikkerhetsnett.

Splitte med en Y-boks da? Med et signal til ampen og et til DI-boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste DI-bokser har en "throughput" i tillegg til ballansert utgang, så da tar du bare og kobler gitaren inn i DI-boksen. Ut fra DI-boksen går ett ballansert signal inn i lydkort, og ett signal bare tvers gjennom videre til ampen. Så mikker du den opp på vanlig måte.

Endret av davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen DI-boks, men ser nå at det fort kan bli en hard pakke under treet i år. For meg er det mer komfortabelt å plugge el-gitaren direkte i lydkortet og spille «lydløst» inn uten å plages av for høy AMP i forhold til rytmen og det som foregår i øreklokkene. Men jeg vil selvfølgelig ha lyden av pedalene og VOXen min. Og da lurer jeg, vil kvaliteten være like god om jeg sender et direkte-i-lydkortet-spor tilbake i DI-boksen og gjennom pedalsløyfa og ampen og inn i DAWen igjen? Og hva er den store forskjellen på aktiv og passiv og DI og REAMP? Jeg har visst mye å lære...sorry folkens :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.