Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eleven Rack + Alto TS112A: Hvordan få best lyd


kenneho

Anbefalte innlegg

Hei,

Har kjøpt en Alto TS112A monitor for bruk med min Eleven Rack, og kunne trenge noen tips for å få best mulig lyd. Fikk så vidt pakket opp og testet monitoren i går, og med de preset'ene jeg har skrudd hittil låt det mer "hult" (altså at lyden er mer lukket inne i monitoren, hvis dere skjønner hva jeg mener) enn når jeg kjører gjennom Marshall-forsterkeren min.

Det første jeg lurer på er om tilkoblingen har noe å si. P.t. har jeg kun en enkelt jack-plugg fra Eleven Rack'en inn i monitoren. Bør jeg gå over til XLR? Er det noen andre innstillinger jeg bør gjøre? Ser mange skriver om "line level" og "mic level", men har ikke fått satt meg nok inn i dette til å forstå hva dette går ut på.

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybegynnerspørsmål, men hva vil det si at noe er balansert, og hvordan sjekker jeg det?

Uansett, vil bruk av kabel være avgjørende for hvor bra lyd jeg får ut? Testet litt mer nå, og la merke til at det er svært lite dynamikk i Alto'en i forhold til når jeg spiller gjennom hodetelefonene. Der jeg gjennom hodetelefonene får helt distinkt endring når jeg endrer pickup på gitaren, og hvor en Vox-modellering høres ut som en Vox, høres det gjennom Alto'en nesten ingen forskjell - bytter jeg pickup har det nesten ingen effekt, og min Vox preset høres definitivt ikke ut som en Vox-forsterker.

Har prøvd å tune litt på EQ'en på 11R-boksen, men uten at det har hatt særlig mye å si. Har leste om andre som sliter med noe av samme problematikk som jeg, og de har blitt anbefalt å tune på EQ'en, men i mitt tilfelle har jeg egentlig ikke fått særlig bedre lyd av det.

Er det noen her som kjenner seg igjen i problemstillingen, og har noen tips? Har hørt såpass mye bra om Alto'en så det er fristende å tro at jeg gjør noe feil. Per nå høres alt jeg kjører gjennom Alto'en ut omtrent som når jeg bruker elendige gitarforsterkere. Så er det noe i den fysiske tilkoblingen (altså kabler), er det noe settings (i 11R eller Alto'en), eller noe annet som kan forklare hvorfor lyden ikke er bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å helle så mye kaldt vann i blodet på deg nå, men en PA- kasse er nå en PA- kasse, og ikke en nøytral monitor. Derfor tror jeg nok du må påregne noe skruing for å få sånn nogenlunde nøytral lyd ut av den der. Jeg tror jeg hadde startet der i stedet for å bytte kabler og plugger.

Siden jeg ikke har noen 11rack, så skal jeg holde kjeft om det, men tror du må ta tiden til hjelp og skru en de. Det er mulig du kan ha nytte av en referansemikrofon og en testplate for å kommer raskere i havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meningen å helle så mye kaldt vann i blodet på deg nå, men en PA- kasse er nå en PA- kasse, og ikke en nøytral monitor. Derfor tror jeg nok du må påregne noe skruing for å få sånn nogenlunde nøytral lyd ut av den der. Jeg tror jeg hadde startet der i stedet for å bytte kabler og plugger.

Siden jeg ikke har noen 11rack, så skal jeg holde kjeft om det, men tror du må ta tiden til hjelp og skru en de. Det er mulig du kan ha nytte av en referansemikrofon og en testplate for å kommer raskere i havn.

Takk for svar. Hva går konseptet med referansemikrofon og testplate ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd en annen utgang fra 11r? Om du bruker amp out, er denne beregnet på gitaramper og vil ikke låte bra på en monitor. Prøv hodetelefon-utgangen eller main out og se om det blir bedre :)

Takk for tipset, jeg har kun prøvd amp output hittil. Kan prøve hodetelefon, og så snart jeg evt får tak i en XLR kan jeg prøve main out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, jeg har kun prøvd amp output hittil. Kan prøve hodetelefon, og så snart jeg evt får tak i en XLR kan jeg prøve main out.

Prøvde hodetelefon-utgangen, og det var i grunn ikke noe merkbart bedre kvalitet. I og med at det i grunn bare er main out som er beregnet til PA-bruk skal jeg prioritere å få testet ut dette ganske snart, og sett om det gir en bedring i lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kortversjon går mikrofon og testplate ut på at man spillerav forskjellige frekvenser fra CD/lydkilde, så justerer man med eq til niviået på de forskjellige frekvenseneer like sterke. Da blir høyttaleren så lineær som det er mulig å få den.

Det er jo ikke sikkert dette er så velegnet på gitar, det vet jeg lite om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har forresten fått til noen virkelig gode lyder gjennom oppsettet mitt. Nøkkelen ligger i få justert EQ skikkelig. Nå har jeg minst èn Vox-lyd som jeg synes er virkelig god. Så konklusjonen min er at det ikke er noe galt med utstyret, men heller at jeg ikke har vært flink nok til å skru bra lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.