Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hotflush forsterkere, og generelt om tremoloeffekt


Anbefalte innlegg

Headstrong selvfølgelig.

Det er en klasseamp, Blackstar, Classic 30 og en haug med andre amper kan ta seg en bolle. Hadde jeg hatt penger, hadde jeg slått til tvert.

Klassisk fenderlyd

Driftssikker

God pris

Godt håndverk

Whats not to like?!

PS: Ironheart Studio låter ikke så bra som amp. Effektsløyfe trenger du ikke uansett ;)

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velkomsten og alle tips :)

Blackstar har absolutt blitt vurdert, men jeg har kommet fram til at digital romklang er en dealbreaker for meg.

Har hørt at høyttaleren i Peavey Classic er dårlig og at den blir mye bedre om man oppgraderer den. Sant eller bare tullprat?

Headst(r?)ong skal undersøkes.

Har vurdert Lionheart, men den har ikke effektsløyfe, og TBC35-en har rørdrevet romklang og låter litt bedre på det området Lionheart er virkelig god: myk og behagelig ren og småvrengende rørlyd.

Den Laney-en jeg vurderer sterkest er dog faktisk Ironheart Studio. Den har så mye funksjoner og finesser at jeg faktisk er frista til å jenke på det viktigste kravet: fin, Fenderaktig renlyd.

Lionheart har effektsløyfe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det lyden som teller. Romklangen til Blackstaren er fet, og kan dessuten justeres om du vil ha mørk, eller litt brightere klang. Jeg har blitt helt forelska i min, og skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten den.

Hvis du liker alt annet ved Blackstaren, så skjønner jeg ikke hvordan romklangen kan være en dealbreaker. Den er faktisk veldig bra (men låter ikke som spring reverb). Hvis du er så spesifikk at du MÅ ha en klang som er annerledes enn den, så ville jeg vel heller funnet en romklangboks som passer din smak (TC Hall of Fame er veldig bra og med TonePrint er den ultrafleksibel: http://www.youtube.com/watch?v=RhtCcKDvVIA ). Den har selvfølgelig spring reverb simulering også som standard, og passer ikke den, så finnes det som sagt alternativer, eksempelvis http://www.tcelectronic.com/hall-of-fame-mini-reverb-steve-morse-spring/ ). Og klarer du deg med en one knob reverb (som regel får du ikke mer i en amp, ihvertfall), så har du jo HOF mini også, som også har Toneprint og kan bli til nesten hva du vil av reverb-typer.

PS. Ja, jeg liker Blackstar og TC Electronics. Pragmatiske folk som utnytter den tilgjengelige teknologien for å lage gode produkter.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren er i all hovedsak til bruk til spilling alene hjemme. Det hadde vært vel og bra om en ny forsterker kunne brukes til å opptre og spille i band med, men om jeg skulle begynne å gjøre dét, kan jeg alltids kjøpe noe nytt. Det jeg først og fremst vil ha er vellyd i mine såre ører når jeg sitter hjemme og klimprer.

Problemet med bra digital romklang er nettopp at den ikke høres ut som en bra fjærklang. Det er effekten fjærklang jeg vil ha, ikke simulering av rom i lyden, selv om den omså kan få det til å høres ut som jeg sitter og spiller i et tomt Hagia Sofia. Jeg bruker for det meste en gammel archtop, og den foretrekker jeg å kjøre 100% tørr 90% av tida---den har sin egen romklang i kassen. Fjærklangen jeg er ute etter er til en billig Danelectro reissue, som jeg bruker til slide, og en partsocaster som har ganske bra stratlyd. De to sistnevnte gitarene vet jeg trenger en rørforsterker for å høres best mulig ut, men jeg er ikke så sikker med archtopen. Den har hørtes fenomenal ut selv gjennom en kjip, gammel Peavey Bandit jeg brukte på en jam en gang. Men jeg vil i hvert fall prøve å kjøre den gjennom en god, ren rørforsterker en gang, og høre om lyden kan bli enda bedre.

Tanken om å kjøpe en Ironheart studio er å bruke den til et annet formål enn å ha best mulig lyd når jeg skal høre meg selv klimpre: Å få en bra digitalisert gitarlyd, noe tkil å bruke til å musikkprosjekter på Pc-en. Jeg har en gammel Boss GS-10 som fungerer som gitarprosessor og USB-lydkort, og det er veldig grei funksjonalitet å ha tilgjengelig, men siden lyden er så kjip har det aldri blitt til at jeg bruker den mye.

Skal sjekke ut Headstrong. Takk for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som selger Headstrong-forsterkeren ser ikke ut til å lese forumet så ofte.

Fikk melding fra en hyggelig kar her om en Port City Pearl. Den så også interessant ut, men kosta litt over det jeg kan bruke nå (artig når mobilen begynner å vise tegn på demens akkurat når jeg skal kjøpe ny forsterker >:-/ )

Har sett nærmere på Lionheart. Ja, de har effektsløyfe og topmodellen har t.o.m en loop der man kan svitsje mellom bypass, parallell og seriell. Hadde også vært artig å hatt verdens første 50 watts klasse A-forsterker. Men det var de pengene...

Noen som har eller har prøvd Lionheart-serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Lionheart (410 combo -20W) Synes drive kanalen på den låter veldig bra, og den fungerer bra i samarbeid med pedaler. Clean kanalen låter også pent. Reverben er kanskje ikke verdens mest fremtredende, men det er spring reverbtank - altså ikke digital hvis det var en issue. Om det er reverbtank på forsterkertopp modellene er jeg usikker på... Spiller stort sett "klassisk" rock, og der har denne vært mer enn god nok for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Lionheart 20w-toppen og er kjempefornøyd. Steinbra rockevreng og flott clean. Har nettopp brukt den i studio med stonerband og det låter tjukt og fett med fuzz foran. Den er for laus i fisken til "moderne" metal, men ellers funker den til det meste. Det er vanlig reverbtank i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.