Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Problem med "knitring" i lydkort


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får problemer med knitrelyder når jeg skal ta opp. Får også fårøvrig knitring når jeg bare jammer i guitar pro eller hører på musikk. Jeg har fått pcen min spesielbygd hos Sinus data som er en lokal dataforhandler.

Pcen inneholder:

prosessor:

Intel Core i7-3930K ProcessorCPU-vifte:

Noctua NH-D14 SE2011 CPU Kjølerharddisk:

Samsung SSD 840 Series 250GB 2.5" OEMmobo:

Gigabyte GA-X79-UD3, Socket-2011

ram:

Corsair XMS3 DDR3 2000MHz 8GB CL9

skjermkort:

Sapphire Radeon HD 6450 1GB DDR3 «FleX»

PSU:

Corsair CX 500W PSU

kabinett:

Cooler Master Silencio 550 Midi Tower

Har rme babyface og rme octamic 2 som jeg bruker som lydkort og kjører babyface som slave og octamic som master siden octamikken ikke kan fungere som slave når jeg syncer med optisk overføring. Rare greier men slik er det.

har prøvd alt mulig av buffersize (48-2048 samples) men blir lite forandring. Lydkortet og preampen er stilt likt ifhold til 44.1khz.

Sinus data mener hovedproblemet ligger i at lydkortet bennytter usb istedet for firewire. Er dette tilfelle? Mail ligger nederst i tråden der di skriver hva problemet kan være. Synest det er rart at produsenter lever profersonelle lydkort som man ikke kan bruke siden di er utstyrt med usb.

Dette fikk jeg som svar på mail:

Hei Alexander!Slik jeg er informert, kan man justere latency og avbruddsintervaller på Windows 8 gjennom endring i software og drivere man bruker, men dette er langt vanskeligere å etterprøve og kontrollere her, da det enda ikke finnes noen gode verktøy for kontroll av DPC latency i Windows 8. Vi kan teste med software fra Microsoft som ligger i ADK(Assessment and Deployment kit), men funksjonaliteten i denne er noe mer begrenset. Programmeringen i både programvare og drivere kan være utløsende for en høyere DPC-latency. DPC (Deferred procedure call) er helt enkelt oversatt at driver/programvare med lav(ere) prioritet blir bedt om å vente frem til det er passende åpning for å kjøre prosess kallet. Hvis du da har en driver eller et program som ikke er 100% optimalt, kan dette være med på å å øke latency, som igjen kan medføre tapt lyd i opptak.På enheter som kontrolleres over usb-bus blir avbruddsintervaller og trafikkflyt styrt av prosessor, og ikke en egen bus slik som på firewire. Dette gjør at det blir en smule bingo å få enheter til å kjøre helt fritt for latency, og kan bli stoppet av alt fra drivere på skjermkort og chipset til drivere på usb-port. Dette skal man helt og holdent slippe med firewire, men som du sa, på bekostning av en litt høyrere latency. Det man derimot oppnår er en helt stabil latency.Problemet blir altså at vi rett og slett ikke VET helt hvor synderen er på din maskin. Vi kan få gjort en "halvhjertet" testing med Windows 8 om du lever både maskin og lydkort, evt en "helhjertet" testing i Windows 7 Professional hvor vi har tilgjengelig software spesifik for formålet. Det eneste vi med sikkerhet kan si, er at maskinen fungerer, og siste skjerm skal vi også få på lufta, men når det kommer til jitter-fritt lydopptak kan vi ikke garantere noe med mindre du bruker firewire. Vi kan dog hjelpe til så langt det er mulig med å PRØVE å få USB-kortet til å fungere knirkefritt.

hva mener dere jeg skal gjøre? Er jo lydkort og pc til 35tusen (med 3stk skjermer og oppgradert hovedkort i ettertid som skal være bedre egnet til lydproduktsjon og bedre skjermkort). Skal jeg ta pengene for maskinen tilbake, selge alt av lydkort (som jeg ikke får så mye for) å kjøpe nytt lydkort med firewire/thunderbolt og ny pc?

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo aldeles meningsløst at det ikke skal være mulig å få dette til å virke. Det eneste jeg kan komme på at hint/tips er at du sørger for å få lydkortet på en egen usb-kontroller, slik at den slipper å dele den med noen. Har den vært slik hele tiden?

Og så på 44.1, da gitt.. Jeg har tatt opp 16 spor samtidig over USB på en tre år gammel slimtype laptop, med en vanlig 5400 snurredisk i. Den tok opp 60 minutter uten hikke, helt knirkefritt. Denne rigger er minst 20 ganger så kraftig.

Forøvrig er de tekniske betraktningene i og for seg korrekte, det er bare det at dette er så utrolig mye mer kraftig enn det det trenger å være, så det er ubegripelig at det ikke funker slik det skal.

Er maskinen din stappfull av alt mulig dritt som ligger og kjører i bakgrunnen? (Trolig ikke, men jeg må bare spørre) Antivirus, autodetekt til alle mulige skrivere, kameraer osvosv.. Dropbox? Alt slikt bør vekk på en DAW.

Dette må være mulig å få til å fungere, mener jeg.

Jeg hadde startet med et par enkle kryssjekker. Først testet med et billig usb- lydkort, for eksempel et fra Behringer, og så ev. koblet opp en disk med os og dawen lagt inn, og kun de to programmene. Regner med chipsetdrivere er lagt inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har du stilt inn klokking? Prøv å sette den til intern hvis du ikke allerede ikke har gjort det. Jeg hadde tilsvarende problem for noe år siden med noen MOTU kort, husker ikke detaljer, men det hadde med klokking og master/slave sync å gjøre. Prolyd har super support på RME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg hørt med Prolyd. De har kanskje mer kompetanse på akkurat dette enn et lokalt datafirma, selv om svaret du har fått derfra er teknisk korrekt og i og for seg riktig. problemet er at det nok er hundretusenvis som bruker USB til lyd og som ikke har knitreproblemer.

Dette var et problem til å begynne med, da maskinene var mye tregere, og usb- teknoligien hadde så høy overføringshastighet at det klarte å "mette" resten av pc-en i forhold til busser, kanaler og overføringer mellom de andre komponentene.. Det begynner å bli en stund siden, for å si det slik..

Prøvd lydkortene på en annen maskin, og bare ett av dem, for å se hva som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også dette problemet med usb, og leste meg fram til en løsning i en feilsøkingsmanual hos lydkortprodusenten. en instilling gjorde at all data ble sendt en ekstra gang tur/retur til lydkordet, som resulterte i knitringen. sjekk absolutt alle instillinger, asio, klokking, buser etc. det er nok der feilen ligger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se- triks som er vanlige-

- Koblet til via usbkontakter rett på hovedkortet, ikke fra kontaktene i front?

- Bruker bare lydkortet på den usb-bussen, ikke noe annet koblet til?

- Disable inernt lydkort på maskinen?

- Sjekket om det er siste firmware på lydkortet?

- Lagre lyd på en annen fysisk disk enn OS og programvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se- triks som er vanlige-

- Koblet til via usbkontakter rett på hovedkortet, ikke fra kontaktene i front?

- Bruker bare lydkortet på den usb-bussen, ikke noe annet koblet til?

- Disable inernt lydkort på maskinen?

- Sjekket om det er siste firmware på lydkortet?

- Lagre lyd på en annen fysisk disk enn OS og programvare?

alt dette er alerede gjort. Er 2 usb kontakter på lydkortes og disser er fordelt på 2 usb chipset der di er helt alene direkte på hovedkortet.

Som ekstra opplysning blir problemet mindre når jeg tar bort preampen og kun bruker babyfacen. Og når jeg bruker flere og flere innganger samtidig så bøir problemet værre og værre. Har vært i kontakt med prolyd og han har guidet meg igjenom hvordan jeg setter opp preampen mot lydkortet og alt har jeg gjort helt korekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noe som kan ansees som knitring. Det ødela alt, det var ikke brukbart basicly. Dette løste seg når jeg slutta å bruke piratkopiert programvare. I dette tilfelle, nedlastet EZdrummer. Fikk en key fra en kompis og fikse meg orginal versjon. Problem solved. Noen ganger kan fake software skape trøbbel. Just sayin' :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro lyd ringte meg faktisk i sta og sa jeg skulle sende inn kortene. For de klarte ikke å kjønne at problematikken var i pcen og trudde det kunne være preampen. I tilegg så sa de at det gikk alikavell å ha preanpen son slave og babyface som master vis jeg hadde et ekstra optisk signal tilbake igjen til octamikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full lisens på guitarpro 5 og cubase 7 pro som jeg bruker. Men uansett om jeg ikke har hatt det skulle vel ikke problemet ha gjort at jeg får knitring selv om jeg spiller av musikk på f.eks spotify

Nei da er nok ikke det problemet ditt. Men sikkert greit å nevne uansett, tilfelle flere sliter med en slags. Jeg holdt på unektelig lenge med det problemet her med kontakt med produsent, og prøvde alle mulige løsningsforslag jeg fant. Bortsett fra dette med piratsoftware. :)

Endret av Nameless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er fortsatt ikke løst. Sinus data har maskinen inne enda med lydkort å prøver å innstalere windows 7 for å kan gjøre "fullværdige tester". Hjelper ikke dette så blir det neste å sende inn lydkortene til prolyd å se om det er noe feio der. En på prolyd fortalte at han hadde rme oppsett med 60 inn/out med Usb 2.0 og brukte det på flere maskiner og har aldri vært noe problem. Og han mente at med den maskin kraften jeg hadde (som han mente var overkill) skulle mitt oppsett iværtfall være knirkefritt... så er litt spent på hva resultatet blir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daaaa var feilen endelig funnet! Og det var enkelt og greit Windows 8! Innstalerte Windows 7 og vips! Fungerer knirkefritt! Vil tro dette er på grunn av at driverne ikke har blitt gode nok enda i Windows 8, mens i Windows 7 har driverne blitt prøvd skikkelig ut. Eller hva tror dere?

Endret av AlexFossum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.