Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpshjelp til nybegynner


tofter

Anbefalte innlegg

Ville valgt enten LTD'en eller Jim Root telen. Humbuckerne i deluxe telen er ikke voicet slik som vanlige humbuckere, så blir litt annerledes lyd fra dem. Personlig synes jeg de låter knall, men er ikke dine standard buckere.

Eneste jeg har å utsette på Jim Root'en er at den ligger litt høyt i pris, som skoggy nevnte, men både den og LTD'en er knallinstrumenter og er noe du kan ha i laaaang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Les Paulen er et sikkert kjøp. Samme er den LTD'en. Så da blir jo spørsmålet hva du har råd til, og hva du synes er fetest. Litt enig med deg i at den LTD'en har litt vel høy bling-faktor, men nå har den jo en grei pris. Slik sett vil nok kanskje en finishmessig enklere og mer "standard" Les Paul være en gitar du kommer til å være fornøyd med over lengre tid.

Begge de to vil du uansett nesten være sikret å få igjen omtrent det samme for om du skulle finne ut at det ble feil, en gang i framtida. Den Jim Root Tele'n ser jeg for meg kan være litt mer tungsolgt. Det er ikke det at man skal kjøpe gitar etter hvor lett man kan få solgt de videre, men det kan være noe å ha i bakhodet, spesielt hvis man er ung og i startfasen når det gjelder gitar. Preferanser og behov kan endre seg ganske mye etter hvert som man blir eldre og utvikler spillestilen sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke ord. Les Paul'en er definitivt etter min smak, og tror jeg vil være mer fornøyd med den også på lengre sikt.

Da er spørsmålet; har Gibson gitaren pickup'er som lar meg spille noe lignende Adam Jones i Tool? Skoggy nevnte noe om dette i post nr 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det som mange er inne på bare å handle. Alle disse gitarene er godt innenfor det man kan kalle skikkelige gitarer, som man i utgangspunktet kan ha lenge, og ikke nødvendigvis tape så masse penger på. Så langt alt greit.

Videre, kjøp deg den du har mest lyst på. Det er viktig at du får en gitar du liker. Den dårligste gitaren i verden er den du egentlig ikke synes noe om, og som du ikke spiller på. Handle en du synes ser fin ut av disse. Ikke la snusfornuften råde. Prisklassen gjør at du får en veldig kurant gitar, så sant du ikke får noe som er skadet eller det er noe strukturfeil med. så- velg fasong og farge framfor fornuft!

Det er da ikke så mange kronene, og du gjør allerede et av de mest fornuftige gitarkjøpene som er mulig, som betyr at du legger noen kroner i det slik at det er en god gitar, og du kjøper brukt. Smartere enn det går det egentlig ikke an å være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, som Castor är inne på här, en gitarr ska vara sexig. Det är klart att den ska fylla vissa kriterier med tanke på vad den ska användas till och kvalitet med mera, men köp med hjärtat och The master chef, inte låt hjärnan styra för mycket.. litt som när man väljer fru (du kan ju alltid fråga säljaren om det är okej att du dricker ett 6-pack och sover naken med gitarren innan du köper den men det är inte alla säljare som svarar ja på den).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene til Castor og TUFF tiltredes!

Jeg forestiller meg at når en yngling/nybegynner spør om kjøpsråd, så kan det fort bli litt vel mye hjelp... Alt fra en horde av sære gitaristers (jada, jeg er også en!) bastante meninger om riktig merke og modell, ny vs brukt, spesifikk hardware/elektronikk og helt til svevende korksnifferkoeffisientdetaljer. Det er selvfølgelig velment, og slettes ikke ille i denne tråden. Uansett, jeg støtter i prinsipp "kjøp med hjertet" linjen, noe som ikke nødvendigvis betyr at hjernen skal skrus helt av under kjøpet. Det skal mye til å ende opp med noe du ikke kan like, hvis du går for noe du liker, IYSWIM :)

Jeg legger til at den første gitaren skal vel også danne grunnlaget for videre forståelse av gitarer, og den som aldri feiler lærer neppe mye - så til og med det å ikke få den evig perfekte gitaren med en gang kan kanskje ha noe for seg... :unsure:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes! Har handlet mye gitarer med fornuften, og har hatt tanker som:

-Oi, en billig partsocaster med bra deler! Den må være bra! (hint: jeg ville egentlig ikke ha stratt)

-OI ! gitar med EMG-pickups, akkurat det jeg trenger ! (hjalp ikke når jeg ville ha en GOD gitar med EMG pickups, ikke bare EMG pickups)

-Se der ja! Den gitaren/ampen/pedalen/x har fått mye bra skussmål på gitarforum, den må jeg ha! (alt har blitt solgt etter hvert pga lite bruk)

Kjøp med hjertet. Vil du ha en jazzmaster, kjøp en jazzmaster. Vil du ha en Les Paul, kjøp en les paul. Vil du ha en x, kjøp en x. Men kun fordi DU vil ha det, ikke fordi andre mener det er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallstein, jeg er enig med deg, men en Jazzmaster til en nybegynner? Det er sikkert fint, bortsett fra den stolen som krever masse stell og modifikasjoner for at gitaren skal kunne spilles på mer enn stemmes.

Nybegynnere bør ha fast stol til de er gode til å stemme gitaren, og til man skjønner det der med flytende stol. Enten det, eller så bør man ha sin egen gitartech i huset. Det er utrolig mange som gir opp som gitarist fordi de ikke klarer å stemme gitaren.

Dette er kanskje off- topic og forvirrende for trådstarter, men likevel. Kjøp en gitar med fast stol som den første gitaren. Den "spaken" som man drar i, klarer man seg uten ganske lenge. Noen gitarister klarer seg helt fint uten den hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.