Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpshjelp til nybegynner


tofter

Anbefalte innlegg

Hei, og takk for at du tar deg bryderiet!

Jeg ønsker å kjøpe meg elektrisk gitar, men er totalt nybegynner så søker litt tips og råd til førstegangskjøpet. Hva skal jeg se etter? I følge denne filmen bør jeg kjøpe en "Les paul style" gitar hvis jeg ønsker å spille rock/metal, stemmer det? Eller kan jeg kjøpe en hvilken som helst så lenge den har to humbucker pickup'er?

Pris er jeg usikker på, men ønsker noe med bra kvalitet og som opprettholder bruktverdien.

Om noen kunne linket til passende salgsannonse hadde det vært supert!

Bor på østlandet, næremere bestemt Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mange youtubevideoer av gitarer, helst der forsterker er mikket opp. Da får du kanskje en formening om hva du synes låter og ser fint ut.

For 10-15k lakser får du en god Gibson Les Paul Traditional som går for ca 8000,- på bruktmarkedet (mener jeg å huske)

Lykke til med gitarkjøp!

Endret av MacGyver
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er også verdt og se viss du skal i butikken, men annbefaler og handle brukt, da får du som regel mer for pengene.

Men viss du skal da kjøpe brukt, undersøk det du klarer, og ikke kjøp gitar uten og prøve den ut først

Har kjøpt 5 gitarer usett og uprøvd kun basert meg på info fra youtube osv

Har ikke feilet enda med det.

Den ene (LTD Dv8r) er den beste gitaren jeg har spilt på, passer meg perfekt.
Så du kan gjør det bra med og kjøpe gitar utifra info fra internett men er ikke til og annbefale ^_^

Velkommen til forumet forresten! :)

Endret av Andreaskm
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan trådstarter. Velkommen til forumet.

For det første- det er slik at de aller fleste gitarerkan brukes i de fleste sjangre. Det er ingen regel som ikke kan brytes, og det finnes heller ikke noen form for myndighet eller ordensmakt som arresterer deg hvis du har "feil" gitar i forhold til sjanger. Man kan spille akkurat like fort på en Telecaster som på en Les Paul eller en Ibanez RG.

De fleste av oss har faktisk problemer med å høre hvilken gitar som blir brukt i blindtester.

Les den gitarguiden på forsiden til forumet. Da vet du veldig mye mer om gitar enn det du kan nå, og er i stand til å ta et bedre valg.

Gitarguiden er skrevet av folk med lang erfaring, som ikke er "fanboys", og som ikke har noe økonomisk motiv bak det de mener. Vi har selvsagt våre perferanser som alle andre.

Det er også veldig smart hvis du kan fortelle hvor mye du vil bruke av penger på gitaren.

http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden

Prismessig er det slik at gitarer detter ned til litt over halv pris så fort de er ute av butikken. Kjøper du brukt, taper de seg knapt i verdi, så sant du behandler den pent. Kjøper du en brukt gitar og bruker la oss si tre tusen, får du et instrument der det ikke er spart på alle detaljer under produksjonen, og der deler og slikt er av god kvalitet Det vil si en nypris på rundt fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som første gitar til rock/metal ville jeg skaffet meg en gitar med to humbuckere og fast bro. Helst med minst mulig dilldall på, du kommer til å ha mer enn nok med å lære deg å spille rent for å orke å knote med tremoloer og liknende.

Kroppsformen på en gitar er for det meste bare smak og behag. Du burde gå for en gitar du synes ser bra ut, og som føles komfortabel å spille på, gjerne både sittende og stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som første gitar til rock/metal ville jeg skaffet meg en gitar med to humbuckere og fast bro. Helst med minst mulig dilldall på, du kommer til å ha mer enn nok med å lære deg å spille rent for å orke å knote med tremoloer og liknende.

Kroppsformen på en gitar er for det meste bare smak og behag. Du burde gå for en gitar du synes ser bra ut, og som føles komfortabel å spille på, gjerne både sittende og stående.

Støtter denne jeg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dette virker jo ikke så vanskelig som jeg først trodde det var. Spesielt gitarguiden var til god hjelp.

Hvis jeg skal oppsummere blir det noe slik:
to Humbuckere
Ingen tremolo
Fast bro
Kjøpe brukt
Prøve før kjøp

Da står jeg med disse tre alternativene, av det som ligger til salgs på finn nå.
Fender Telecaster deluxe 72 Edit: Solgt!
Fender Telecaster Jim Root
ESP LTD Deluxe EC 1000

Skulle ønske ESP'en var svart :D

Endret av tofter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LTD'en ligger ikke aller verst i pris, og den har en Seymour Duncan JB i bro, noe som gjør at du ihvertfall kan nærme deg tonen til Jones(tenker da på avataren din, dersom den ikke kun er et tilfeldig valgt bilde :) ). Jim Root-signaturen er heller ikke et dårlig alternativ, har en selv som jeg er veldig fornøyd med, men den kunne vært priset noe lavere, og jeg hadde nok personlig kjøpt en gitar med passive mikrofoner som en første gitar. Mine to cent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.