Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Samleplater


perottol

Anbefalte innlegg

Her er min greie: jeg hater samleplater!

For noen år siden når jeg oppdaget nye band kjøpte jeg alltid samleplater av dem. Jeg hørte på dem, og syntes at... Ok, mye bra her. Men så begynte jeg heller å sjekke litt ut hva som var regnet som bandets beste plate og kjøpe denne i stedet, og wow! Bandet ga meg mye mer!

Ei enkeltplate har en mye større helhet enn en samlis. Plata er laget og spilt inn i løpet av en kort periode. Hele denne perioden er representert som en helhet. Å blande låter som er laget med ti års mellomrom gir ofte liten sammenheng, selv om begge låtene er bra - de hører bare ikke sammen.

Så sånn er jeg.

(Nå kan det sises at jeg sjelden synes at liveplater er noe særlig også)

Hva mener andre om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på mange måter være enig.

Men jeg foretrekker One Wild Night live av Bon Jovi fremfor noen av deres enkeltalbum fra 80-tallet. Eneste enkeltalbum jeg virkelig liker av dem er Crush. Er slik med flere band ejg hører på.

Men seff, for veldig mange band gjelder akkurat det samme for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om liveplater så synes jeg f.eks. Pantera Proof 101 er sinnsykt bra. Phil skriker som han gjør på Trendkill plata, bare at dette er på mange av deres gamle sanger. Dessuten er det morro å høre folk som kan sanger så godt at de begynner å leke med dem. På Cowboys from Hell så begynner de plutselig å spille Cat Scratch Fever. Og det passer jævlig bra inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Når jeg foreksempel har en samleplate som har som formål å gi en kronologisk sammenheng ( Miles and Coltrane 1955-1961 (ellernoe slikt)) så er det streit nok det! Så kan jeg se fra hvor de enkelte kuttene kommer fra og evt. skjekke ut den platen, jeg kjøpte faktisk en plate pågrunn av den sampleplaten. Trolig kommer jeg til å kjøpe entil og...

Samleplater som er ment for å kverne litt ekstra penger ut av en artist kan man spare seg for. Hvor går grensen? Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par samle plater jeg.. F.eks. Beastie Boys Anthology, hvor det er 3-4 sanger som tidligere ikke er utgitt, og hvorav noen av sangene er mixer som bare har vært som spor 2 på singlen..

Hvis det er en artist med respekt for seg selv, som gir ut ei samleplate, bør den etter min mening inneholde noe annet enn kun sanger som er gitt ut før.

Og når en artist gir ut en samleplate, bør det være av noen som har holdt på en lang stund, og det burde ikke vært lov for en artist og gi ut mere enn kun 1 samleplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en artist med respekt for seg selv, som gir ut ei samleplate, bør den etter min mening inneholde noe annet enn kun sanger som er gitt ut før.

...men dette kan også ganske enkelt være et salgstriks. Ofte er det en god grunn til at disse låtene ikke er utgitt tidligere; de suger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit for å få intrykk av et band du har tilnerma null kjennskap til. for meg blir det slik at jeg kan godt laste ned en samleplate, men når jeg kjøper så køre jeg heller den "beste" plata til bandet. Liveplater syns jeg er helt fantastiske fordi der har du alt presentert iløpet av to timer og det er sammenheng mellom hvilke sanger som kommer. Gjerne får man også en liten historie her og der om sangene etc. Det liker jeg. Elsker å sovne til live-konserter og drømme meg bort at jeg er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men dette kan også ganske enkelt være et salgstriks. Ofte er det en god grunn til at disse låtene ikke er utgitt tidligere; de suger.

haha.. En Beastie Boys sang som suger??

Neida, selvfølgelig er dette et salgstriks. Men når det gjelder Beastie Boys, RHCP osv.. så kjøper jeg alt som blir utgitt, enten det suger eller ikke :P og det er jo nettopp det plateselskapet og bandene vil ha oss til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om liveplater så synes jeg f.eks. Pantera Proof 101 er sinnsykt bra. Phil skriker som han gjør på Trendkill plata, bare at dette er på mange av deres gamle sanger. Dessuten er det morro å høre folk som kan sanger så godt at de begynner å leke med dem. På Cowboys from Hell så begynner de plutselig å spille Cat Scratch Fever. Og det passer jævlig bra inn.
Kunne ikke vert mer enig. det er en kjempe plate.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig! Kjøpte masse samleplater før! Men nå har jeg innsett at det er bare bullshit!

Man må kjøper heller alle albumene!

Samleplater er bare for at artistene/bandene skal få penger uten å gjøre en dritt!

BOIKOTT SAMLEPLATER!

Hvis du absolutt vil ha de beste låtene til band, kjøp live album! Samleplaterer oppskrytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to samleplater hjemme:

den ene, Dire Straits sin, kjøpte mamma en gang, og det var den som virkelig vekte min interesse for dette bandet... - plata har ikke med det som var de største hitsene, men låter fra de forskjellige delene av karrieren + at den i tilleg ble utgitt som dobbelt CD. snakk om å bry seg om fansen!

den andre fikk jeg av en kompis, Eric Claptons 'Chronicles' - utrolig fin og intim plate...

ellers da, så anbefaler jeg ikke å bare kjøpe 'den beste' plata som bandet har gitt ut, hvor det ofte bare kryr av avskyelige hits :P kjøp den første plata :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.