Web Analytics
Jump to content

Jeg vet ikke hva som er galt med gitaren min

pwdrfngr
 Share

Recommended Posts

Hei.

Når jeg skiftet strenger på Straten min, slet jeg med å få stemt opp den lysteste strengen. Jeg drog og tøyde den, men den seig bare nedover i pitch (jeg kunne til og med høre at den falt når jeg lot den ringe i noen sekunder).

Etter mye tøying røk den. Jeg tenkte at strengen var litt defekt på tvinningen etter kula der.

Jeg satte på en ny, og det samme problemet oppstod. Strengen røk etter nok et tappert forsøk på å strekke strengen slik at den holdt seg i E. Nå er jeg tom for 010, så satte på en 013. Det ser ut som om problemet er der enda. Det er en Classic Player 60s, original - vintage tuning machine heads og 2-punkts tremolo.

Hva kan være galt?

Hvordan fester du strengen? Med vintage tuners skal du klippe av strengen (ikke mye på tynn e-streng) og sette den ned i hullet i strengepålen. Med den type tunere er det viktig å få nok vindinger på tynn e-streng for at den ikke skal skli. Søk på "how to restring vintage tuners på youtube, så ser du hvordan det skal gjøres.

Det kan hende at den lille skruen på stremmeskruen har skrudd seg litt ut. Prøv å stramme den med en liten skrutrekker. Det skal imidlertid ikke ha noe å gjøre med at strengen ryker.

Jeg pleier forøvrig ikke å strekke den lyseste e-strengen noe særlig. På mine gitarer holder det at strengen står på litt før jeg strekker den veldig forsiktig.

Hvordan fester du strengen? Med vintage tuners skal du klippe av strengen (ikke mye på tynn e-streng) og sette den ned i hullet i strengepålen. Med den type tunere er det viktig å få nok vindinger på tynn e-streng for at den ikke skal skli. Søk på "how to restring vintage tuners på youtube, så ser du hvordan det skal gjøres.

Jeg er kjent med konseptet. Klipte nesten ingenting på siste forsøk, og dessuten har strengene hatt minst tre runder rundt hodet alle gangene. Men det kan jo likevel være her problemet ligger, ja!

Det kan hende at den lille skruen på stremmeskruen har skrudd seg litt ut. Prøv å stramme den med en liten skrutrekker. Det skal imidlertid ikke ha noe å gjøre med at strengen ryker.

Jeg pleier forøvrig ikke å strekke den lyseste e-strengen noe særlig. På mine gitarer holder det at strengen står på litt før jeg strekker den veldig forsiktig.

Problemet er ikke at den ryker, men at den ikke holder seg på E selv om jeg strekker den godt og stemmer opp som en gal.

Edited by pwdrfngr

3 runder på tynn e-streng er ikke nok på vintage tuners.

Fungerer supert det på min Squire CV tele med vintage tuners =/

settet som står på nå har vel vært på en 2mnds tid og der er det bare 2 runder på "skruen"..

riktignok 012 sett men allikevel aldri vært borti at den går ut av stemning eller sklir.

Fungerer supert det på min Squire CV tele med vintage tuners =/

settet som står på nå har vel vært på en 2mnds tid og der er det bare 2 runder på "skruen"..

riktignok 012 sett men allikevel aldri vært borti at den går ut av stemning eller sklir.

Meget mulig, men jeg har hatt samme "problem" på flere gitarer med vintage tuners. Løsningen har vært flere vindinger, og da har det vært dønn stabilt.

Meget mulig, men jeg har hatt samme "problem" på flere gitarer med vintage tuners. Løsningen har vært flere vindinger, og da har det vært dønn stabilt.

Har spilt litt nå, og problemet ser ut til å forsvinne. Kanskje det er fordi jeg ikke klipte den så kort på det siste forsøket. Tror Audun er inne på noe her. Men må uansett sette på en 010 igjen imorgen, så da skal jeg dra på med en 4-6 runder rundt hodet. Stemmeskruehodet altså.

Takk for innspill, alle!

Det jeg gjør på mine gitarer som ikke har lock-system er at jeg "knyter" de tynneste strengene.

Se vedlagte bilder. Kort fortalt så legger jeg strengen en halv runde rundt stemmeskrue, så tar jeg den gjennom stemmesskruen(blå stripe på bildet). Så tar jeg den rundt motsatt vei(rød stripe) og innunder blå stripe og trekker den opp. La det være litt slakk på strengen så det blir 1,5-2 runder rundt når den er i tune. Når du strammer opp så trekk i strengen så den legger seg stramt rundt stemmeskrue. Da "sklir" ikke ikke strengen så den går ned i tune. Synes og gitar holder stemming bedre generelt. Blir seende ut som på bildet.

Skulle den fremdeles skli så trekk den røde hele veien rundt og opp under seg selv igjen.

Er litt mer jobb å ta av strenger igjen når de er festet slik men bedre enn å stemme hele tiden.

post-13694-0-88617400-1382513782_thumb.j

post-13694-0-64874600-1382513825_thumb.j

Kan vel fint feste den slik på vintage også.

Jeg skiftet strenger på en som har hull så derfor det er bilde av en slik

Du kan gjøre det, ja, men det er ikke optimalt. Det er en grunn til at det anbefales å gjøre det på den tradisjonelle måten. En annen fordel er at du unngår spisse strengeender oppe ved tunerne. Men for all del, metoden du viser til, er den beste når man har tunere med vanlig hull gjennom pålen.