Gå til innhold
  • Bli medlem
Ruck Fussia

Beste måten å montere pickup-deksler på?

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Jeg har et par deksler på vei i posten som jeg skal pynte Les Paul'en med. Jeg har montert det før, men da var jeg så careless at jeg bare pressa dem på uten noe mer fiksfaks. De bør selvfølgelig loddes på plass til slutt, men jeg ser at mange smører inn pickupen med voks/silikon før de setter på dekslet. Det oppstod ingen problemer med den forrige gitaren hvor jeg bare pressa på dekslene, men jeg vil gjerne gjøre det rett denne gangen. Så spørsmålet mitt er som følger: er det nødvendig med silikon/voks, hvis ja, burde jeg bruke voks eller silikon?

Takk på forhånd for at du svarer på et noob-spørsmål! :D

Endret av Ruck Fussia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du m堩kke ha voks p堰ickupene selv om man har deksel. Grunnen til at det ofte blir gjort, er for 堦堰ickupene til 堦eede mindre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skruene fester ikke dekselet, de gårg gjennom dekselet. likevek trenger man ikke lodde det fast. ha en liten dasj silikon inni før du skviser det på, kun for feedingen sin del. når du skviser dekselet på, så sitter det. silikontypen er ikke så viktig, bare det ikke er av typen som limer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper 40-50Watt loddebolt er mye brukt til gitar-lodding, men til dekslene har jeg en 100Watter fra Biltema til 119,-

(..bruker den nå egentlig til det meste av gitarlodding siden den gir langt bedre varme, men også gjør selve loddingen enklere for meg!). :)

Jeg fant fram en god instruksjons-video fra RS Guitar Guitarworks:

Endret av Toxicpizza72

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En eller annen form for voks for å dempe vibrasjoner mellom pickup og cover er et must, imo.. Ellers vil de før ellers siden begynne å feede ukontrollert, og det er ikke så veldig kjekt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Lignende innhold

• Av minigrill
      Heisann, jeg har som i tittelen sies, kjøpt meg ny gitar. Jeg er veldig fornøyd, men vurderer å bytte ut pickupene, da jeg har lyst til å sette i pickuper jeg allerede har liggende. Det jeg lurte på var hva jeg kunne forlangt for disse ved evt. salg? Det er PRS \m/ det er snakk om.
    • Av Soundmannen
      Heisann!
      Har en Gibson Les Paul VOS R8 som jeg vurderer å fjerne pickups coverne på. Noen som har prøvd? Vil lyden bli mer åpen og få mer topp?
    • Av AkE
      Helt ny her inne, har vært en relativt passiv gitarspiller i en del år, men er tilbake med ny iver igjen nå. 
      Har hatt en Squier Super-sonic siden siden 1998, og liker godt å spille på den. Men kommer ikke utenom at Humbuckerne ikke er bra, tynn og spinkel lyd, og sliter faktisk med å få ordentlig fart på forsterkeren. 
      Så skulle hatt ett par nye humbuckere, men her er jeg helt blank. Musikksjangre er Eldre rock, heavy metal, blues og litt diverse. Vil ha noe med dypere, "tyngre og mer trøkk... Budsjett får vi ta etter hvert.. 
      Vet det ikke er det enkleste å svare på, men er helt grønn på valg selv, så trenger hjelp... 
    • Av Gertiosa
      Hei
      Kjøpte meg nettopp en ESP LTD EC-401 VB med EMG 60/81 pickups. Helt nydelig gitar med flott lyd, men da jeg så på pickupene lå bridge pickupen skjevt. Den var hevet i front og senket bak. Noen som vet hva jeg kan gjøre for å fikse det? Lite giret på å sende gitaren i retur etter en dag!

• Av Hr Sanders
      Jeg har en les paul som i utgangspunktet låter litt bright. Jeg har hatt SD ap2 slash i dem, og da låte fint og ikke for bright. Jeg byttet ut disse med et sett Cream T custom  scream fordi jeg trengte ap2 i en anne gitar, og ville teste Cream T sette. Custom scream er rimelig hot i bridge, men relativt moderat i neck, min måler hhv 14,3 og 7,5, og har a5 magneter. Gitaren låter nå litt bright. Vurderer å bytte til a2 eller a3 magneter. Hva tror dere om det?
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.